نمکی، نگرانی‌ها از طرح بسیج ملی شکست کرونا را حاصل کج‌سلیقگی و بدفهمی دیگران درباره سخنانش دانست

عقب‌نشینی وزارت بهداشت از جست‌وجوی خانه به خانه کرونا
گروه حوادث: فرآیند کنترل ویروس کووید 19 که به کرونا مشهور شده است، در ایران ادامه دارد. در حالی که مهم‌ترین خبری که این روزها باعث ایجاد بحث‌های فراوانی شد، اعزام 300 هزار تیم کنترل کرونا به در خانه‌های مردم بود، دیروز این طرح با توضیحات جدیدی درباره نحوه اجرا همراه شد.
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه طرح بسیج ملی شکست کرونا آغاز شده است، گفته بود: «ما در این حرکت به عنوان یکی کشور‌های پیشتاز منطقه شرق مدیترانه و برای اولین بار در جهان، به جای اینکه بنشینیم تا ویروس به سراغ ما بیاید، ما به سراغ پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهیم رفت. اقدامات این طرح با ۳۰۰ هزار اکیپ درمانی و بهداشتی از سه‌شنبه آغاز می‌شود». وی گفت: «تک‌تک منازل مردم را سر خواهیم زد و موارد مشکوک را در اسرع وقت شناسایی خواهیم کرد و اگر مورد مشکوکی شناسایی شود، به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود».
این برنامه به سرعت مخالفان بسیاری به خود دید. منتقدان این طرح، آن را به یک بمب خوشه‌ای شیوع کرونا تشبیه کردند که خود می‌تواند باعث شیوع بیشتر کرونا شود؛ به‌ویژه اینکه در شرایط نیاز مراکز درمانی به نیروهای خود، خارج کردن این تعداد نیرو از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناممکن به نظر می‌رسد. البته گفته می‌شد که در این طرح قرار است از ظرفیت نیروهایی مثل بسیج استفاده شود.


هشدار پلیس درباره اجرای طرح خانه به خانه کنترل کرونا
همزمان نگرانی‌هایی هم درباره سوءاستفاده سارقان از این فرصت وجود داشت. در حالی که این روزها ویدئویی در فضای مجازی پخش شد که در آن تصاویری از ورود با شدت‌عمل سارقان در شرایطی مشابه اشاره شده بود – و البته به نظر می‌رسد ویدئو نه مربوط به زمان حاضر و نه ایران باشد – همین موضوع باعث هشدار پلیس شد. پیش از اعلام این طرح، پلیس در هشدارهای خود گفته بود که ماموران بهداشتی به درِ خانه‌ها مراجعه نمی‌کنند و از مردم خواسته شده بود در صورت مواجه شدن با این شرایط، با پلیس تماس بگیرند. دیروز اما لحن پلیس با اعلام اجرای این طرح کمی تغییر کرد و رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ نسبت به سوءاستفاده احتمالی برخی از افرادسودجو و مجرم از طرح خانه‌به خانه مقابله با کروناویروس هشدار داد. سردار کیوان ظهیری در این‌باره گفت: به دنبال اعلام اجرای طرح خانه‌ به خانه مقابله با کرونا ممکن است برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب بخواهند با مراجعه به درِ منازل اقدام به انجام یکسری اقدامات مجرمانه نظیر دریافت وجه، سرقت، زورگیری و... کنند که در همین راستا با توجه به اینکه این طرح هنوز اجرایی نشده است لازم است شهروندان رعایت موارد ایمنی را مدنظر داشته باشند. وی ادامه داد: ‌در همین راستا، اگر افرادی با عنوان مامور وزارت بهداشت به درِ منازل مراجعه کرد، لازم است تا زمانی که آغاز فاز اجرایی این طرح از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است، از بازکردن در خودداری شود و موضوع حتماً به پلیس گزارش شود. ظهیری همچنین گفت که تا کنون موردی از اقدامات مجرمانه این‌چنینی در تهران گزارش نشده است.
معاینه شهروندان در خانه‌ها در دستور کار نیست
بعد از این اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها بود که دیروز حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این طرح اظهار کرد: «اجرای این طرح اینگونه نخواهد بود که تیم مذکور به درِ خانه تک‌تک شهروندان مراجعه کند. در واقع این یک ظرفیت بسیج اجتماعی است، که باید این پتانسیل را برای مواقع ضروری آماده کنیم». عرفانی افزود: «از روز سه‌شنبه این پتانسیل بالفعل شده است، اما اینکه تیم‌ها وارد عمل شوند و با مراجعه به در خانه‌ها، معاینه شهروندان را انجام دهند، چنین دستور کاری نه بوده و نیست». وی تصریح کرد: «تا زمانی که ضرورت ندارد ما به این اقدام متوسل نمی‌شویم. یکی از نگرانی‌ها این است که امکان دارد ویروس توسط همین تیم‌ها منتشر شود. در شرایط کنونی لازم به ایجاد مزاحمت برای مردم نیست. تنها در موارد ضروری که ممکن است، پیش آید و پیگیری در منازل لازم باشد، اگر ظرفیت کادر درمانی پاسخگو نبود، از این ظرفیت استفاده می‌کنیم». رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در پاسخ به این پرسش که به طور مشخص چه زمانی از این تیم‌ها استفاده می‌شود؟ بیان کرد: «این به آمار شیوع بستگی دارد. ما سناریوهای مختلفی را پیش‌رو داریم. باید تا حدی که امکان افزایش ابتلای جمعیت وجود دارد، پیش‌بینی‌های لازم هم انجام گیرد. باید این نیروها سازماندهی شوند که خوشبختانه مراحل اولیه آن انجام شده است».
