تردد در استان‌ها باید به حداقل برسد

رئیس جمهوری با یادآوری اینکه در موضوع مبارزه با کرونا تمام دولت و مسئولان درگیر هستند و تلاش می‌کنند، گفت: «زنجیره شیوع ویروس کرونا را باید قطع کنیم و تردد چه درون استان‌ها و چه بین استان‌ها به حداقل برسد.»
حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت افزود: «امسال در روزهای پایان‌سال مردم با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که تقریبا در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور و بسیاری از کشورها بی‌سابقه بوده است. مسأله ویروس کرونا اختصاص به یک کشور و منطقه ندارد و بیشتر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.»
روحانی گفت: «از مردم می‌خواهم که  این مسأله را جدی بگیرند. به این ویروس به سادگی نگاه نکنیم و آن را برای سلامت و خانواده خطرناک در نظر بگیریم. از لحاظ علمی و پزشکی این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌های شبیه آنفلوآنزا نیست اما به دلیل مسأله واگیری سریع و شیوع این بیماری جایگاه خاص خود را پیداکرده است و به همین دلیل در همه کشورهای دنیا تأثیر گذاشته است.» رئیس جمهوری افزود: «اینکه در برابر بیماری کرونا چه باید بکنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریبا به نسخه واحدی رسیده‌ایم و بر آن تأکید داریم.»
رئیس جمهوری یکی از این موارد را برداشت زنجیره شیوع کرونا عنوان و تصریح کرد: «این زنجیره شیوع از یک فرد شروع می‌شود و فرد وارد جمعی می‌شود و آن جمع را آلوده می‌کند و آن جمع هم به جمع دیگری می‌رود و آنان هم دچار مشکل می‌شوند. این زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و از نقاط بین شهری و حتی بین کشورها هم عبور می‌کند.» او تأکید کرد: «پس نخستین مسأله قطع این زنجیره است و اما چگونه زنجیره را قطع کنیم که مهم‌ترین مسأله ضدعفونی است؛ اگر دست‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم زنجیره از اینجا قطع می‌شود و از دست ما به دست دیگری نمی‌رود و این برای قطع زنجیره تأثیرگذار است.» ترددهای مردم باید به حداقل برسد


روحانی با بیان اینکه تردد نکردن مسأله مهمی برای مبارزه با شیوع کرونا است،  افزود: «برخی فکر می‌کنند تردد به معنی سفر از تهران به شهر دیگری است، ولی اگر از شمال تهران به جنوب و مناطق دیگر تهران رفتند به معنی تردد نیست و اشکال ندارد.» رئیس جمهوری افزود: «وقتی اعلام می‌شود تردد مضر است سفر درون شهری هم همان اثر را در شیوع بیماری دارد و فرقی نمی‌کند. برخی فکر می‌کنند سفر داخل استان با بیرون استان تفاوتی ندارد. سفر چه از یک استان به استان دیگر و حتی درون استان بین شهرهای داخلی و بین شهرستان‌ها و روستاها  و حتی از بخشی به بخش دیگر توصیه نمی‌شود و حتی‌الامکان باید ترددها کاهش یابد، مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد.»
روحانی افزود: «همه باید به پروتکل‌ها و اصول ابلاغی توجه کنند و مراعات کنند تا زنجیره شیوع بیماری شکسته شود.» نوروز را برای پیروزی بر کرونا قرار دهیم
رئیس جمهوری به فرا رسیدن نوروز اشاره کرد و گفت: «طبق تقویم رسمی کشور نوروز هم آغاز‌ سال جدید و فصل است و هم تعطیلات. برخی پیشنهاد کرده‌اند که دولت تعطیلات نوروزی را حذف کند و این تعطیلات را به زمان دیگر ببرد که بیماری کرونا وجود ندارد. این کار عملی و شدنی نیست. ایام عید مردم اعتقادات و نکاتی دارند و باید مراسم را امسال به خوبی مدیریت کنند و در اجتماعات شرکت نکنند.»او اضافه کرد: « مردم به اماکن متبرکه اعتقاد دارند اما زیارت هر امام را از راه دور هم می‌توانیم انجام دهیم و اگر خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم آن را قبول می‌کند  و همان ثواب و اجر را در این شرایط خواهد داشت و جایگزین بشود و فاصله زمانی و مکانی در ارتباط با آن امام تأثیری ندارد؛ آنها کلام ما را می‌شنوند و  اجابت می‌کنند.»
روحانی افزود: «همه باید در ایام نوروز اصول بهداشتی ابلاغی را مراعات کنیم و نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر کرونا قرار ندهیم و این باید اصل شود که نوروز برای پیروزی در برابر بیماری کرونا شود و اگر می‌خواهیم هدیه و رفت‌وآمدی انجام بدهیم، می‌توانیم غیرحضوری با تماس تلفنی و در فضای مجازی انجام دهیم.»
