هشدار صریح دادستان خراسان رضوی به کاسبان کرونا

 دادستان مرکز استان گفت: محتکران و کسانی که به‌نوعی از وضعیت به وجود آمده کنونی سوءاستفاده می‌کنند، بدانند که اگر سلامت افراد را درخطر بیندازند حتی ممکن است در حد «افساد فی‌الارض» با آن‌ها برخورد شود.
 به گزارش خراسان رضوی، بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور و در خراسان رضوی، کاسبان کرونا با سوءاستفاده از وضعیت به وجود آمده، لوازم بهداشتی پیشگیرانه مانند ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده و حتی دستکش پلاستیکی و لاتکس را احتکار می کنند و باقیمت‌های چندین برابر به مردم می‌فروشند و این کاسبان حتی به بازار میوه و تره‌بار هم رخنه کرده‌اند.اگرچه با ورود رسانه‌های استان به موضوع، مدیران دستگاه‌های نظارت‌کننده مانند سازمان صمت و اتاق اصناف به‌صورت جدی‌تری با محتکران و متخلفان برخورد کرده‌اند اما متأسفانه این برخوردهای قانونی که در حد تشکیل پرونده و در نهایت جریمه بوده، بازدارندگی چندانی نداشته‌اند. در همین خصوص روز گذشته رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی، خطاب به دادستان‌های سراسر کشور گفت: به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید. آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: سلامت مردم قابل معامله و مسامحه نیست. احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مسئله گذشت.
کسانی که علیه سلامت مردم اقدام می‌کنند، منتظر پرونده افساد فی‌الارض باشند
دادستان مرکز استان در گفت وگو با خراسان رضوی، در خصوص این دستورالعمل اظهار کرد: چه محتکران و چه کسانی که به نحوی از این وضعیت به وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند بدانند؛ اگر این اعمال در حد خرد و به‌نوعی تخلف باشد، پرونده آن‌ها در تعزیرات حکومتی رسیدگی خواهد شد. البته ما دستورات اولیه برای برخورد با این افراد را هم خواهیم داد اما آن مواردی که قید «گستردگی» در آن‌ها باشد و به حدی باشد که سلامت مردم را به خطر بیندازد و بر این استدلال مبتنی باشد که علیه «تمامیت جسمانی» افراد اقدامی کرده باشند، این اقدام جنبه مجرمانه پیدا خواهد کرد و در دادسرا برای آن‌ها پرونده تشکیل و به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد و حتی می‌تواند در حد «افساد فی‌الارض» با آن ها برخورد شود.


تأکید می‌کنیم تعزیرات حکومتی جدی‌تر باشند
قاضی محمدحسین درودی گفت: تمامی پرونده‌هایی که تاکنون در استان تشکیل‌شده است در حد خرد بوده است که رسیدگی به آن‌ها در حوزه تعزیرات حکومتی است اما در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی اقدامات لازم در حال انجام و هشدارها داده‌شده است. به تعزیرات حکومتی استان نیز تأکید می‌کنیم که در حوزه خودشان کمی جدی‌تر باشند اما ما به امید آن‌ها نمی‌مانیم و در دادسرا اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است.
آماده همکاری با روزنامه خراسان هستیم
وی افزود: بعضی وقت‌ها پرونده‌ای تشکیل می‌شود ولی به حوزه ما نمی‌آید و دست ما در این زمینه بسته است اما با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هماهنگ خواهیم کرد و از رسانه‌ها به خصوص روزنامه خراسان می‌خواهیم در این خصوص به ما کمک کند تا بتوانیم در این برهه زمانی سوداگرانی را که از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند شناسایی و با آن ها برخورد کنیم. همچنین معاونت پیشگیری از وقوع جرم آماده هرگونه همکاری با روزنامه خراسان است تا بتوانیم این شرایط سختی را که به وجود آمده و موجب سوءاستفاده برخی شده است، پشت سر بگذاریم.