شواهد جدید از منشأ کرونا

 یزدان پناه    - سخنگوی وزارت خارجه چین که پیش از این اعلام کرده بود «ویروس کرونا توسط ارتش آمریکا به ووهان آورده شده است» در تازه ترین اظهارات خود گفت: «ویروس کرونا در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط آمریکا ساخته شده است.» چین این بار به یک مقاله علمی که در سال 2015 توسط گروهی از اپیدمیولوژیست های آمریکایی منتشر شده استناد کرده است؛ مقاله ای که درباره ساخت آزمایشگاهی کرونا ویروس است که تاثیر گسترده ای بر سیستم تنفسی انسان دارد و در آن تاکید شده که نه واکسن و نه داروهای موثر بر سارس، بر ویروس ساخته شده اثری ندارد. این مقاله و گزارشی که پس از آن نشریه «نیچر» براساس آن منتشر کرده حاوی نکاتی است که گمانه ها درباره دست ساز بودن ویروس کرونا را جدی تر می کند، هرچند نمی توان ادعا کرد که این مقاله اثبات کننده بیوتروریستی بودن کووید-19 نیز هست. جالب این جاست که حتی «نیچر» ناچار شده درباره این مقاله خود توضیح تکمیلی اضافه کند. گزارش خراسان را درباره موضع رسمی چین و مقاله «نیچر» بخوانید.
 
دومین اتهام رسمی چین به آمریکا درباره منشأ کرونا
 به گزارش ایرنا «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام کرد دلایلی وجود دارد که نشان می دهد ویروس کرونا از سوی دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تولید و توسط سازمان سیا شیوع پیدا کرده است. این گزارش می افزاید :
دانشمندان چینی نیز بعد از این احتمال، مقاله‌ منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مجله «نیچر میدیسین»  را بررسی کردند که در آن دانشمندان آمریکایی می گویند نوع جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرده اند که تاثیر زیادی بر انسان دارد. نویسنده مقاله تاکید کرده است: منبع ویروس کرونا جدید ویروس «SHC014»بوده که در خفاش‌ها یافت می‌شود و اساسا ویروسی پیشرفته است که با بدن انسان همخوانی دارد. پیش از این نیز «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیتی گفته بود ممکن است ارتش آمریکا اپیدمی ویروس کرونا را به ووهان آورده باشد.
مقاله ای که وزارت خارجه چین به آن استناد کرده چیست؟