او ادامه داد: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گلایه می‌کنند که کل کشور و همه وزیران و مسئولان باید بیایند.» روحانی گفت: «در این ستاد تمام دولت درگیر هستند. بخشی از دولت تلاش می‌کنند که زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسائل مالی و پولی و کالای اساسی باشد.» رئیس‌جمهوری گفت: «این‌گونه تعبیر شده که رئیس‌جمهوری و وزیر کشور مسئولیتی ندارند و وزیر بهداشت و درمان گرفتار شده و همه بار به دوش او است. البته وزیر بهداشت و درمان و همه همکاران آنها بار سنگینی را بر دوش دارند. پزشکان و پرستاران، بیمارستان‌های مختلف و مراکز درمانی و بهداشتی یک مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارند. باز هم از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم. دست آنها را می‌بوسیم. از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که کادر درمانی ما که در این راه صدمه می‌بینند و جان خود را فدا می‌کنند، به‌عنوان شهید خدمت محسوب شوند که البته این در جای خود محفوظ است، چراکه آنها در خط مقدم هستند.»  رئیس دولت دوازدهم افزود: «امروز نیروهای مسلح ما همه پای کار هستند. سپاه و ارتش، بسیج همه پای کار هستند. هرجا که نیاز به بیمارستان است، نیروهای مسلح اعلام آمادگی کردند و گفتند ما ۱۰‌هزار تخت برای نقاهتگاه آماده داریم و ۳هزارو۵۰۰ تخت درمانی آماده داریم.» اپلیکشین‌های مربوط به حمل‌ونقل فعال نیست
او افزود: «وزیر راه و شهرسازی برای تردد جاده‌ای به‌ویژه تردد بین ایران و کشورهای همسایه و تردد در پروازها و قطارها مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. باز هم به ایشان تأکید می‌کنم اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه فعال نیست و من یک‌بار هم تلفنی به ایشان گفتم قطار جا دارد، هواپیما جا دارد، اما در فضای مجازی اجازه (خرید بلیت) نمی‌دهد، بررسی کنید که اشکال کار کجاست و آن را رفع کنید؛ مشکل تردد‌های ضروری که مردم می‌خواهند انجام دهند، برطرف شود؛ اگر هم تردد لازم نیست، انجام نگیرد.»
رئیس دولت دوازدهم خطاب به مردم گفت: «مطلع هستیم که برخی اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفته‌اند؛ مشاغلی که بیشتر مشاغل شب عیدی است، خیلی از فروشنده‌ها، بخش پوشاک و بخش‌های دیگر، نیازمندی‌های منزل -مردم در شب عید نو نوار می‌کردند- با مشکلاتی روبه‌رو هستند، البته این مشکلات بعدا جبران می‌شود و بعد از اینکه کرونا به‌عنوان یک میهمان ناخوانده بسیار بد رخت بربست و رفت، مردم نیز برای خرید اقدام می‌کنند.»
رئیس‌جمهوری بار دیگر تأکید کرد: «نگذارید شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند، این‌ کار را نکنید، از کرونا خطرناک‌تر ترس، وحشت و اضطراب است، با اینکه پزشکان می‌گویند این ویروس خیلی خطرناک‌تر از آنفلوآنزا نیست.» او ادامه داد: «اگر به کسی گفته شود که آنفلوآنزا دارد، برای او چندان مهم نیست، اما اگر گفته شود که کرونا دارد، نصف روحیه او از بین می‌رود و همان ابتدا سازمان بدن و گلبول‌های سفید که باید با این ویروس مبارزه کند و بجنگد، سست می‌شود، زیرا فکرمی‌کند که کرونا مساوی با پایان زندگی است؛ این‌گونه نیست، کرونا هست، باید این را شکست دهیم و اصول را مراعات کنیم، اما در عین حال نباید ترس و وحشت و اضطراب میان مردم ایجادکنیم.»
روحانی با اشاره به برخی اظهارات غیرمستند درباره آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا  افزود: «برخی افراد که گاهی ممکن است بی‌نام و نشان هم باشند و از روی غرض هم صحبت نکنند، مثلا می‌گویند فلان استان نابود شد، این موضوع را که از استاندار آن استان پیگیری می‌کنیم و می‌پرسیم که آمار فوتی‌های دیروز آن استان چقدر بوده است -همان استانی که گفته می‌شود وضع آن خیلی بد است و روزنامه‌ها نیز تیتر کرده‌اند- می‌گوید که ۱۲نفر فوتی داشته‌اند.»او ادامه داد: «در شرایطی ممکن است روزی ۱۰ تا ۱۲ نفر فوت‌کنند، اما از آن طرف هم  ۱۲۰ نفر از بیمارستان ترخیص‌می‌شوند؛ نمی‌خواهم بگویم که این ویروس را کوچک‌بپندارید، اما بیش از آنکه واقعیت است آن را بزرگ نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.»رئیس‌جمهوری در پایان سخنانش در هیأت دولت گفت: «نکته آخر اینکه مسأله مبارزه با کرونا دو بخش و بال دارد؛ یک بال آن اقداماتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت و همکاران ما در دولت انجام می‌دهند و یک بخش هم به همکاری مردم مربوط می‌شود. از همه مردم می‌خواهم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری کنند، چون اگر مردم همکاری نکنند، دیرتر به نتیجه می‌رسیم، اما با همکاری آنان زودتر به نتیجه دست خواهیم یافت.»