رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور: نمی‌توانیم ویروس کرونا را قطعاً سلاح بیولوژیک بدانیم

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: به طور قطع نمی‌شود گفت کرونا یک سلاح بیولوژیک است اما بخش زیادی از ویژگی‌های یک سلاح بیولوژیک را داراست.
به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی شامگاه سه شنبه در برنامه گفت‏وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی روند مقابله با ویروس کرونا درمورد اقدامات سازمان پدافند غیرعامل درمورد شیوع کرونا اظهار کرد: ما از ابتدای بهمن ماه، یعنی همزمان با اپیدمی کرونا در چین، قرارگاه پدافند زیستی کشور را به حالت آماده باش 100 درصدی درآوردیم و تقریبا همه دستگاه‌های ذی‏ربط که حدود 26 دستگاه مرتبط با موضوع هستند را دعوت کردیم. تمام شرایط را برای‏شان تجزیه و تحلیل کردیم و اقدامات مرحله پیش‌بینی و پیشگیری را برای همه دستگاه‌ها اعمال کردیم. برای مثال توصیه‌های لازم برای ارتقای آمادگی به دستگاه‌های ذی‏ربط داده شد و وظایف هر دستگاه مشخص شد.
جلالی در پاسخ به این سوال که احتمال اینکه کرونا یک سلاح بیولوژیک باشد چقدر است توضیح داد: برای پاسخ به این سوال سه گمانه مطرح شده است. نخست طغیان طبیعی و جهش درون ژنی این ویروس و بدون دخالت انسانی مطرح است. گمان دوم فرار آزمایشگاهی از آزمایشگاه ووهان چین بوده است. چون در آنجا آزمایشگاه سطح 3 وجود دارد که مطالعاتی روی ویروس کرونا در حال انجام بوده است نخست برای کشتن انسان‌هاست که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. اما امروزه عمدتا اهداف جنگ‌های بیولوژیک اقتصادی یعنی حمله به اقتصاد کشور با بستر بیولوژیک است.
وی ادامه داد: این مدل سوم باید چند ویژگی داشته باشد. نخست پاسخ به این سوال که آیا ویروس دست‏کاری شده است یا نه. اگر دستکاری شده باشد یعنی اینکه در محیط آزمایشگاهی روی آن کار شده و ویژگی‌های ویروس را با توجه به اهدافشان سازماندهی کرده‌اند. در‏مورد این ویروس می‏بینیم که تلفات آن کم ولی همه‌گیری آن بالاست. این یکی از ویژگی‌هایی است که در سلاح‌های بیولوژیک استفاده می‌شود. چون می‌تواند یک کشور را درگیر کند.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: نکته سوم تلفیق آن با رسانه است. در مدل جنگ‌های اقتصادی شاید 60 درصد ماجرا مربوط به رسانه است که پایداری و ثبات اقتصادی و بازار، صنایع خاص و مشخصا مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این مورد را در کشور خودمان بررسی کنیم برای مثال شبکه‌های معاند در‏مورد ویروس کرونا تمرکز بر ایران دارند و در آن هم رویکرد اخبار این شبکه‌ها به سمت نگاه‌های منفی است که به دنبال القای ناکارآمدی است. یعنی در اینجا توجه به ابعاد رسانه‌ای بیش از حد است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این سه عامل در کنار هم گزینه جنگ بیولوژیک با هدف اقتصادی را تقویت می‌کند اما این مهم نیازمند یک شرط کافی است توضیح داد: باید نقشه ژنوم ویروس در آزمایشگاه مورد بررسی و با نقشه ژنوم اولیه مقایسه شود و ویروس شناسان به ما بگویند این ویروس جدید چه تغییراتی کرده است. بخشی از امکانات ترسیم ژنوم ویروس در کشور وجود دارد. در این بخش نیازمند آزمایشگاه های سطح 3 و 4 هستیم. ما امسال موفق شدیم یک آزمایشگاه سطح 3 در بخش دفاع تولید کنیم تا بتوانیم مطالعات ایمنی این بخش را انجام دهیم.
جلالی با بیان اینکه با توجه به آنچه گفته شد به طور قاطع نمی‌شود گفت که این ویروس، یک سلاح بیولوژیکی است متذکر شد: ولی بخش زیادی از این ویژگی‌ها را دارد که مطالعه روی آن نیازمند زمان است. یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که سیستم تشخیصی‏مان را هم به لحاظ ابزار و هم به لحاظ مهارت ارتقا دهیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ماهیت پدافند زیستی صرفا پزشکی نیست، تصریح کرد: پدافند زیستی طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود که از بهداشت و درمان تا حفظ نظم، لجستیک و سبک زندگی و حتی رسانه را در برمی‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: کرونا را بیش از واقعیت، بزرگ نکنیم محمدرضا ستاری یک افغانستان با دو رئیس جمهوری! چرا صدا و سیما همچنان به ضبط برنامه‌های تماشاچی محور اصرار می‌ورزد؟ دورهمی های ریسک دار در صدا و سیما «ابتکار» از پیش‌بینی‌هادرخصوص چگونگی وضعیت بازار بورس در سال 99 گزارش می‌دهد ۹۸ ، سال استثناییِ بورس نقش دستمزد در بهای تمام شده کالا و خدمات چقدر است؟ داستان بی‌پایان تعیین دستمزد چرا تصمیم‌گیری در سیستم مدیریتی ایران ناکارآمد است؟ مصائب دولت کرونازده شیوع کووید 19 باعث شد مسئولان مردم را از به جا آوردن مراسم پنجشنبه آخر سال منع کنند «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون برجام را بررسی می‌کند شرط ایران برای بازگشت کامل به تعهدات هسته‌ای رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور: نمی‌توانیم ویروس کرونا را قطعاً سلاح بیولوژیک بدانیم سردار شریف: بیش از ۱۰۰ هزار پاسدار و بسیجی در حال مقابله با کرونا هستند رئیس قوه قضائیه: ستاد مقابله با کرونا باید با ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه دهد