علت ریزش شاخص بورس بررسی شد ابتلای هسته معاملات به ویروس کرونا حتی!

روند اخیر بازار سرمایه به قدری سهام‌داران را نقره‌داغ کرده که عطای این بازار را به لقایش بخشیده‌اند و به مرور در حال خروج سرمایه‌های خود از این بازار هستند.
به گزارش ایرنا، ترس سرمایه‌گذاران از چند روز پایانی سال آنها را به سمت خروج از بازار سرمایه کشانده، اکنون نقدینگی از بازاری خارج شده که تا چند وقت گذشته کارشناسان معتقد بودند سرمایه-های موجود در اختیار مردم جایی به جز ورود به این بازار را ندارند.
از هفته گذشته شاخص بورس وارد فاز نزولی شد، کارشناسان علت آن را ناشی از شیوع ویروس کرونا، تاثیر آن بر بازارجهانی و نیزبرخی از مسائل داخلی مربوط به تغییر حجم مبنا، کاهش دامنه نوسان و شایعه برکناری رئیس سازمان بورس اعلام کردند. شایعات مطرح شده سرمایه‌گذاران را به مرز شک و تردید برای ماندگاری سرمایه‌های خود در این بازار کشاند که به مرور با پررنگ شدن صحبت‌های مطرح شده تصمیم به خروج سرمایه‌های خود تا زمان روشن شدن مسئله کاهش دامنه نوسان و خبر استعفای رئیس سازمان بورس گرفتند.
برخی با برگزاری جلسه شورای عالی بورس در روز دوشنبه هفته گذشته و مشخص شدن تکلیف دامنه نوسان و تکذیب خبرهای مبنی ‌بر برکناری رئیس سازمان بورس گمان می‌کردند بازار به روند اصلی خود بازمی‌گردد و روند صعودی را در پیش خواهد گرفت، این درحالی است که در چند روز اخیر نه تنها شاهد آرام شدن وضع موجود در بازار و صعود شاخص بورس نبودیم بلکه با خروج حجم گسترده‌ای از نقدینگی از این بازار روبه‌رو هستیم که زمینه رعب و وحشت در میان سرمایه‌گذاران را برای ادامه ریزش بازار فراهم کرده است.


خرابی هسته معاملات و پایان سال مالی شرکت‌ها از دیگر مسائلی است که نمی‌توان از نقش آنها در ریزش چند روز اخیر بازار چشم‌پوشی کرد.
خرابی هسته معاملات به قدری گسترده شده که شاهد تاثیر آن از ابتدای معاملات فرابورس در بازار روز یک‌شنبه بودیم، شدت این موضوع به حدی بود که بعد از رفع مشکل اقدام به حذف همه سفارشات ثبت شده در سامانه و شروع مجدد معاملات در این بازار کردند.
ریزش عجیب شاخص بورس
در این زمینه علی مهرآور، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شاخص ترین علت ریزش بازار سرمایه گفت: ریزش چندروز اخیر بازار به قدری عجیب است که کارشناسان همچنان دنبال علت برای خروج این حجم از نقدینگی و افت شاخص بورس هستند.در چند وقت گذشته صحبتی در زمینه حجم مبنا مطرح شد که در کنار آن با مسئله‌ای مانند استعفا یا برکناری رئیس سازمان بورس همراه بودیم، این مسئله واکنش‌های شدیدی را در بازار با خود به همراه داشت که به شدت بر تغییر روند بازار تاثیرگذار بود. ریزش هفته گذشته شاخص بورس را می‌توان ناشی از نگرانی سهام‌داران در خصوص صحبت‌های مطرح شده ربط داد که در نهایت مشخص شد این مسائل شایعه‌ای بیش نبوده و قابل تحقق نیست. بعد از برطرف شدن این مسائل، شاهد گسترش شیوع کرونا بودیم که این موضوع بر کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار بود.
وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت موجود در صادرات، کاهش قیمت نفت نمی‌توانست تاثیر چندانی را بر بازار داخلی داشته باشد درحالی که بورس سایر کشورها به شدت از این موضوع تاثیر پذیرفتند، افزود: بازار ایران ارتباط مستقیمی با بازار بین‌المللی ندارد وعواقب آن بازارها با تاخیر بر بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور بازاری بهتر از بورس برای جذب سرمایه-های در اختیار مردم وجود ندارد و اینکه اکنون به چه دلیل بازار سرمایه این حجم از نقدینگی را پس زده است جای تعجب دارد.
