تمام فرضیات یک سوال؛ از بیوتروریسم تا عدم رعایت نکات بهداشتی و...

چرا کرونا به جان مدیران افتاده است؟
آفتاب یزد- امید کاجیان: داستان ورود مهمان ناخوانده‌ای که نه به واسطه همسایگی با ایران بلکه به واسطه رفت و آمدهای تجاری و دوستی و... کشورمان با چین، 5 هزار کیلومتر مسیر را به ایران آمد تا دست به دست میان مردم بچرخد و تبدیل به یک بحران جدید در کشور شود، این روزها پیچیده‌تر از آنی است که فکرش را می‌کردیم. شهرها کم کم رنگ و بوی نصفه و نیمه قرنطینه به خود گرفته‌اند آن هم درست در روزهایی که همیشه خریدهای شب عید معمول بود و شلوغی‌های خیابان، خاطره انگیز.
فرقی نمی‌کند عاشق مدرنیسم باشید یا سنت. همه در تکاپو افتاده‌اند برای فرار از بیماری. کرونا هم سینماها و مراکز تفریحی و بساط اندک شادی‌های مردم را جمع کرده است.
دغدغه‌های معمول مردم از غم نداری، تبدیل شده به تلاش برای شکست این ویروس. دست‌هایی که تا دیروز زمخت‌بودنشان نشانه کارسخت بود و زحمت، حالا خشک شده‌اند از شسته شدن مرتب و طعم ضد عفونی‌های گوناگون.


روزی که ظریف به زبان چینی و با چشمان درشت کرده برای چین و مبارزه‌اش با کرونا آرزوی موفقیت می‌کرد شاید در خواب هم نمی‌دید که تنها چند روز دیگر باید کسی هم پیدا شود تا برای موفقیت ایران در غلبه به کرونا آرزوی موفقیت کند.
کرونا اما در ایران یک تفاوت عمده دیگر با تمام کشورهایی که کمابیش با این بیماری گرفتار شده‌اند نیز دارد.ما بالاترین میزان مبتلایان مسئول در جهان را خیلی فراتر از چین و ایتالیا به خود اختصاص داده‌ایم. در حالیکه تا چندی پیش بسیاری ابتلای چهره‌ها و مقامات را به کرونا بیشتر یک بازی رسانه‌ای توصیف می‌کردند اما این روزها با درگذشت تنی چند از مقامات و مسئولین این پرسش پیش می‌آید که به راستی در آن بالا چه خبر است که بیماری، این چنین در میان نمایندگان مجلس و دولتیان و... نیز ریشه دوانده است؟ آیا صرف اینکه بگوییم این ویروس، ویروس دموکراتی است آدم را قانع می‌کند؟
>در شورای شهر و دولت
نخستین بار که موضوع گرفتاری یک مسئول به این بیماری رسانه‌ای شد زمانی بود که از شهردار منطقه 13 تهران به عنوان یک کرونایی یادشد. آن هم موقعی که هنوز ورود کرونا به تهران رسما اعلام نشده بود. بعدهم برخی گفتند او یکی از چهارنفر مبتلای کرونایی در تهران است، اینکه چرا از چهارنفر باید یک شهردار، کرونایی شود و یا قبل از اعلام رسمی وجود این بیماری در تهران او را مبتلا به کرونا اعلام کنند، جای سوال دارد. جالب‌تر از همه این که پخش تصویری از مرتضی رحمان‌زاده شهردار منطقه 13 تهران در حال خوش و بش با محسن‌هاشمی رفسنجانی کافی بود تا شائبه کرونایی شدن رئیس شورای شهر هم در بین روزنامه‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بپیچد، اما محسن‌هاشمی گفت که در قرنطینه است و آزمایش داده و منتظر نتیجه تست آن می‌ماند، تستی که البته منفی اعلام شد. با این حال جلسات شورای شهر به همین واسطه تعطیل شدند بعد از آن اعضای شورای شهر یکی پس از دیگری برای تست به صف شدند. اما در حالیکه تصور می‌رفت کرونا در شورای شهر تهران نفوذ کرده، ناگهان یک فایل ویدئویی از ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و البته دبیر ستاد ویژه مبارزه با کرونا منتشر شد، حریرچی که تا پیش از این ویدئو، از این می‌گفت که آمارهای مبتلایان کرونا که بعضا اعلام می‌شود دروغ بوده و بالاتر از میزان واقعی است و حتی یکبار اعلام کرد اگر یک چهارم آماری که امیرآبادی فراهانی نماینده قم درباره تلفات بیماران قم گفته است درست باشد استعفا می‌دهد، خبر از کرونایی شدن خودش داد. همین موضوع کافی بود تا بسیاری موضوع سرایت این بیماری را به علی ربیعی سخنگوی دولت که کنار حریرچی در نشست خبری روز قبل از اعلام بیماری (حریرچی) ایستاده بود، مطرح کنند و البته به این ترتیب تمام هیئت دولت مشکوک به این بیماری شدند.
