بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند

گروه سیاسی/ با شیوع ویروس کرونا، سخنگوی قوه قضائیه هم نشست خبری سه‌شنبه‌های خود را به صورت ویدئوکنفرانسی و بدون حضور خبرنگاران برگزار کرد. غلامحسین اسماعیلی که این روزها از دلهره خانواده‌های زندانیان درخصوص شیوع کرونا در زندان باخبر است، از تصمیماتی گفت که در دستگاه قضایی برای متهمان و  محکومان گرفته شده. او از اعطای مرخصی به بیش از 54 هزار زندانی خبر داد و درخصوص نازنین زاغری هم اعلام کرد که در سلامت کامل به سر می‌برد.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در این نشست خبری که به طور زنده از شبکه خبر سیما پخش شد، با تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: توصیه پزشکان این است که مسافرت و اجتماعات برگزار نشود و زیارت ائمه به فرصت دیگری موکول شود. ما می‌توانیم از این شرایط برای خلوت با خداوند و توسل به اهل بیت عصمت حداکثر استفاده را ببریم.
او با بیان اینکه در یک هفته اخیر شاهد چند اقدام مثبت در قوه قضائیه بودیم، گفت: یک اقدام صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی ریاست قوه قضائیه و دیگری صدور بخشنامه کنترل و کاهش زندانیان جدیدالورود به زندان‌ها بود و اینکه اجرای احکام قطعی صادره به سال ۹۹ موکول شود. او ادامه داد: اقدام دیگر قوه قضائیه صدور بخشنامه متناسب سازی فرآیند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه بود؛ لذا با دستور ریاست قوه قضائیه دیروز از ناحیه معاون اول قوه قضائیه بخشنامه به کلیه محاکم قضایی صادر شد که رسیدگی‌هایی که امکان دارد، به صورت غیرحضوری انجام شود و اصحاب پرونده سخنان خود را به صورت لایحه به دادگاه‌ها بفرستند. در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق به صورت دورکاری انجام شود و از جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود. تا آنجایی هم که امکان دارد از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاع‌رسانی‌ها انجام شود. اقدام دیگر قوه قضائیه برخورد صریح و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی که با سودجویی اقلام دارویی مردم را احتکار کردند بود.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره برخورد قوه قضائیه با محتکرین گفت: تا امروز در رابطه با قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. از احتکار تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته 11 پرونده در دادسرای تهران منتهی به صدور کیفرخواست شد و به دادگاه رفت. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در شعب ویژه  دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه به صورت علنی در شعب ویژه برگزار می‌شود. او تأکید کرد: قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آنها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی الارض مطابق قانون مجازات اعدام وگرنه مجازات‌های طویل المدتی از پنج تا 20 سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات را نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.


تماس نازنین زاغری با خانواده‌اش از زندان
اسماعیلی در ادامه سخنان خود درباره سلامت زندانیان اعم از نازنین زاغری، ضیاء نبوی و ندا ناجی گفت: ما به زندانیان مرخصی دادیم و بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان هم با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری ( تبعه ایرانی- انگلیسی)  در سلامت کامل است. او دیروز با خانواده‌اش تماس داشت.
برخی دیگر از زندانیان در بیرون اند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی اش فراهم شده و ظرف امروز و فردا به مرخصی می‌آید. سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد و امنیتی و غیرامنیتی ندارد و شرایط امنیتی‌ها به مراتب بهتر است. اسماعیلی تأکید کرد: از زمان صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه از هفته گذشته تا امروز ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی آمدند و ما شاهد کاهش ورودی زندانیان در این هفته در مقایسه با هفته قبل بودیم و ورودی زندان‌ها در این هفته  ۳۵ درصد کاهش یافته است.
بازداشت 37 نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی
اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نوسانات قیمت ارز و برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران ارزی هم گفت: متأسفانه در شرایطی با افراد سودجویی مواجه می‌شویم که به دنبال کسب درآمد نامشروع در توزیع ارز و مسائل پولی و بانکی هستند. در برهه اخیر مقارن با ایام انتخابات، شاهد التهابات ارزی بودیم که با تلاش همکاران در دادسرای تهران ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که ۳۱ نفر آنها کماکان در بازداشت هستند و با بازداشت این دلالان ثباتی در بازار ایجاد شد و شاهد بازگشت نرخ ارز بودیم. سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: اراده جدی در برخورد با اخلالگران وجود دارد. برخورد با اخلالگران ادامه دارد و خواهد داشت. به ویژه اخلالگران در مسائل دارویی، بدانند بیش از آنچه کرونا به مردم آسیب رساند مجازات بسیار سختی در انتظار آنهاست و اگر کرونا عده‌ای را مظلومانه مریض کرد آنها در کمال ذلت و بی‌آبرویی مجازات می‌شوند.
اسماعیلی در پایان گفت: در یکی از پرونده‌های سابق در اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی رأیی از دادگاه ویژه صادر شده است.
براساس رأی صادره تیمور عامری برمکی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی، کاظم نجف آبادی فراهانی نیز به جرم اخلال در نظام ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی،  محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی و محمد شفیعی کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی و جزای نقدی و بابک حسینی به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع محکوم شدند. همچنین سه شرکت با نام‌های دلفین آبی و دکا تجارت آتی و کشت وصنعت تکدانه سبز سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند و اهتمام ما در برخورد با اخلالگران جدید است.