عروسک‌سازها به جنگ کرونا می‌روند



مرضیه برومند
کارگردان


اعضای خانه عروسک در قالب خیریه «یاران درمانگران ایران» در حال تولید بخشی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز این روزهای کادر درمانی کشور هستند. خیریه‌ای که با مدیریت مرضیه برومند و رخشان بنی اعتماد و جمعی از اهالی سینما و فعالان اجتماعی و پزشکان تأسیس شده و بنی اعتماد هم با اعلام شماره حسابی در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواست برای تأمین تجهیزات ایمنی و پزشکی به آنها کمک کنند.

با توجــه بــه شــیوع بیمـــــــاری کرونــــــا و مشکلاتی که اکنون کادر درمانی کشور به‌دلیل کمبـــــود تجهیــــــزات پزشکی با آن مواجه هستند، در خیریه‌ای که به اتفاق جمعی از سینماگران، فعالان اجتماعی و پزشکان به‌نام «یاران درمانگران ایران» (یادا) راه انداختیم تصمیم گرفتیم بخشی از این تجهیزات را تولید کرده و به دست کادر درمانی برسانیم. اعضای خانه عروسک و هنرهای نمایشی عروسکی و چند مستند ساز و تهیه‌کننده هم عضو این گروه هستند و اکنون در حال تولید شیلدهای محافظ صورت برای پزشکان و پرستاران در خانه عروسک هستیم. البته با حفظ استاندارد پزشکی و در یک محیط ضدعفونی شده. اعضای خانه عروسک مشغول تولید این شیلدها هستند. یعنی کسانی که توانایی ساخت و ساز عروسک داشتند و پیش از این به انجام این کار مشغول بودند. چون عروسک هم تقریباً با همین وسایل و به همین شیوه ساخته می‌شود. اعضا در قالب 6 گروه 2 تا 6 نفره در حال فعالیت هستند و تولید شیلد از یکشنبه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که تا فردا بتوانیم 6 هزار شیلد تولید کنیم و تولید 10 هزار شیلد دیگر را هم در ایام نوروز انجام می‌دهیم.
 البته در این خیریه که من، رخشان بنی اعتماد و جمعی دیگر از سینمایی‌ها حضور داریم تمام تجهیزات مورد نیاز جامعه پزشکی را تولید می‌کنیم. وسایلی مانند دستکش، کلاه و کاور کفش. در واقع توان‌مان را بر نیاز پزشکان و پرستاران متمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم این نیازهای جامعه پزشکی و پرستاری را دراین روزهای پرکار برطرف کنیم.
با شیوع بیماری کرونا و به‌دلیل بحرانی که استان‌های گیلان و مازندران با آن مواجه شدند کارمان را در این زمینه آغاز کردیم اما اکنون براساس اعلام نیاز از سوی استان‌های مختلف این کار را انجام می‌دهیم و خودمان هم محموله‌ها را توزیع می‌کنیم. در واقع کارگروه‌های مختلفی در خیریه «یاران درمانگران ایران» داریم که یکی از این کارگروه‌ها در زمینه توزیع فعالیت می‌کنند و این تجهیزات تولید شده را براساس نیازهایی که اطلاعاتش به دست‌مان می‌رسد توزیع می‌کنیم. البته برای انجام درست و دقیق این کار با سازمان‌ها و ارگان‌های رسمی و عملیاتی هم هماهنگ هستیم تا بتوانیم در این شرایط باری از دوش جامعه پزشکی و پرستاری کشور برداریم.