>در مجلس و قوای دیگر
اما زمزمه کرونا تنها در دولت نبود که به گوش رسید. کرسی‌های سبزرنگ مجلس هم به همینروز دچار شدند، درست از وقتی که جای صندلی امیرآبادی فراهانی نماینده قم ضد عفونی شد و او به رسانه‌ها گفت « غلط کرده‌اند که صندلی ام را ضد عفونی کردند. من کرونا ندارم»، معلوم بود که ماجرای نفوذ این بیماری به مجلس هم جدی است. چراغ اول را درباره وجود این بیماری در مجلس دهم، محمود صادقی نماینده مردم تهران روشن کرد، وقتی که در توئیتی گفت: من مبتلا به بیماری کرونا شدم و در حالیکه امیدی به ادامه حیات ندارم این مطلب را بیان می‌کنم. جالب اینکه چند روز بعد اما او از خوبی حالش گفت. اندکی پس از این سرو کله مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی در قرنطینه و با تست کرونای مثبت پیدا شد.
و به تدریج نام‌های بیشتری از نام نمایندگان با کرونای مثبت رسانه‌ای شدند. معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده شبستر، سکینه الماسی نماینده ماهشهرمحمدرضا منصوری نماینده ساوه و... سپس اعلام شد که تست کرونای 23 نفر از نمایندگان مثبت بوده است و از طرفی نمایندگان ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود، بنابراین مجلس به نمایندگان و منتخبان توصیه کرد که فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد. مجلس اعلام داشت که ملاقات‌های مردمی با نمایندگان موقتاً لغو است و ما از نمایندگان و منتخبان تقاضا می‌کنیم که در ایام نوروز با مردم ارتباطی نداشته باشند.
اما نمایندگان مجلس دهم تنها مبتلایان به کرونا نبودند بلکه نمایندگان ادوار مجلس هم کرونایی شده بودند ویا منتخبین مجلس جدید.
سیدعلی آقازاده و محمدعلی رمضانی دستک منتخبین رشت در انتخابات مجلس یازدهم از جمله این افراد بودند.
در همین هنگام خبر آمد که دولت افراد دیگری را هم در بستر بیماری دارد، درست مثل معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان. دراین بین چهره‌هایی هم بودند که مانند مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در دولت یازدهم که در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بود اما جان سالم به دربردند.
در این میان بعضی از آقازاده‌ها نیز خبر کرونایی شدن خودشان را اعلام کردند، مشهورترینش فریدالدین حداد عادل بود که وقتی کرونایی شد باافتخار از آن یاد کرد. بعدها هم خبر آمد که لیلی بروجردی نوه دختری امام خمینی هم این بیماری را داشته است. در این میان بازار شایعات هم داغ بود، اسامی مختلفی به عنوان کرونایی اعلام و تکذیب می‌شد، نمونه‌اش محمدباقر قالیباف. اما بیماری مسئولان به این ویروس زمانی باور پذیر‌تر شد که خبر درگذشت برخی از چهره‌ها در میان ناباوری مخابره می‌شد.
