آمار بهبودیافتگان بیماری کرونا در کشور به 435 نفر افزایش یافت

به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی دیروز، با اعلام افزایش موارد قطعی ابتلا به کروناویروس جدید در کشور گفت: بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی جدید تا کنون، ۸۳۵ مورد جدید قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که متاسفانه از این موارد جدید، ۱۱ تن جان باختند.
رئیسی افزود: بر این اساس کل موارد ابتلای قطعی کروناویروس جدید در کشور دو هزار و 336 نفر و متاسفانه مجموع موارد فوتی آن ۷۷ تن گزارش شده است.
وی با‌اشاره به افزایش آمار بهبودیافتگان بیماری، گفت: در مجموع ۴۳۵ تن از بیماران نیز بهبود یافتند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: از ابتدا تاکنون بیش از ۸ هزار و ۵۳۲ نفر مشکوک به این بیماری که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، برای پنج هزار و ۷۳۷ نفر تست انجام شده که از این میان دو هزار و ۳۳۶ نفر تاکنون جواب تست آنها مثبت قطعی بوده است.


رئیسی خاطرنشان کرد: همچنان سه استان گیلان، قم و تهران در صدر ابتلا به این بیماری هستند؛ گرچه روند قم تقریبا به حالت ثابت رسیده است، اما همچنان موارد در این سه استان زیاد است و در سایر استان‌ها به صورت تک‌گیر ابتلا وجود دارد.
اعلام موارد جدید کرونا به تفکیک استان‌ها
در همین زمینه آمار موارد جدید ابتلا به کروناویروس به تفکیک استان‌ها اعلام شد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، طی روز گذشته مجموعا ۸۳۵ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان ۱۱ تن جان باختند. بر این اساس در تهران ۴۶۸ مورد ابتلای جدید، در قم ۵۲ مورد، گیلان ۵۵ مورد، مرکزی ۵۶ مورد، اصفهان ۵۲ مورد، البرز ۳۶ مورد، مازندران ۷ مورد، خوزستان چهار مورد، آذربایجان شرقی ۳۴ مورد، قزوین ۲۹ مورد، خراسان رضوی سه مورد، فارس 8 مورد، سمنان ۱۷ مورد، لرستان دو مورد، اردبیل دو مورد، یزد یک مورد، کرمانشاه یک مورد، سیستان و بلوچستان یک مورد، همدان پنج مورد و زنجان دو مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ ثبت شده است.
برای طرح بیماریابی کرونا
به منازل مراجعه نمی‌شود
همچنین وزیر بهداشت در واکنش به برخی انتقادها در طرح بیماریابی خانه به خانه کرونا، ضمن تکذیب حضور مقابل منازل افراد، گفت: با استفاده از زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت، ۳۰۰ هزار اکیپ در مراکز درمانی، پایگاه‌های بسیج و مدارس اقدام به اخذ اطلاعات از مردم خواهند کرد.
به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی درخصوص طرح خانه به خانه برای بیماریابی مبتلایان به کروناویروس، گفت: پس از آنکه اعلام کردیم چنین طرحی وجود دارد این تلقی پیش آمد که قرار است در تک تک خانه‌ها را بزنیم یا داخل خانه‌ها شویم. این کار مانند آن است که در دنیای امروز با وجود ماشین حساب از چرتکه استفاده کنیم.
نمکی با‌اشاره به وجود زیرساختی همچون پرونده الکترونیک سلامت، بیان کرد: این ساختار که مدت‌ها بود بر زمین مانده بود، بهار امسال راه‌اندازی شد و ما امروز با استفاده از ظرفیت‌های آن و داشتن اطلاعات خانوار با طراحی سامانه‌ای قرار است ۳۰۰ هزار اکیپ را در سراسر کشور آماده حضور در مراکز بهداشتی_درمانی تحت اختیارمان کرده و در صورتی که لازم شد در پایگاه‌های بسیج و مدارس باشند تا اطلاعات تک تک افراد را به دست آوریم.
وی ادامه داد: بیش از 99/5 درصد موارد پیگیری بدون تماس با افراد و از طریق پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود.
داروهای ضدکرونای ایران موثرتر از چین
وزیر بهداشت درباره داروهای استفاده شده برای مقابله با کرونا در کشور اظهارداشت: خوشبختانه داروهای ضد ویروس ایران بیش از کشور چین بر روی بیماران مبتلا به کرونا اثر داشته است. به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی همکاران نظام سلامت کشور؛ در روند بهبودی افراد مبتلا به ویروس کرونا، در دنیا کشور دوم هستیم.
نمکی افزود: علی‌رغم برخی شیطنت‌ها و ایجاد ابهام در آمار وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت و دبیرکل این سازمان، روز گذشته طی بیانیه‌ای بر اطلاعات، آمار و گزارش‌های اعلامی وزارت بهداشت صحه گذاشته و اعلام کردند این آمار و سیستم گزارش‌گیری ایران تماما مورد تایید این سازمان می‌باشد.
توضیح معاون وزیر بهداشت
درباره طرح بیماریابی کرونا
همچنین معاون درمان وزیر بهداشت درباره طرح بیماریابی کرونا در قالب طرح بسیج ملی شکست کرونا توضیح داد.
