مجازات سخت در انتظار محتکران از حبس تا اعدام

به گزارش خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز گذشته خود با ‌اشاره به شیوع ویروس کرونا و اقدامات این قوه در این موضوع اظهار داشت: با دستور ریاست قوه قضائیه رسیدگی‌هایی که امکان آن وجود دارد به صورت غیرحضوری انجام شود. اصحاب پرونده به جای حضور در مراجع قضایی مطالب و سخنان خود را در قالب لایحه به دادگاه‌ها بفرستند و دادگاه‌ها در موعد مقرر با دقت در مطالعه محتوای پرونده و مستندات موجود و لوایحی که اصحاب پرونده ارسال می‌کنند امر دادرسی را انجام دهند، در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق با استفاده از دورکاری انجام شود و علاوه ‌بر آن از هرگونه احضار و جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود.
اسماعیلی افزود: همچنین تاکید شد همکاران قضایی تا جایی که برای آنها امکان‌پذیر است با استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک و سامانه‌های پیام کوتاه اطلاع‌رسانی‌های مناسب به اصحاب پرونده داشته باشند که هیچ دغدغه‌ای برای شهروندان در فرایند رسیدگی به وجود نیاید..
 به گفته وی، در این بخشنامه تاکید شده است که از هرگونه احضار و جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود.
بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان


به مرخصی رفتند
سخنگوی دستگاه قضا درباره سلامت زندانیان گفت: بعد از دستور رئیس ‌قوه قضائیه تاکنون بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. از سوی دیگر در رابطه با بهداشت و تامین امنیت و سلامت زندانیان اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه سلامت همه زندانیان برای قوه قضائیه اهمیت دارد، گفت: می‌توانم ادعا کنم که شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است؛ اما وظیفه خود می‌دانیم که همه زندانیان حداکثر استفاده از تسهیلات زندان را به ویژه در این شرایط ببرند.
وی ادامه داد: اقدام دیگری که در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است اهتمام جدی، برخورد صریح و قاطع برخورد بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی است که در این ایام با سودجویی اقلام دارویی و درمانی مورد نیاز شهروندان را احتکار کردند، لذا ابلاغ شد که بدون اغماض و در اسرع وقت به پرونده‌های تشکیل‌شده در این حوزه رسیدگی شود.
صدور 11 کیفرخواست برای محتکران لوازم بهداشتی و درمانی
سخنگوی قوه قضائیه درباره نحوه برخورد دستگاه قضا با محتکران اقلام بهداشتی گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه مسائل دارویی و بهداشتی و درمانی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند و مرتکب سودجویی‌های سیاه و کثیف می‌شوند، مطمئن باشند مردم ما از این مسیر عبور خواهند کرد؛ اما سودجویان لکه ننگ ابدی بر پیشانی‌شان خواهد ماند و سخت‌ترین مجازات در انتظار آنها است.
اسماعیلی افزود: تاکنون افراد زیادی در ارتباط با پرونده‌های مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی بازداشت شدند که از این تعداد برای ۱۱ نفر از محتکران در دادسرای عمومی و انقلاب تهران کیفرخواست صادر شده است.
وی ادامه داد: این پرونده‌ها به دادگاه ارجاع شد و به عنوان اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم به شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی و ظرف چند روز آینده جلسه دادگاه این متهمان در شعب ویژه به صورت علنی برگزار خواهد شد.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: قطعا مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آنها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی‌الارض مطابق قانون مجازات اعدام و گرنه مجازات‌های طویل‌المدتی از پنج تا 20 سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.
اسماعیلی اظهار داشت: در این پرونده‌ها بیش از پنج میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصله رسیدگی آن صورت گرفت. تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت که توزیع شود و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.
کشف انبار 32 میلیون دستکش احتکار شده با تلاش اطلاعات سپاه
به گفته وی، شب دوشنبه با تلاش سازمان اطلاعات سپاه انبار‌های احتکار کالا‌های پزشکی از جمله ۳۲ میلیون دستکش طبی کشف شد که این پرونده نیز به سرعت رسیدگی خواهد شد.
سخنگوی قوه قضائیه با‌ اشاره به اینکه برخورد با اخلالگران خواهد داشت، تاکید کرد: اخلالگران به ویژه اخلالگران حوزه دارویی مطمئن باشند مجازات بسیار سختی در انتظار آنها خواهد بود و اگر کرونا عده‌ای را مظلومانه بیمار کرد، این‌ها در کمال ذلت و بی‌آبرویی مجازات خواهند شد.
دستگیری افرادی که در بقاع متبرکه اقدام به حرکات غیرمتعارف می‌کردند
اسماعیلی با ‌اشاره به انتشار فیلم‌ افرادی که در بقاع متبرکه دست به اقدام نامتعارف می‌زدند، افزود: برخورد قضایی با شایعه‌سازان، منتشرکنندگان اخبار جعلی و افرادی که اقداماتشان موجب وهن مقدسات است، در دستور کار قرار دارد.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در مورد افرادی که کلیپ‌هایی از آنها در فضای مجازی منتشر شده بود که به نوعی اقدامات نامتعارف در مسیر زیارت اهل بیت (ع) انجام می‌دادند، یک مورد در مشهد و یک مورد در قم شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.
محکومیت «تیمور عامری»
به 20 سال حبس
اسماعیلی درخصوص برخورد با اخلالگران نظام ارزی و اقتصادی نیز اظهار داشت: در حوزه ارزی با تلاش همکاران قضایی، 37 نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که 21 نفر آنها کماکان در بازداشت هستند و ورود دستگاه قضا و بازداشت این دلالان سودجو در بازار ارز، ثباتی را ایجاد کرد که ما شاهد بازگشت نرخ ارز و سیر نزولی آن بودیم.
وی، از صدور حکم برخی متهمان اخلال در نظام ارزی و اقتصادی خبر داد و افزود: «تیمور عامری برکی» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل 20 سال حبس، 74 ضربه شلاق و جزای نقدی، «کاظم نجف‌آبادی فراهانی» به جرم اخلال در نظام ارزی به 11 سال حبس و 50 ضربه شلاق و جزای نقدی، «محمدحسین زندیه» به تحمل پنج سال حبس و جزای نقدی، «علی‌اصغر سلطانی گهر» به تحمل شلاق و جزای نقدی، «محمد شفیعی»، کارمند اداره صمت به تحمل پنج سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و جزای نقدی، «بابک حسینی» به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع محکوم شده‌اند.
به گفته سخنگوی دستگاه قضایی، همچنین سه شرکت دلفین آبی، بکاتجارت آبی و کشت و صنعت تکدانه سبر سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند، به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند.