گزارش آفتاب یزد از اقدامات جالب مردم برای مقابله با کرونا

نذر ماسک و مواد ضد عفونی کننده
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: از روزی که پای کرونا ویروس به کشورمان باز شد با کمبود اقلام بهداشتی مثل ژل ضد عفونی کننده، ماسک و دستکش رو به رو شدیم و با اینکه دولتیها وعده داده بودند که به زودی این اقلام به صورت رایگان در شهرهای مختلف کشور توزیع خواهد شد اما این اتفاق میسر نشد و همچنان در شهر‌های پر خطر مثل تهران، کمبود این اقلام بهداشتی از جمله مواردی است که مردم را ناراحت و نگران کرده است. با این حال بار روانی این بیماری بیش از هر چیز دیگری جامعه امروز ما را دچار تشویش ساخته و در پی آن شاهد بودیم که برخی‌ها برای کم کردن نگرانی مردم دست به اقداماتی زدند که منحصر به کشور خودمان بود. برخی داروخانه‌ها الکل 90 درصد را خریدند و رقیق کردند بعد هم در افشانه‌های کوچک ریخته و به افرادی که توانایی خرید مواد ضد عفونی کننده نداشتند به صورت رایگان ارائه ‌کردند، برخی دیگر هم وقتی با کمبود ماسک در جامعه مواجه شدیم اقدام به دوخت ماسک‌های پارچه‌ای چند بار مصرف کردند و آن را به صورت رایگان به اقشار ضعیف جامعه عرضه کردند. گرچه کمبود اقلام بهداشتی در زمان ورود کرونا منحصر به کشور ما نیست و در چند روز اخیر دیدیم که دیگر کشور‌های درگیر با کرونا نیز با چنین موضوعی مواجه شدند اما به جرات می‌توان گفت اقداماتی نظیر ارائه ماسک و مواد ضد عفونی کننده به صورت رایگان از طرف مردم به افراد نیازمند، تنها در کشور ما اتفاق می‌افتد. حالا اما با یک اقدام مردمی جدید مواجه هستیم که امید به غلبه بر کرونا را افزایش می‌دهد؛ نذر ماسک و مواد ضد عفونی کننده، موضوعی است که این روزها با نزدیک شدن به ولادت حضرت علی(ع) با آن رو به رو شده‌ایم.
احمد بُداقی یکی از کسانی است که سالهاست برگزار کننده هیئت‌های عزاداری و مراسمات مولودی است. او امسال به دلیل ورود کرونا به کشور تصمیم گرفته که به جای نذر غذا و برپایی مراسم مولودی برای ولادت حضرت علی(ع) پک بهداشتی عرضه کند. بُداقی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«برگزاری مراسم برای ولادت حضرت علی (ع) در هیئت ما پیشینه دارد. ما برای مراسماتی که برپا می‌کنیم معمولا بانی داریم که خرج می‌دهد تا بتوانیم از مدعوین پذیرایی کنیم، اما امسال به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار داریم و توصیه‌هایی که توسط مسئولین صورت گرفته است، تصمیم گرفتیم مراسم در فضای بسته حسینیه که سرپوشیده است برگزار نشود اما بانی هیئت نذری داشت که می‌خواست در روز ولادت حضرت علی(ع) ادا شود، از طرفی تهیه غذا و پخش شیرینی نیز به صلاح نبود، بنابر این تصمیم گرفتیم یک سری بسته‌های بهداشتی را به جای پذیرایی تهیه کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم، مراسم جشن را هم در فضای باز ببریم که جشن ولادت هم داشته باشیم.» او در پاسخ به این سوال که وقتی اقلام بهداشتی در بازار نیست شما این مواد را از کجا تهیه کردید توضیح داد:«ما این اقلام را با مشقت تهیه کردیم و اصلا کار ساده‌ای نبود. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم با چند کارخانه تولید ژل ضد عفونی کننده ارتباط بر قرار کردیم و توانستیم ژل ضد عفونی کننده را به صورت عمده تهیه کنیم، بعد هم خودمان ظرف مخصوص به آن را از بازار تهیه کردیم، ژل‌ها را در ظرف‌ها پمپاژ کردیم و بعد هم آن را بسته بندی کردیم. برای مواد ضد عفونی کننده سطوح هم از همان آب ژاول خالص استفاده کردیم، من خودم کارمند آب و فاضلاب هستم، با رایزنی‌هایی که داشتیم توانستیم این نوع آب را از شرکت‌های آب و فاضلاب تهیه کنیم. در واقع مقداری مواد خالص ضد عفونی کننده که با آب خالص مخلوط می‌شود و کارایی ضد عفونی کننده دارد را تهیه کردیم و آن را هم مثل ژل ضدعفونی کننده در ظرف‌های مخصوص قرار دادیم. بقیه اقلام هم که دستکش بهداشتی و پد الکلی است. در واقع یک پک چند قلمی است که تدارک دیدیم و نزدیک به 600 تا از این پک‌ها را به مردم عرضه خواهیم کرد.»
او در ادامه تصریح کرد:« اگر بانی بیشتری پیدا شود قطعا این نذر را افزایش خواهیم داد چون مردم خیلی از این کار استقبال کردند و خیلی‌ها در رقم‌های مختلف، هر کس اندازه بضاعتش به این کار کمک کرده است. این اقلام اصلا در بازار نیست و ما دیدیم که حداقل کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که به اندازه بضاعت خودمان محلمان را پوشش بدهیم که حد اقل هم محله‌ای‌هایمان تا یک هفته این مشکل را نداشته باشند، امیدواریم تا هفته‌های بعد این مشکل مرتفع شود.»
چنین اقداماتی علاوه بر اینکه تا حد زیادی می‌تواند نیاز جامعه را پوشش دهد، امید به غلبه بر کرونا ویروس را هم در جامعه افزایش می‌دهد. چنین کارهایی تنها در کشور ما است که اتفاق می‌افتد و اصالت عشق و محبت ایرانی را نسبت به هم نوعش نشان می‌دهد.