جان بابایی در این باره گفت: قرار نیست برای بیماریابی در خانه مردم برویم بلکه از طریق آپ و سیستم‌های الکترونیکی، افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنیم.
جان بابایی ادامه داد: ما سراغ کسانی می‌رویم که دسترسی به خدمات درمانی ندارند یا اینکه مشکوک به کرونا ویروس هستند. تیم‌هایی که آماده می‌شوند، بیشتر برای آموزش و کنترل نقاط آلوده است.
محدودیت‌های مشاغل
 با توجه به شیوع کرونا افزایش یابد
از سوی دیگر، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماری در روزهای آتی، شاید لازم باشد محدودیت‌های مشاغل در ایام پایانی سال افزایش یابد.
به گزارش مهر، علی رضا زالی، آموزش به اصناف مستقر در تهران را موضوع بسیار مهمی برشمرد و افزود: این آموزش‌ها باید در دو بعد صورت گیرد؛ اول اینکه فرد را به نوعی آموزش دهیم که خودش در مقابل ویروس حفاظت کند و دیگر اینکه آموزش ببینند که بیماری را به دیگران منتقل نکنند.
زالی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مشاغلی که پرخطرتر هستند، ادامه داد: با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماری در روزهای آتی، شاید لازم باشد محدودیت‌های مشاغل در این ایام پایانی سال افزایش یابد و این امر بهتر است با فرهنگ‌سازی در مشاغلی که پرخطرتر هستند، انجام
پذیرد.
وی با‌اشاره به اینکه در شرایط فعلی برخی از مشاغل و صنوف در ایام پایانی سال دچار خسران شده‌اند، افزود: در مکاتبه با بانک مرکزی پیشنهاد کرده‌ایم به مشاغل آسیب پذیرتر تسهیلات زودبازده و کم سود اعطا شود و همچنین اظهارنامه‌های مالیاتی به پایان شهریور ۹۹ موکول شود و این دو ماه را معافیت مالیاتی اعلام کنند. همچنین از وزیر رفاه خواسته ایم که گروه‌های آسیب پذیر، حمایت معیشتی شوند.
آماده‌باش بسیج جامعه پزشکی
برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی
رئیس‌بسیج جامعه پزشکی گفت: نیروهای درمانی برای روزهای آتی و احتمال همه‌گیری ویروس کرونا در حالت آماده‌باش هستند.
ابراهیم متولیان، در گفت‌وگو با مهر، درباره اقدامات بسیج جامعه پزشکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: بسیج جامعه پزشکی از زمان شروع کرونا در کشور با حضور نیروهای خود در بیمارستان‌ها در حال خدمت رسانی بوده است. بر همین اساس نیز یک دستورالعمل همکاری با وزارت بهداشت با محورهای آموزش و اطلاع‌رسانی داریم.
متولیان افزود: به همین منظور نیز سامانه تلفنی ۴۰۳۰ برای پاسخ‌دهی به سؤالات و ابهامات هموطنان درخصوص ویروس کرونا راه‌اندازی شده است. این سامانه بر اساس تفاهم نامه اخیر وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی راه‌اندازی شده و به صورت «مرکز تلفنی پاسخگو و مشاوره نیروی انسانی» در حال خدمت رسانی به مردم است. در این سامانه ۶۰ نفر از اعضای کادر درمانی به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم هستند و به تمامی سؤالات هم وطنان درباره ویروس کرونا پاسخ می‌دهند.
وی با‌اشاره به کلینیک‌های مخصوص مبتلایان به کرونا نیز توضیح داد: با همکاری وزارت بهداشت، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های بیماری‌های حاد به تنفسی در سطح کشور را برای خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا آماده کرده‌ایم. در همین راستا پس از شناسایی افراد مشکوک به کرونا برای عدم مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خاصی مشخص شده و افراد مشکوک مستقیماً به این مراکز منتقل خواهند شد. این کلینیک‌ها به زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.
رئیس‌بسیج جامعه پزشکی یکی از موضوعات مهم در روزهای آتی را آمادگی برای مقابله با افزایش شیوع ویروس کرونا دانست و اظهار داشت: به همین منظور با همکاری وزارت بهداشت در حال آموزش نیروها و اعضای کادر درمان هستیم. در تمامی استان‌ها نیز نیروهای بسیج جامعه پزشکی ساماندهی شده و به صورت آماده‌باش در مراکز درمانی حضور دارند. در صورتی که طی روزهای آینده با موج بیشتری از شیوع کرونا روبرو شده و به نیروهای درمانی بیشتری نیاز داشته باشیم، اعضای جامعه بسیج جامعه پزشکی به صورت آماده‌باش بوده و آمادگی حضور نیروهای بیشتر در بیمارستان‌ها را داریم.
متولیان خاطر نشان کرد: نیروها بر اساس سطح خطر وارد عمل می‌شوند، در حال حاضر در وضعیت زرد هستیم و حتی برای بروز وضعیت قرمز نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروها، آمادگی داریم.
وی بیان کرد: در حال حاضر نیز ۷۰۰ گروه ۶ نفره از اعضای بسیج جامعه پزشکی در قالب گروه‌های «شهید رهنمون» در سطح کشور و مناطق محروم فعالیت دارند و به اطلاع‌رسانی و آموزش درخصوص پیشگیری از ویروس کرونا می‌پردازند.