«ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون برجام را بررسی می‌کند شرط ایران برای بازگشت کامل به تعهدات هسته‌ای

گروه ایران و جهان - تازه‌ترین گزارش آژانس و رویکرد رافائل گروسی مدیرکل این نهاد بین‌المللی درمورد ایران، مسئله برجام و توافق هسته‌ای را در مسیر تازه‌ای قرار داده است.
آژانس که پیش از این در تمامی گزارش‌های خود پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تایید کرده بود، پس از گام پنجم ایران و واکنش‌هایی که از سوی اروپا و آمریکا در این خصوص صورت گرفت طی گزارش خود و همچنین نشست شورای حکام، مدعی وجود دو مرکز هسته‌ای در ایران شد که از نظارت بازرسان دور مانده است. همچنین آژانس تائید کرد که ذخایر اورانیوم ایران به 5 تن رسیده و رافائل گروسی مدیر کل آن روز دوشنبه بار دیگر از ایران خواست اجازه دسترسی بازرسان این نهاد را به دو مرکز فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ صادر کند.
در همین راستا دیروز نیز اتحادیه اروپا که در دی ماه با فعال کردن مکانیسم ماشه، بر نگرانی‌ها درخصوص بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و فروپاشی کامل برجام دامن زده بود، با صدور بیانیه‌ای ضمن تشکر از اقدامات رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت نظارت و راستی‏آزمایی برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که این اتحادیه همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و سعی دارد با کمک جامعه جهانی این توافق بین‌المللی را حفظ کند. نماینده اتحادیه اروپا در آژانس ضمن قرائت این بیانیه با بیان اینکه اروپا به طور کامل به برجام پایبند بوده است، نسبت به انباشت اورانیوم با غنای کم، افزایش فعالیت تاسیسات هسته‌ای فردو و ذخیره‌سازی بیش از حد آب سنگین ابراز نگرانی کرد.
اروپایی‌ها در حالی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی پایبندی به توافق هسته‌ای هستند که در طول بیش از یک سال و نیمی که آمریکا از برجام خارج شده است، نتوانسته‌اند تعهدات هسته‌ای خود در قبال ایران را عملیاتی کنند. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که اروپا توان و اراده لازم جهت ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا را نداشته و ادامه هم‏نوایی آنها با واشنگتن در جهت فشار بر روی ایران می‌تواند بقایای باقی مانده از توافق هسته‌ای را نیز از بین ببرد. در این میان ایران یک سال پس از خروج آمریکا از اردیبهشت ماه امسال گام‌های هسته‌ای در جهت کاستن از تعهدات خود در برجام را آغاز و اعلام کرده است که این گام‌ها در‏صورت عملی شدن تعهدات طرف مقابل قابل بازگشت خواهد بود.


مبنای آژانس درست و حقوقی نیست
در همین راستا دیروز کاظم غریب‏آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‏المللی در وین طی سخنرانی خود در نشست فصلی شورای حکام درخصوص گزارش جدید مدیرکل آژانس پیرامون راستی آزمایی اجرای برجام در ایران ضمن یادآوری خسارت‌های اقتصادی ایران بر اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاکید کرد: طرف‌های باقی‌مانده در برجام و جامعه بین‌المللی، این قطار از ریل خارج شده را به مسیر صحیح اقدام از طریق برداشتن گام‌های عملی معتبر برای بهبود اعتماد و بازگرداندن تعادل از دست رفته در این توافق‏ برگردانند.
از سوی دیگر دیروز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به تازه‌ترین اظهارنظرهای مدیرکل آژانس گفت که این مسئله یک موضوع فنی است و ادعای آنها درمورد سایت نیست. ما بیشترین و فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داریم و بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌پایه‌ای از سوی آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد.
موسوی گفت: چارچوب همکاری ایران با آژانس مشخص است و آژانس هم باید اعتبار خود را حفظ کرده و نباید هر ادعایی که هر فرد و رژیم پوچی مطرح کرد دنبال کند. ایران به سوالات پاسخ داده است مبنای آژانس درست و حقوقی نیست. سوالات باید براساس پایه‌های فنی و حقوقی باشد بلکه باید براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها موضوعاتی را مطرح کند چرا که ایران آن را درست و سازنده نمی‌داند.
بیانیه درمانی اروپا
وی درباره واکنش کشورهای اروپایی به گزارش اخیر مدیرکل آژانس تصریح کرد: این مسئله به مقامات اروپایی ارتباطی ندارد. ما ابراز نگرانی‌ خود را بیان کرده‌ایم و در تماس تلفنی ظریف با بورل، این مسئله و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شده و از هر فرصتی برای تبیین اقدامات و مواضع خود استفاده می‌کنیم. البته در این گزارش به همکاری‌های خوب ایران با آژانس تاکید داشته ولی مسائلی که به نظر ما سازنده نبود، با کشورهای دیگر در میان خواهیم گذاشت و مبانی مواضع خود در این موضوع برای مقامات اروپایی و سایر کشورها تشریح خواهیم کرد.
موسوی درباره بیانیه اخیر اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: این بیانیه دو بخش داشت؛ یکی سود ایران از منافع اقتصادی برجام و دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام. ما این بیانیه را بیانیه‌درمانی می‌دانیم. اگر اروپایی‌ها آماده هستند بسم‌الله. آنها به تعهدات خود برگشته و منافع اقتصادی برجام را برای ملت ایران تضمین کنند همانطور که در ذمه آنها است که پس از خروج آمریکا منافع اقتصادی برجام را برای ایران تضمین کنند که علی‏رغم شعارهایشان نتوانستند. هر وقت اروپا گام عملی برای انجام تعهدات خود بردارد ایران اقدامات خود برای کاهش تعهدات و متوازن‌سازی تعهدات و حقوق را انجام داده و به تعهدات کامل خود برمی‌گردد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: کرونا را بیش از واقعیت، بزرگ نکنیم محمدرضا ستاری یک افغانستان با دو رئیس جمهوری! چرا صدا و سیما همچنان به ضبط برنامه‌های تماشاچی محور اصرار می‌ورزد؟ دورهمی های ریسک دار در صدا و سیما «ابتکار» از پیش‌بینی‌هادرخصوص چگونگی وضعیت بازار بورس در سال 99 گزارش می‌دهد ۹۸ ، سال استثناییِ بورس نقش دستمزد در بهای تمام شده کالا و خدمات چقدر است؟ داستان بی‌پایان تعیین دستمزد چرا تصمیم‌گیری در سیستم مدیریتی ایران ناکارآمد است؟ مصائب دولت کرونازده شیوع کووید 19 باعث شد مسئولان مردم را از به جا آوردن مراسم پنجشنبه آخر سال منع کنند «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون برجام را بررسی می‌کند شرط ایران برای بازگشت کامل به تعهدات هسته‌ای رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور: نمی‌توانیم ویروس کرونا را قطعاً سلاح بیولوژیک بدانیم سردار شریف: بیش از ۱۰۰ هزار پاسدار و بسیجی در حال مقابله با کرونا هستند رئیس قوه قضائیه: ستاد مقابله با کرونا باید با ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه دهد