انداختن تقصیر به گردن کج‌سلیقگی و بدفهمی دیگران!
وزیر بهداشت اما در کنار توضیحات جدید درباره طرح وزارت بهداشت برای کنترل کرونا، کژتابی این اخبار را به گردن دیگران انداخت. سعید نمکی در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز اجرای طرح بسیج ملی شکست کرونا در سراسر کشور از روز چهارشنبه، گفت: «بنده دو روز پیش گفتم می‌خواهیم به سراغ مردم برویم. برخی از روی کج‌سلیقگی و بدفهمی که در این مدت کم‌سابقه نبوده، طوری تلقی کردند که می‌خواهیم به خانه‌های آحاد افراد برویم، عین اینکه بخواهیم با داشتن ماشین حساب، چرتکه بیندازیم». وی افزود: «ما با استفاده از ظرفیت پرونده الکترونیک سلامت، اطلاعات همه خانوار‌ها و کد ملی افراد را داریم». وزیر بهداشت گفت: «ما با این کار اهدافی را دنبال می‌کنیم. اولاً مواردی را که علائم دارند قبل از اینکه به مراحل سنگین‌تری وارد شوند شناسایی کنیم و تحت درمان قرار دهیم و اینکه افرادی را که آلودگی دارند از افراد سالم جدا کنیم. همچنین با اجرای آن می‌خواهیم اطرافیان را از فرد مبتلا دور کنیم و آن‌ها را در قرنطینه خانگی قرار دهیم و چهارم اینکه آموزش‌ها را منتقل کنیم؛ زیرا باوجود اطلاع‌رسانی خوب صداوسیما، ولی نمی‌دانیم آیا همه مردم آموزش‌ها را گرفته‌اند یا خیر». وزیر بهداشت گفت: «ما از درون این مراکز (پایگاه‌های بهداشتی درمانی، پایگاه‌های بسیج یا مدارس) از فرد فردِ خانواده‌ها به صورت الکترونیکی و یا اگر قادر نبودند به صورت تلفنی داده‌ها را می‌گیریم و ثبت می‌کنیم و در پایان هر روز به پزشک مرکز منتقل می‌کنیم و پزشک مرکز، موارد مشکوک را توسط کارشناس سلامت، به مراکز بهداشتی درمانی که مجهز به تجهیزات تشخیصی و درمانی است دعوت می‌کند». نمکی افزود: «با این روش، بیمار مشکوک به بیمارستان منتقل نمی‌شود تا موارد مشکوک ما با موارد آلوده به ویروس کنار هم قرار بگیرند. موضوعی که تا الان به اینگونه انجام می‌شد، اما اکنون دیگر ما راه ورود به بیمارستان را برای افرادی که پس از ارزیابی احتمال ابتلای‌شان قطعی است کاملاً باز می‌گذاریم و از این طریق، زنجیره انتقال بیماری به دیگران را همین‌جا قطع می‌کنیم».
به نظر می‌رسد در شرایطی که پیش‌تر اظهارات رئیس‌جمهوری در هفته گذشته مبنی بر این که از شنبه همه‌چیز عادی خواهد بود بعداً توسط وزیر بهداشت و دیگر کارشناسان با اشاره به این که هفته سختی پیش‌رو داریم نقض شد یا وعده‌هایی مثل توزیع ماسک و محصولات ضدعفونی رایگان از سوی برخی مسئولان یا تشکیل اتاق خبر و اطلاع‌رسانی کرونا با حضور رسانه‌ها از سوی علی ربیعی، سخنگوی دولت که سخنگویی ستاد مبارزه با کرونا را هم بر عهده دارد به نتیجه مشخصی نرسید، مسئولان باید بیشتر مراقب ادبیات و اخباری که مطرح می‌کنند باشند تا به دنبال مقصر کج‌فهمی آن نشوند. ضمن اینکه این موارد اگر برنامه‌های واقعی باشند که بعد از واکنش‌های عمومی و کارشناسی لغو شده‌اند، باید درباره کارشناسی بودن سایر تصمیم‌گیری‌ها نیز تامل بیشتری کرد.
آخرین آمار کرونا در ایران
علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت: براساس آخرین آمار جمع‌آوری شده ۸۳۵ مورد قطعی به مبتلایان اضافه شده است. ۱۱ نفر نیز فوت شده‌اند، با این حساب در مجموع ۲۳۳۶ نفر به صورت قطعی به کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۷ نفر نیز جان باخته‌اند و ۴۳۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند. وی ادامه داد: استان‌های گیلان، تهران و قم در صدر درگیری‌ها هستند. گرچه روند قم به یک روند ثابت رسیده است. سایر استان‌ها نیز درگیر بیماری کرونا هستند. بیش از ۸۵۳۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و روی ۵۷۳۷ نفر تست انجام شده است که ۲۳۳۶ نفر مثبت قطعی بوده است.