«ابتکار» نتایج انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کند نتانیاهو یک پای بحران

محمدرضا ستاری
نتایج سومین دور انتخابات پارلمانی در اسرائیل که در کمتر از یک سال گذشته برگزار می‌شود، بار دیگر حاکی از تداوم بن بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی است.
در این انتخابات هرچند حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو پیروز شد، اما تعداد کرسی‌های این حزب نشان‏دهنده عدم اکثریت برای تشکیل دولت آینده است و به همین دلیل اگر ائتلاف احزاب با لیکود همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد، بار دیگر انتخابات باید تجدید شود.
طبق اخباری که تا عصر روز سه‏شنبه منتشر شده است، از مجموع 120 کرسی پارلمان، احزاب راستگرا به همراه لیکود توانسته‌اند 60 کرسی را به دست آورند که همچنان یک کرسی برای احراز اکثریت کم دارند. از سوی مقابل احزاب میانه‌رو و چپگرای اسرائیل به رهبری حزب آبی‏-‏سفید بنی گانتس مهم‏ترین رقیب نتانیاهو توانسته‌اند 54 کرسی را به دست آوردند. در این میان حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو توانسته 37 کرسی را در اختیار بگیرد و حزب رقیب آبی‏-‏سفید هم 33 کرسی به دست آورده است.


در این راستا، نتانیاهو که خود را پیروز انتخابات معرفی کرده است در نخستین نطق خود گفته که این پیروزی برایش از سال 1996 و زمانی که برای نخستین بار نخست وزیر شده است شیرین‌تر بوده است. او همزمان با اشاره به فشار رقبای خود، مدعی صلح با اعراب شده و از سوی مقابل هم گفته که اکنون زمان اعلام حاکمیت اسرائیل بر دره اردن است.
از سوی دیگر بنا‏بر گزارش خبرگزاری یورونیوز، بنی گانتس رقیب نتانیاهو که کارزار خود را تا اندازه زیادی بر پرونده فساد وی متمرکز کرده بود در جمع خبرنگاران گفت: می‌دانیم که حس سرخوردگی وجود دارد ولی این باعث نمی‌شود از راه خود دست بکشیم و ما به راه خود ادامه می‌دهیم.
تداوم بحران با نتانیاهو
در این میان اگر نتایج انتخابات به طور رسمی پیروزی نتانیاهو را تایید کند، او بار دیگر در سمت خود باقی خواهد ماند؛ ولی ناچار است همزمان برای به دست آوردن اکثریت پارلمان و تشکیل دولت جدید، دست‏کم یک کرسی را خارج از ائتلاف راستگرایان و تندروهای سرزمین‌های اشغالی بدست آورد. این در حالی است که آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما روز گذشته درپی اعلام پیروزی نتانیاهو صراحتاً اعلام کرد که به دولت وی ملحق نخواهد شد و در پیامی توئیتری نوشت: حزب اسرائیل خانه ما هرگز اجازه نخواهد داد تا دور چهارم انتخابات برگزار شود و همچنان هم به عنوان یک مخالف تشکیل دولت توسط نتانیاهو به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد.
بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی زمانی کلید خورد که اسفند ماه گذشته، لیبرمن که اکنون حزبش 7 کرسی در پارلمان به دست آورده است به عنوان وزیر جنگ کابینه نتانیاهو در اعتراض به آتش‌بس در غزه از سمت خود کناره‌گیری کرد تا دولت نتانیاهو اکثریت لازم برای ماندن در قدرت را از دست بدهد. در این میان کار به انتخابات زودهنگام کشید و به دلیل عدم احراز کرسی‌های لازم از سوی لیکود و آبی-‏سفید، تا کنون انتخابات سه بار تکرار شده و هر بار نیز نتایج به دست آمده حاکی از تداوم بن بست سیاسی در اسرائیل است.
از سوی دیگر نتانیاهو که اکنون احزاب راستگرا نیز با او دچار زاویه شده‌اند، قرار است از هفته آینده تحت بازپرسی به اتهام فساد قرار بگیرد؛ امری که یک ماه قبل توسط دادستان کل سرزمین‌های اشغالی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
به گفته کارشناسان یکی از راهکارهای موجود برای برون رفت از این بحران سیاسی، کناره‌گیری نتانیاهو از حزب لیکود است که در این صورت ممکن است راه ائتلاف برای این حزب باز شود؛ اما روند تحولات تاکنون نشان داده که نتانیاهو همچنان حاضر به ترک صحنه نیست و با وجود به جریان افتادن پرونده فساد خود و همسرش از برنامه‌های آتی دولت سخن می‌گوید. به همین دلیل و از آنجا که او اکنون پایه اصلی شکاف سیاسی محسوب می‌شود ممکن است در فرآیندهای آتی از حزب لیکود اخراج شود که این امر به منزله پایان سیاسی نتانیاهو خواهد بود. هر چند که اکنون نیز پس از سه دوره انتخابات پایان عصر نتانیاهو به عنوان رکورددار بیشترین دوره نخست وزیری در سرزمین‌های اشغالی رقم خورده و به گفته ناظران تنها نحوه خروج او از قدرت هنوز مشخص نیست که به صورت خودخواسته رقم می‌خورد یا اینکه با اخراج از سوی حزبش عملی خواهد شد؟ در همین رابطه بود که روز دوشنبه روون ریولین رئیس رژیم صهیونیستی در پای صندوق رای از بن بست سیاسی کنونی به شدت انتقاد کرد و در بیانیه‌ای گفت: این نوع از انتخابات و رای‏گیری ناگوار است و شهروندان ما به جای بی‌ثباتی بی‌پایان، لایق دولتی هستند که برایشان کار کند.