پرونده استوکس در ایران بسته شد

داستان پرسپولیس و آنتونی استوکس به نقطه پایان غیر قابل انتظاری رسید؛ دستگیری این بازیکن در فرودگاه گتویگ لندن.
به گزارش «ورزش سه»، آنتونی استوکس ستاره ایرلندی سابق تیم آرسنال که فصل گذشته و در یک انتقال غیر منتظره ناگهان سر از تراکتور درآورد و با درخشش در مسابقات این تیم تبدیل به مهره ای قابل ذکر در لیگ فوتبال ایران شد، در شرایطی قرارداد خود با این باشگاه تبریزی را نیمه کاره رها کرد که در یک سال و نیم گذشته که دائما نام او در فوتبال ایران مطرح بوده است، اخبار حاشیه ای مختلفی نیز درباره این مهاجم ایرلندی به گوش رسیده است.
با وجود سابقه خوبی که استوکس در لیگ‌های مختلف شبه جزیره انگلیس ندارد، هواداران فوتبال کمتر در مورد او صحبت می‌کنند و خبر دستگیری او در فرودگاه گتویگ لندن نیز چندان سروصدای خاصی در شبکه‌های اجتماعی به پا نکرده است اگرچه استوکس همواره بازیکنی خبرساز در یک دهه گذشته بوده است.
بعد از مسائل مختلفی که او را از متن فوتبال دور کرده، سر از لیگ ایران درآورد و در تراکتور نیز خوش درخشید، اولین باشگاه ایرانی خود را به بهانه‌های واهی ترک کرد در حالی که تنش بین او و بازیکنان تیم در اوج بود. او در زمانی از تراکتور جدا شد که مشکل بزرگی بین وی و اشکان دژاگه بروز کرده بود؛ مسئله قرض گرفتن ساعت گران قیمت رولکس کاپیتان تیم ملی بود که استوکس آن را به ایرلند برده و در خانه اش در دوبلین گذاشته بود و دژاگه برای بازگرداندن این ساعت مجبور شد دوستی را از برلین به دوبلین بفرستد تا او این ساعت را از مادر استوکس دریافت کند. البته گفتنی است که استوکس به این سادگی نیز حاضر نبود ساعت را به دژاگه پس بدهد و ضبط پاسپورت او از سوی مدیران تراکتور در نهایت باعث شد این بازیکن تن به این استرداد بدهد و در قبال پس دادن ساعت، پاسپورت خود را از تراکتوری‌ها بگیرد. در آن زمان و بعد از آنکه مشکلات با استوکس به اوج رسیده بود، او ناگهان بعد از یکی از سفرهای آخر هفته خود به دبی، دیگر به تبریز بازنگشت. درست مثل اتفاقی که بعد از بازی پرسپولیس مقابل شارجه رخ داد و استوکس به بهانه دیدار با فرزندش در دبی بیتوته کرد و دیگر به ایران بازنگشت. البته بهانه او برای عدم حضور در ایران، مسئله شیوع ویروس کرونا است اما با بازداشت او در لندن، آن هم در شرایطی که پرسپولیسی‌ها دوباره امیدوار بودند او را به تهران بکشانند، مشخص می‌شود که مسئله فراتر از این حرف‌هاست و استوکس کماکان مشکلات فراوانی در زندگی شخصی اش دارد که ناشی از سبک زندگی خاص این مهاجم بااستعداد ایرلندی است. آنتونی که در دوره حضورش در پرسپولیس در سه بازی به عنوان یار تعویضی به میدان رفت، در همین مدت کوتاه نشان داد که چه قابلیت‌هایی در فوتبال دارد اما آنچه او در قبال دستمزد دریافتی تیم‌هایش پرداخت می‌کند، همراه با دردسری است که هیچ تیم حرفه ای در سراسر دنیا حاضر به پذیرش بهای آن نیست کما اینکه استوکس در یک سال گذشته یکی دو بار در تیم‌های اسکاتلندی برای تست حضور پیدا کرده اما آنها ریسک استخدام وی را برنداشتند.


آنچه در پرونده استوکس باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، اصرار پرسپولیس به جذب اوست. بازیکنی که یک بار در ایران اگرچه از نظر فنی موفق نشان داده اما به طرز کاملا مشخص، مسائلی را در تیمش به وجود آورده که هرچند از سوی باشگاه مدیریت شده اما بین بازیکنان فوتبال دهان به دهان گشته و قابل استعلام بوده است. همچنین پرسپولیس با تعدد نیروهای تهاجمی به نظر احتیاجی به جذب مهاجم نداشت اما در تعطیلات نیم فصل و با وجود مشکلات مالی بسیار، دست به استخدام دو مهاجم مختلف زد که اولی فعلا در تیم نیمکت نشین است و دومی در بازداشت پلیس لندن به سر می‌برد.
باید از محمد حسن انصاریفرد که در برنامه فرمول یک با ذوق و شوق اوکی شدن استخدام آنتونی استوکس را بعد از تماس تلفنی با دبی با هواداران در میان گذاشت، پرسید که آیا این انتقال به بهای مالی، روانی و کیفی آن می‌ارزید یا فقط موضوع عکس یادگاری زیر تابلو فرش دفتر مدیرعامل پرسپولیس است که اهمیت دارد؟ برای مدیران باشگاهی ما که کار دشواری در جلب منابع دارند، خرج کردن این پول‌ها نیز باید با وسواس بیشتری صورت بگیرد و البته این چیزی نیست که در باشگاهی مثل پرسپولیس نیاز به تذکر داشته باشد؛ باشگاهی که همین حالا سه پرونده بزرگ بین‌المللی را روی میز خود می‌بیند.