موافقت رهبرانقلاب با نامه رئیس ‌مجلس/ مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 99 به شورای نگهبان می‌رود

عبدالرضا مصری نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران در تشریح روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ستاد مبارزه با کرونا به ریاست وزیر بهداشت در کشور تشکیل شد اما پیش و بعد از این مسئله، مجلس جلسات علنی خود را به صورت منظم برگزار کرد.
وی افزود: در چند وقت اخیر از طرف رئیس‌ستاد مبارزه با کرونا چندین بار و به طور مکرر با مجلس تماس گرفته شد تا برگزاری جلسات علنی پارلمان متوقف شود. پس از این موضوع، ستاد مبارزه با کرونا به صورت مکتوب و رسمی درخواست خود برای متوقف کردن جلسات علنی و غیرعلنی مجلس را ابلاغ کرد.
مصری اظهار داشت: از طرف دیگر پس از آزمایشات صورت گرفته بر روی تعدادی از نمایندگان مشخص شد که نسبت به میانگین جامعه، تعداد بیشتری از نمایندگان ناقل بیماری کرونا هستند. از این رو برای اینکه به مردم عزیز کشور آسیبی وارد نشود جلسات علنی پارلمان متوقف شد.
وی تاکید کرد: در هفته‌های اخیر جلسات متعددی در هیئت‌رئیسه مجلس برگزار شد تا موضوع نحوه بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شده و راهکاری برای برگزاری جلسات علنی ایجاد شود، از طرف دیگر ستاد مقابله با کرونا با برگزاری جلسات مجلس در مکانی دیگر نیز مخالفت می‌کرد.


نایب‌رئیس‌مجلس خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر استحضار دارید که نمازهای جمعه و جماعات، همایش‌ها و حتی کلاس‌های آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در بسیاری از شهرها برگزار نشد و در این راستا ستاد مقابله با کرونا نیز اجازه برگزاری جلسات علنی مجلس را به ما نداد، از طرفی دیگر رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز برای برگزاری جلسات مجلس به صورت ویدیو کنفرانس بسیار تلاش کرد که این مسئله اقدامی بسیار زمان بر و مغایر با آئین نامه داخلی مجلس بود.
مصری افزود: این موضوع واضح بود که اگر ما لایحه بودجه سال ۹۹ را در شرایط کنونی به تصویب نرسانیم، دولت در سال آینده اجازه افزایش حقوق کارمندان را ندارد، همچنین تمام دخل و خرج دولت غیرقانونی خواهد شد، از طرفی دیگر در چند وقت اخیر پیشنهاد تصویب دو دوازدهم و سه دوازدهمی لایحه بودجه مطرح شد که باز هم این پیشنهاد همان تبعات را به دنبال داشت.
وی گفت: اگر می‌خواستیم لایحه بودجه را به صورت دو دوازدهمی و سه دوازدهمی تصویب کنیم این مسئله هم مستلزم برگزاری جلسه علنی بود که ستاد مقابله با کرونا اجازه برگزاری این جلسه را نیز نمی‌داد، از طرفی دیگر اگر لایحه بودجه به صورت سه دوازدهمی مورد تصویب قرار می‌گرفت، نهایتاً مجلس یازدهم پس از انجام تشریفات برگزاری پارلمان و تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، باید بار دیگر این لایحه را از ابتدا مورد بررسی و تصویب قرار می‌داد که با این روند احتمالاً لایحه بودجه سال ۹۹ در شهریورماه سال آینده تصویب می‌شد.
نایب‌رئیس‌مجلس از ارسال نامه سه صفحه‌ای رئیس‌مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در این نامه تمام اقدامات و تلاش‌های مجلس برای برگزاری جلسات پارلمان تشریح شد. همچنین در این نامه از معظم‌له اجازه خواستیم تا مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود و همان مصوبه در صورت تائید شورا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود تا از ابتدای سال جدید قانون بودجه اجرایی شود.
وی با‌اشاره به موضوع بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: در نامه رئیس‌مجلس به رهبر معظم انقلاب این موضوع نیز مطرح شد که معظم‌له اجازه دهند سرپرستی سرپرست فعلی وزارت جهاد کشاورزی تا زمان برگزاری جلسات علنی مجلس تداوم داشته باشد، خوشبختانه از آنجایی که قانون اساسی ما، قانونی بسیار مترقی بوده و ما هیچ بن‌بستی برای مسائل کشور نداریم، رهبر معظم انقلاب با هر دو پیشنهاد مجلس موافقت فرمودند و ما از طرف مجلس و ملت ایران از محضر مبارک معظم‌له به خاطر گره‌گشایی و روشن شدن تکلیف دولت، مجلس و کشور تشکر می‌کنیم.
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مجوز رهبر معظم انقلاب اگر شورای نگهبان به برخی از مواد لایحه بودجه سال ۹۹ ایراد بگیرد، این موارد در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مورد بررسی و اصلاح قرار خواهد گرفت.
مصری در پاسخ به سؤالی درباره برنامه مجلس برای برگزاری جلسات علنی در هفته‌های آتی گفت: نمایندگان مجلس همواره نسبت به روند بررسی لوایح بودجه سالیانه بسیار حساس هستند بنابراین اگر ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری جلسات را می‌داد قطعا نمایندگان در نشست حاضر می‌شدند. در شرایط کنونی تمام فعالیت‌های مجلس از جمله کمیسیون‌ها و ادارات پارلمان به غیر از برگزاری جلسات علنی در حال انجام است.
اسدالله عباسی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از نامه علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری پیرو «تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی» خبر داد. وی با‌اشاره به مفاد این نامه گفت: رئیس‌مجلس شورای اسلامی در این نامه از مقام معظم رهبری درخواست کرد که با توجه به اینکه مجلس بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا نمی‌تواند جلسه‌ای را تشکیل دهد و همچنین از آنجایی که اکثریت نمایندگان با تصویب بودجه سال ۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی موافق هستند، تنها راه‌حل موجود این است که رهبر معظم انقلاب در این باره حکم حکومتی دهند.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیرو این نامه مقام معظم رهبری دستور دادند که اصل ۸۵ قانون اساسی درباره تصویب بودجه سال ۹۹ عملیاتی شود. بر این اساس مقرر شد که بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان ارسال شود و در صورتی که شورای نگهبان این بودجه را تایید کند، این مصوبه قانونی خواهد شد. بر این اساس، مجلس شورای اسلامی تا پایان سال جلسه‌ای درباره بودجه سال ۹۹ نخواهد داشت و این بودجه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده، به دولت ابلاغ خواهد شد.