به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، بورس در وضعیت کنونی برای خرید جذاب است و سهام‌داران زیادی را می‌تواند جذب خود کند.
وی به تاثیر کندی هسته معاملات بر ریزش شاخص بورس اشاره کرد و افزود: ما اکنون در بازار با یک هسته معاملاتی همراه هستیم که مطابق با تکنولوژی روز نیست، اگر همراه با تکنولوژی‌های روز هم در حرکت باشد به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌تواند بسیاری از آپشن‌ها را در اختیار داشته باشد، در مجموع هسته معاملات به لحاظ سخت افزاری همچنان آپدیت نشده است.
وی با اشاره به اینکه روند نزولی بازار سرمایه در موقعیت فعلی ارتباطی به هسته معاملات ندارد، خاطرنشان کرد: در زمان خرید این نرم‌افزار از فرانسوی‌ها، حجم معاملات به میزان کنونی نبود. هر نرم‌افزاری به لحاظ تعداد عملیاتی که وارد هسته معاملات می‌شود ظرفیتی دارد بنابراین نرم‌افزار بیش از ظرفیت تعیبن شده را نمی‌تواند جواب دهد و همچنین ممکن است عواقبی را هم با خود به همراه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی اینکه بازار به زودی به مسیر اصلی خود باز برمی‌گردد، افزود: اعتماد به بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار سرمایه‌ای است که به سختی به دست آمده است؛ بنابراین ناراحت‌کننده است که بخواهیم آن را به راحتی از دست بدهیم.
رفتار معکوس حقوقی‌ها در بازار
ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: ورود نقدینگی در بازار سرمایه به معنای خرید حقیقی‌ها بیش از فروش است، در حالی که در چندوقت اخیر فرآیند خرید حقیقی‌ها زیاد بوده و شاهد ورود پول از سوی حقیقی‌ها بودیم. اما حقوقی‌ها برخلاف همیشه در چند روزی که شاهد افت شاخص بورس بودیم نه‌تنها حامی بازار نبودند؛ بلکه در قالب فروشنده در این بازار ظاهر شدند.
وی به ریزش شدید قیمت نفت در بازار جهانی تاکید کرد و افزود: ریزش شدید قیمت نفت نگرانی‌هایی را برای افت نرخ کامودیتی‌ها ایجاد کرد که این موضوع موج فروشی را در شرکت‌های صادرات‌محور به خصوص شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی ایجاد کرد.
هلالات با اشاره به اینکه حدود 60 درصد از کل بازار سرمایه وابسته به بازار جهانی است، گفت: وزن بزرگی از شاخص مربوط به سهامی است که وابسته به بازار جهانی هستند و قیمت نفت بر آنها تاثیرگذار است.
این کارشناس بازار سرمایه ویروس کرونا را دیگر عامل تاثیرگذار بر ریزش شاخص بورس اعلام کرد و گفت: این موضوع نگرانی‌هایی را در زمینه کاهش تقاضا ایجاد کرده است که به تناسب بر کاهش مقدار فروش و سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار بوده است. تاکنون ابعاد، زمان خاتمه و میزان تاثیر‌گذاری این ویروس بر بازار و اقتصاد کشور مشخص نشده، بنابراین بازار همسو با گسترش این ویروس شده و شاهد ایجاد واکنش‌هایی از این موضوع در بازار بوده‌ایم. زمانی که قیمت نفت یا دلار افزایش یا کاهش می‌یابد بازار می‌داند که تا چه میزان باید ارزش سهام را تغییر دهد، اما کرونا موضوع ناشناخته‌ای است که در بازار جهانی بیش از بازار داخلی تاثیر گذاشته است.
وی هسته معاملات را دیگر عامل تاثیرگذار در ریزش شاخص بورس مطرح کرد و افزود: وجود مشکل در سامانه معاملات زمینه ایجاداختلال در خرید سهام را فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا افرادی که قصد فروش دارند چون نمی‌توانند قیمت واقعی تابلو را مشاهده کنند درخواست خود را با پایین‌ترین قیمت ممکن وارد کنند، این موضوع باعث می‌شود تا سهامی که می‌توانند با قیمت متعادل فروخته شوند در صف فروش قرار گیرد، این موضوع به مراتب بر روی باقی نمادها اثر می‌گذارد و زمینه تشدید منفی بودن بازار را ایجاد می‌کند.