تأثیر منفی کرونا بر بازار ملک و خودرو

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ویروس کرونا رفته‌رفته اثر خود را بر اقتصاد ایران نمایان می‌کند، زیرا بسیاری از بازار‌ها به دلیل رعایت توصیه‌های بهداشتی تعطیل شده‌اند یا اینکه فعالیت خود را به حداقل ممکنه کاهش داده‌اند البته بازار‌هایی که با خودرو و خوراک مردم ارتباط دارند، فعال هستند، اما ویروس کرونا بازار شب عید بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را با وضعیتی غیر قابل پیش‌بینی مواجه کرد.
در همین راستا بانک مرکزی با توجه به اینکه از کاهش گردش مالی فعالیت‌های اقتصادی و صنوف مختلف مطلع است فرصت‌هایی را برای پرداخت اقساط بانکی در نظر گرفته‌است، اما در کل باید در این شرایط خود مردم جامعه با درک شرایط با یکدیگر به نوعی کنار بیایند، زیرا هم اکنون کشور و اقتصاد و مردم در وضعیتی خاص قرار گرفته‌اند که انتظار می‌رود رسانه ملی نیز در این زمینه ورود کند، مردم و بازار و بنگاه‌ها و اصناف مختلف را به کنار آمدن با یکدیگر تشویق کند تا شرایط تغییر کند.
بازار خودرو در وضعیت رکودی
اگر سری به نمایشگاه‌های خودرو بزنیم متوجه می‌شویم که بازار خودرو در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد، این درحالی است که معمولاً شب عید بازار خودرو و مسکن کمی داغ می‌شد، و‌لی هم اکنون از این خبر‌ها نیست و شاهد کسادی این صنوف هستیم؛ البته این بخش‌ها در سال جاری به دلیل تنگنای مالی مردم نیز وضعیت نامناسبی را تجربه کردند که از منظر حجم مبادلات پیش‌بینی می‌شود بازار بیش از پیش در رکود فرو رود. به گزارش «ایسنا»، این روز‌ها بازار فعالیت‌های خدماتی از جمله بازار مسکن دچار کسادی شدیدی شده‌است. متأثر از شیوع ویروس کرونا دست‌کم ۷۰ درصد واحد‌های عرضه شده بازار مسکن شهر تهران که دارای سکنه هستند از این بخش خارج شده‌اند؛ چراکه خریداران و فروشندگان از مواجهه با یکدیگر امتناع می‌کنند.


تیر مالکان برای فروش مسکن در پایان سال با قیمت بالا به سنگ خورد
مالکان حدود ۳۰ درصد از واحد‌ها نیز که خالی هستند به دلیل نا اطمینانی و عدم قطعیت شرایط موجود و نبود چشم‌انداز روشن درباره زمان اتمام بیماری کرونا فروش را به آینده موکول کرده‌اند؛ البته این شاید یک فرصت باشد برای سازمان امور مالیاتی زیرا مقرر شده‌است که خانه‌های خالی مشمول مالیات شوند و مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن نیز اگر رقمش از املاکی با ارزش ۱۰ میلیارد تومان کاهش یابد می‌تواند طیف وسیعی از خانه‌ها را در بر گیرد؛ البته در حوزه خودرو‌های لوکس نیز مالیات‌هایی وضع شده‌است.
در کل دلالان و مشاوران املاکی که تصور می‌کردند در پایان سال ۹۸ خانه‌های خود را با قیمت مناسبی می‌توانند بفروشند، شدیداً غافلگیر شده‌اند، زیرا بازار به شدت کساد شده‌است.
فروشندگان این نوع واحد‌ها که عمدتاً سرمایه‌گذاران و دلالان هستند، در روز‌های اخیر قیمت‌ها را بالا برده‌اند تا به زعم خود بر انتظارات تورمی غلبه کنند. همین مسئله به عقبگرد اندک متقاضیان از بازار منجر شده‌است.
مجموعه این عوامل به رکود مطلق در بازار ملک انجامیده و فعالان حوزه املاک می‌گویند که هیچ نوع قراردادی اعم از فروش و اجاره به امضا نمی‌رسد. نکته دیگر اینکه آگهی‌های فروش خانه در فضای مجازی نیز به طور چشمگیری افت کرده و حتی بازدید آگهی‌ها به یک پنجم ماه قبل رسیده‌است.
رشد بی منطق قیمت پیشنهادی برخی مالکان در بازار رکودی مسکن
اما در شرایطی که تصور می‌شد با ایجاد رکود در بازار ملک شاهد افت قیمت‌ها باشیم، این اتفاق نیفتاده و حتی برخی فروشندگان نرخ‌ها را بالا برده‌اند که هیچ‌توجیه منطقی و اقتصادی ندارد؛ چراکه تورم معناداری در بازار ملک ایجاد نشده‌است. هرچند کاهش محسوسی نیز در قیمت‌های پیشنهادی مشاهده نمی‌شود.
کارشناسان انتظار دارند رشد قیمت اسمی و کذایی در معدود واحد‌های آماده فروش نیز به تدریج از اردیبهشت ماه سال آینده فروکش کند و در صورت از بین رفتن بیماری کرونا بازار ملک به تدریج خود را بازیابی کند. بنابراین به نظر می‌رسد رکود در بخش مسکن دست‌کم تا بیرون رفتن این ویروس ناخوانده از کشور ادامه خواهد داشت.
یکی از کارشناسان دفاتر املاک که حوزه فعالیت او در مرکز تهران است، درباره اوضاع این روز‌های بازار ملک به «ایسنا» گفت: مشتری در بازار شب عید هست، فروشنده هم هست، اما اتفاقی که افتاده این است که قرارداد‌ها امضا نمی‌شود. یعنی یک تقاضای نهفته در بازار وجود دارد که معاملات خود را به حالت تعلیق درآورده‌است.
وی ادامه داد: بعضی خریداران طبیعتاً انتظار دارند در شرایط موجود قیمت‌ها پایین بیاید. از طرف دیگر سازندگان با توجه به تورمی که بعد از تغییر قیمت بنزین در بخش مصالح ساختمانی ایجاد شد نه‌تن‌ها از پایین آوردن قیمت خودداری می‌کنند، بلکه بعضاً نرخ‌ها را بالا برده‌اند.
به گفته این فعال بازار مسکن، از حدود دو ماه قبل تاکنون قیمت‌ها به طور تقریبی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده که برای بازار شب عید طبیعی است. حالا باید منتظر بمانیم ببینیم تکلیف ویروس کرونا چه می‌شود تا در صورت تحقق این موضوع شاهد ثبات قیمتی در بازار ملک باشیم.