محمدعلی رمضانی دستک منتخب رشت در انتخابات مجلس یازدهم فوت شد، رضا پورخانعلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار هم همینطور، حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی از چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم هم در گذشت، مجتبی فاضلی، مسئول دفتر آیت‌الله موسی شبیری زنجانی و مسئول اجرایی و مالی دفتروی و اندکی بعد خبر فوت خواهر آیت الله شبیری زنجانی نیز منتشر شد. اسامی‌های خاص به عنوان درگذشتگان بیماری کرونا یکی پس از دیگری به این لیست اضافه می‌شدند. درست مثل سید محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اونیز بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داد. کرونا در قوه قضاییه نیز خود را نشان داد. احمد تویسرکانی، مشاور ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه ایران بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفت. چند روز بعد خبر آمد حجت‌الاسلام و المسلمین علی خلفی معاون قوه‌قضاییه نیز دارفانی را وداع گفت هرچند دلیل درگذشت او براثر کرونا تکذیب و نارسایی کلیوی وکبدی اعلام شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر دهقان از اساتید تفسیر حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام احمد خسروی، از روحانیون فعال ومشهور در زمینه‌های فرهنگی و جهادی، حسین شیخ الاسلامی معاون سابق وزیر خارجه و سفیر سوریه و این اواخر فاطمه رهبر نماینده ادوار مختلف مجلس از جمله نماینده مجلس جدیدیازدهم تهران براثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که بسیاری از چهره‌ها نیز طی این روزها درگذشتند اما دلیل فوت آن‌ها نه کرونا بلکه بیماری‌های دیگر از جمله ایست قلبی اعلام شده است.
با این حال هنوز اخبار از نتیجه آزمایش مثبت کرونای افراد و چهره‌های گوناگون اعلام می‌شود. حتی شایعه کرونای وزیر صمت هم رسانه‌ای اما بعد تکذیب و گفتند دلیل بستری او ارتباطی با کرونا ندارد.
>چرا تا این حد؟
در هر صورت شنیدن اخبار کرونایی شدن مسئولان یکی پس از دیگری بسیاری را با این سوال مواجه می‌کند چگونه این حد از مقامات ایرانی باید دارای این بیماری باشند در حالی که در سایر کشورها خبری از ویروسی شدن مقامات نیست لا اقل در این شکل و شمایل؟
این موضوع چند فرضیه را درباره کرونایی شدن غیر معمول و باورنکردنی مسئولان ایرانی مطرح می‌کند، نخست اینکه بازهم ممکن است عده‌ای معتقد باشند که حضور این ویروس در بین مقامات کشورمان بیشتر از آنکه واقعی باشد ناشی از نمایشی برای کوچک جلوه دادن این بیماری و یا همدردی با مردم یا اقدامی پوپولیستی است، اما درگذشت تنی چند از چهره‌ها براثر این بیماری تا این لحظه فرضیات دیگری از این ماجرا را نیز درذهن متبادر می‌کند. اینکه اگر ابتلای این حجم از مسئولین در مجلس، دولت، قوه قضاییه و.... با واقعیت مطابق باشد پس ابتلا در میان عامه مردم به چه شکل و نحوی است؟ با توجه به فاصله گرفتن اعضای هیئت دولت از یکدیگر در جلسات این روزهایشان و همین طور باقی مقامات در جایگاه‌های مختلف چه از یکدیگر و چه از خبرنگاران و.... می‌توان به جدیت حضور و احتمال کرونا در بین مسئولین پی برد. اما حضور کرونا در میان مقامات کشورمان می‌تواند به این معنا باشد که ویروس کرونا و شیوعش جدی است و یا اینکه عدم رعایت برخی موارد بهداشتی و جدی نگرفتن این موضوع درمیان مسئولین در ابتدای ورود کرونا به ایران سبب چنین موضوعی شده است؟ و یا حضور در مراسم‌های خاص توسط آنان که در آن ممکن است حضور مشترکی داشته‌اند چنین نتیجه‌ای را به همراه داشته است؟ شاید یکی از دلایلی که این روزها حتی چهره‌هایی مانند حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی که از چهره‌های میانه رو مجلس به شمار می‌آمد بیان می‌کنند که شیوع کرونا ناشی از حمله بیوتروریستی است فراگیری این بیماری در میان مقامات و مسئولین ایرانی باشد. به هرروی در حالی شیوع ویروس کرونا در ایران سیر صعودی به خود گرفته که شمار زیادی از مقامات و سیاستمداران این کشور نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند و این موضوعی است که مطمئنا در قبالش باید خود این مسئولین نیز پاسخ مناسبی داشته باشند.