بررسی های خراسان نشان می دهد که یک مقاله علمی تحقیقاتی در 9 نوامبر 2015 (آبان سال 1394) منتشر شده که توسط گروهی از دانشمندان آمریکایی به سرپرستی دکتر «وینت دی.مناچری» استاد گروه اپیدمیولوژی ، دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا نوشته شده است. به نظر می رسد مقاله ای که وزارت خارجه چین به آن استناد کرده همین مقاله است که به آدرس اینترنتیhttps://www.nature.com/articles/nm.3985 در دسترس است.
اپیدمیولوژیست های دانشگاه کارولینای شمالی نام ویروسی را که ساخته بودند «chimaeric» گذاشته بودند. ویروسی که در تحقیقات آن ها، اثرات شدیدی بر دستگاه تنفسی انسان داشت. در مقدمه این مقاله توضیح داده شده است که محققان ویروس جدیدی با ترکیب «SHC014» که در خفاش ها وجود دارد  ودر ترکیب با ساختار ویروس «سارس» ساخته اند که این ویروس در سلول های تنفسی انسان به صورت موثر تکثیر می شود. در این مقاله تاکید شده است که ارزیابی ها نشان می دهد که روش های ایمنی درمانی و پیشگیری کننده ای که درباره بیماری سارس استفاده می شود، کارایی ضعیف را در مقابل ویروس جدید الساخت نشان داد و هر دو روش «آنتی بادی مونوکلونال» و واکسن نتوانسته اند از بدن انسان مقابل عفونت ناشی از ساختار جدید، محافظت کنند.
هشدار نیچر درباره کار بر ویروس های خطرناک
براساس این مقاله، نشریه نیچر در 15 نوامبر 2015، گزارشی با عنوان «ساخت آزمایشگاهی یک نوع ویروس خفاش باعث بحث و گفت و گو درباره تحقیقات خطرناک شده است؛ کرونا ویروس ساخته شده در آزمایشگاه مربوط به سارس می تواند سلول های انسانی را آلوده کند» منتشر کرده و به بررسی جزئیات این مقاله دانشمندان آمریکایی پرداخته است.  
در مقدمه این گزارش نیچر آمده است: «آزمایشی روی نسخه ای ترکیبی از کروناویروس مربوط به خفاش (ویروسی که بیماری SARS (سندروم حاد تنفسی حاد) را ایجاد کرده است) بحث جدیدی را درباره این که آیا  آزمایشگاه های مهندسی ویروس هایی با ظرفیت احتمالی همه گیری سراسری  (پاندمی) بالا  ارزش خطر دارد، ایجاد کرده است.» در این مطلب تصریح شده است؛ «در مقاله ای که در تاریخ 9 نوامبر 2015 [در «Nature Medicine1» منتشر شد ، دانشمندان ویروسی به نام «SHC014» را که در نوع خاصی از خفاش ها معروف به نعل اسب در چین یافت می شود ، بررسی کردند. محققان ویروس «chimaeric» ، متشکل از پروتئین سطح «SHC014» و ساختار ویروس «سارس» را ایجاد کرده اند که برای رشد در موش ها و پیروی از الگوی بیماری انسانی سازگار شده است. ] این ویروس جدید ساخته شده سلول های مسیرتنفس انسان را آلوده و ثابت می کند که پروتئین سطح «SHC014» از ساختار لازم برای اتصال به یک گیرنده اصلی روی سلول ها و برای آلوده کردن آن ها برخوردار است. همچنین این ویروس جدید ساخته شده باعث ایجاد بیماری در موش ها شد ، اما آن ها را نکشت.» این گزارش نیچر تاکید کرده است که «محققان می گویند ، این یافته ها این سوء ظن را تقویت می کنند که کرونا ویروس های خفاش قادر به آلودگی مستقیم انسان ها هستند و ممکن است این مسئله رایج تر از آن چه قبلاً تصور می شد، باشد.»
مخالفت یک ویروس شناس فرانسوی با ساخت آزمایشگاهی چنین ویروس هایی
در یکی از مهم ترین بخش های توضیحات این مقاله، به نقل از «سیمون وین-هابسون» ویروس شناس در انستیتوی پاستور در پاریس آمده است: «محققان ویروس جدیدی ایجاد کرده اند که در سلول های انسانی به طرز چشمگیری رشد می کند و اگر این ویروس فرار کند (منتشر شود)، هیچ کس نمی تواند مسیر  [ شیوع  آن] را پیش بینی کند.» در حقیقت در این مقاله تاکید شده که ویروسی که در سال 2015 ساخته شده و آن زمان «chimaeric» نام گذاری شده است، اگر از محیط آزمایشگاه خارج شود، شیوع گسترده ای خواهد داشت.
در این گزارش نشریه نیچر با اشاره به برخی حرف و حدیث ها بر سر این که آیا به تحقیقات آزمایشگاهی که با میکروب های خطرناک سروکار دارند اجازه فعالیت داده شود یا نه، آمده است: «در اکتبر سال 2014 (مهر 1393)، دولت ایالات متحده برای تأمین بودجه فدرال چنین تحقیقاتی روی ویروس های ایجاد کننده سارس ، آنفلوآنزا و مِرس مهلت قانونی تعیین کرد. با این حال «وین هابسون» ویروس شناس در انستیتوی پاستور در پاریس این مطالعات را تأیید نمی کند ، زیرا به گفته وی ، این مطالعات از طرفی فواید کمی دارد و از طرف دیگر ابعاد خطرات ابتلا به ویروس «SHC014»  که او آن را «وحشی» توصیف کرده است، مشخص نیست.  او تاکید کرده بود که «تنها تأثیر ایجاد [این نوع ویروس ها]  در آزمایشگاه ، ایجاد یک خطر جدید و غیر طبیعی است».  هر چند برخی معتقدند که این کارها فوایدی دارد.
جالب این جاست که در ماه جاری میلادی، سردبیران «نیچر» یک توضیح به ابتدای این گزارش افزوده و در آن نوشته اند: «ما می دانیم که این گزارش به عنوان پایه ای برای تئوری های تایید نشده مبنی بر ساخت ویروس COVID-19 مورد استفاده قرار می گیرد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این مسئله واقعیت داشته باشد؛ دانشمندان معتقدند که یک حیوان محتمل ترین منبع کرونا ویروس است.»
در هر حال این مقاله و نیز گزارش انتقادی که پس از آن نشریه نیچر درباره ساخت آزمایشگاهی چنین ویروس هایی که احتمال همه گیری بالا و نیز نداشتن درمان قطعی دارند، نشان می دهد که برخی گمانه ها درباره این که کووید 19 ساخته دست بشر است
می تواند درست باشد. موضوعی که ممکن است هرگز هیچ کس نتواند درباره آن با قطعیت اظهارنظر کند.