سیامند اسطوره‌ای بود که خدا به ما هدیه داد

محمد محمدی سدهی/   سیامند رحمان دار فانی را وداع گفت؛ خبری شوک آور و ناراحت‌کننده که عصر یکشنبه رسانه‌های ورزشی یکی پس از دیگری آن را منتشر کردند. این اتفاقی بسیار ناگوار برای ورزش ایران بود چرا که پسر مهربان و خوشروی ورزش ایران با دو مدال طلای پارالمپیک (لندن و ریو) و چندین طلای جهانی و بازی‌های آسیایی دیگر روی تخته نام «الله» را صدا نمی‌زند و سرود خوشحالی و شادمانی را پس از زورآزمایی بازوان توانای او با فولاد سرد نخواهیم شنید. در روزهای اخیر سایه «کرونا ویروس» بر سر مردم کشورمان سنگین و سنگین‌تر می‌شود و حالا مردم دوستدار او و همچنین جامعه ورزش در غم از دست دادن قهرمان بزرگ خود به سوگ خواهد نشست.
رضا آسترکی، مربی سابق سیامند رحمان در خصوص این اتفاق به خبرنگار «ایران» گفت: «جا دارد به‌دلیل این اتفاق ناگوار به خانواده بزرگ ورزش ایران تسلیت بگویم. به ویژه خانواده بزرگ ورزش جانبازان و معلولین. درگذشت سیامند رحمان ضایعه بزرگی بود و شوک بزرگی به جامعه ورزش وارد کرد. در آستانه رقابت‌های پارالمپیک 2020 قطعاً فقدان چنین ورزشکار قهرمانی احساس خواهد شد.» او در خصوص دلیل درگذشت سیامند که گفته شده ایست قلبی بوده، افزود: «من از نزدیک شاهد بودم که سیامند همواره از طریق پزشکان کمیته ملی و پارالمپیک چک و سلامتی او محرز می‌شد. در اردوهای تیم ملی هم از او نوار قلب و اکو می‌گرفتند و خوشبختانه هیچ علائمی بابت نارسایی قلبی مشاهده نشد. او تمریناتش را انجام می‌داد و هیچ مشکلی بابت برگزاری تمرینات نداشت.»  آسترکی ادامه داد: «اینکه چه اتفاقی افتاده که سیامند ایست قلبی داشته اطلاعی ندارم اما به شخصه می‌توانم بگویم که سیامند به هیچوجه نارسایی قلبی نداشت. آقای محمود خسروی وفا  یک نگاه ویژه به سیامند داشت و وضعیت جسمانی و حتی روحی سیامند برای رئیس کمیته پارالمپیک بسیار مهم بود. خسروی وفا همیشه پیگیر سلامت او بود و دائماً وضعیت جسمانی او رصد می‌شد. کمیته پارالمپیک برای سیامند پزشک تغذیه گرفته بود تا او مشکلی بابت تغذیه نداشته باشد.»
مربی سیامند رحمان در المپیک ریو 2014 و لندن 2016 اظهار داشت: «آخرین بار در مسابقات آسیایی 2018 جاکارتا با سیامند بودم و پس از جاکارتا با تصمیم فدراسیون کادر فنی تغییر کرد و افتخار این را نداشتم که در مسابقات جهانی نورسلطان که سیامند موفق به کسب مدال طلا شده بود، با او باشم. از سال 2008 که سیامند وارد تیم ملی شد تا سال 2018 با سیامند بودم و خاطرات شیرینی با این قهرمان داشتم.»
او در خصوص اتفاقاتی که در طول 10 سال حضور مشترکش با سیامند در تیم ملی وزنه‌برداری جانبازان و معلولین افتاد، این گونه صحبت کرد: «با سیامند بودن همیشه شیرین بود. چون او پسر خوشرویی بود و در سخت‌ترین شرایط هم می‌خندید و روحیه بسیار خوبی داشت. شیرین‌ترین خاطرات از سیامند زمانی بود که او در مسابقات رکوردشکنی می‌کرد. سیامند تشنه رکورد بود و زمانی که مسابقه شروع می‌شد دوست داشت رکورد جاودانه‌ای از خود به جای بگذارد. شیرین‌ترین لحظاتی که من شاهد آن بودم زمانی بود که سیامند رکورد می‌زد. به‌خصوص در پارالمپیک 2016 برزیل که رکورد جاودانه 310 کیلوگرم را ثبت کرد و باعث شگفتی دنیا شد. مهار وزنه 310 کیلوگرمی شیرین‌ترین خاطره من از سیامند بود.»


آسترکی ادامه داد: «سیامند ورزشکاری بود که از کادر فنی و کمیته ملی المپیک همیشه تمکین می‌کرد و همیشه گوش به فرمان مربیان بود. وزنه‌برداری ایران با حضور سیامند در جامعه بین‌المللی وجهه خوبی گرفته بود. او به‌عنوان سفیر کمیته بین‌المللی پارالمپیک شناخته شده بود. سیامند عشقش این بود که همیشه پرچم ایران را بالا ببرد.»  او با اشاره به این موضوع که پس از اعلام برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک در ژاپن مسئولان این کشور چندین بار او را دعوت کردند، بیان داشت: «زمانی که سیامند به ژاپن رفت با استقبال گسترده‌ای مواجه شد، ژاپنی‌ها علاقه خاصی به سیامند داشتند. آنها دوست داشتند سیامند بهترین رکوردش را در مسابقات 2020 ژاپن بزند. البته سیامند را کل دنیا دوست داشتند. زمانی که ما وارد دهکده بازی‌ها می‌شدیم ورزشکاران کشورها و رشته‌های دیگر همیشه دنبال سیامند بودند و همیشه علاقه خاصی به او داشتند. او همیشه چهره شاخص مسابقات بود.»مربی سابق سیامند رحمان در ادامه بغضش ترکید و گفت: «سیامند پسر خوب وزنه‌برداری بود و او اسطوره‌ای بود که خدا آن را به کشور ما هدیه داد. سیامند همیشه به قدرت الهی  ایمان داشت و دست خدا همیشه همراه او بود. رکوردهای او همه را شگفت زده می‌کرد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که سیامند از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کند اما این گونه نبود و او حتی از مکمل‌های غذایی هم استفاده نمی‌کرد. من رکورد 313 کیلوگرم را به تعداد یاران امام زمان(عج) برای او در نظر داشتم اما مرگ اجازه نداد تا او این وزنه را مهار کند.»