کرونایابی در مکان‌های عمومی

[شهروند]  آمارها درحال افزایش است و کرونا در تهران همچنان با شتاب بیشتری می‌تازد. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد از ظهر یکشنبه تا ظهر دیروز، 225 مورد ابتلای جدید به ویروس در استان تهران ثبت شده است. براساس آمار کشوری هم 523 مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی و 12 نفر به تعداد قربانیان اضافه شدند. بر این اساس، تعداد مبتلایان به یک‌هزار و 501 نفر و فوت‌شده‌ها به 66 نفر رسید. در 24 ساعت منتهی به ظهر دیروز، در قم 62، گیلان ۵۳، اصفهان ۲۳، مرکزی ۱۸، قزوین ۱۸، خراسان رضوی ۶، فارس ۸، کرمانشاه یک، مازندران ۱۲، البرز ۱۰، هرمزگان ۷، خوزستان ۱۲، سیستان و بلوچستان یک، آذربایجان‌غربی ۴، ایلام ۲، خراسان جنوبی ۳، کرمان ۲ و یزد یک مورد جدید ابتلا شناسایی شده است. به گفته علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، در این مدت 291 نفر هم از این بیماری بهبود یافته‌اند. به گفته او، درحال حاضر آزمایشگاه انستیتو پاستور ظرفیت انجام روزانه 1200 تست کرونا را دارد. با افزایش موارد ابتلا، ارتش از در اختیار قرار دادن بیمارستان‌هایش به وزارت بهداشت خبر داده است. اما خبرها از وضع انزلی نگران‌کننده است. مسئولان این شهر از اعلام وضع قرمز  خبر می‌دهند. دیروز عارف عابدین نجفی، سخنگوی شورای سلامت انزلی این موضوع را اعلام کرد و از شهروندان خواست به هیچ عنوان از منازل‌شان خارج نشوند. او شرایط را در انزلی حاد توصیف کرد و با اینکه گفت با دادستانی برای اعلام این موضوع هماهنگ کرده، اما مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان در گفت‌وگو با «شهروند» این وضع را تأیید نمی‌کند. به گفته او، اعلام وضع قرمز در هر کشوری شرایط و منابع مشخصی دارد:  «شرایط عادی نیست و در شرایط کاملا ویژه‌ای قرار داریم. نیاز است همه ما از مسئولان و مردم عادی با در پیش گرفتن انضباط اجتماعی بالا با این موضوع و شرایط برخورد کنیم.» شادنوش اعلام ‌نظرهای غیرتخصصی را عاملی برای پیچیده‌تر شدن وضع می‌داند: «این ویروس عادی نیست که بتوان با یک یا دو حرکت شرایط را دگرگون کرد. به تدابیر بیشتر و پیچیده‌تر نیاز است که تا به امروز اتخاذ و اجرایی شده‌اند و درحال انجامند.»
غربالگری کرونا در مکان‌های عمومی و روستاها  
روز یکشنبه نمکی، وزیر بهداشت از بسیج ملی کرونا و اعزام 300‌هزار اکیپ به درِ خانه‌ها از امروز خبر داد. او با اعلام این خبر گفت قرار است این اکیپ‌ها به درِ خانه‌های مردم بروند و موارد پراکنده را شناسایی کنند تا افراد به مراکز درمانی مراجعه کنند. اما علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید جلساتی برای شکل‌گیری این بسیج در حال برگزاری است و این‌طور نیست که این تیم‌ها به درِ تک‌تک خانه‌های مردم در شهرهای بزرگ بروند: «در روستاها و از طریق خانه بهداشت شاید بتوان چنین کاری کرد، اما در شهرهای بزرگ چنین موضوعی ممکن نیست و قرار است این غربالگری در مکان‌های عمومی، ادارات، شرکت‌ها، واحدهای صنفی مانند نانوایی، رستوران و ... باشد.» او می‌گوید در این طرح به فهرست افرادی که با این بیماری در بیمارستان‌ها بستری بودند، رجوع می‌شود و به خانه این افراد هم خواهند رفت تا اعضای خانواده بررسی شوند: «افراد به صورت مستقیم با بیماران مواجه نخواهند شد و در عین حال این اکیپ‌ها هم به صورت مستمر چکاپ خواهند شد. تب‌سنج همراه دارند و بعد از سوالات مرتبط از کسانی که در حال تست دادن هستند اگر به علایم کرونا نزدیک بودند آزمایش‌‌های بعدی داده خواهد شد.» وهاب‌زاده می‌گوید براساس پیش‌بینی‌های فعلی از اوایل فروردین شاهد افول این ویروس در کشور خواهیم بود، اما همچنان باید به نحوه طی‌شدن بیماری در این دو هفته توجه کنیم و بعد از آن می‌توان گفت شرایط افول آغاز شده یا خیر.
مهدی نوروزی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های ویروسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت‌مدیره انجمن علمی ویروس‌شناسی ایران است. او هم به «شهروند» می‌گوید این اقدام وزارت بهداشت برای بیماریابی به ‌عنوان غربالگری اکتیو شناخته می‌شود. به گفته او، این گروه‌ها داخل منازل نمی‌شوند، یعنی تماس مستقیمی با خانواده‌ها برقرار نمی‌کنند و روزانه هم خودشان تست کرونا می‌دهند: «قرار است اطلاعات درستی از طریق این تیم به افراد داده شود». براساس اعلام نوروزی خانواده هر فرد آلوده به این ویروس باید بررسی شود.


روز جمعه وزیر بهداشت اعلام کرد که در این هفته موارد ابتلا به کروناویروس افزایش خواهد یافت و روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت، یک هفته دیگر را هم اضافه کرد: «دو هفته سختی از نظر شیوع کروناویروس در پیش داریم». حالا نوروزی که ویروس‌شناس است، درباره رفتارهای احتمالی کرونا به‌ عنوان ویروسی جدید، توضیح‌هایی می‌دهد. او پیش‌بینی می‌کند تا یکی دو هفته دیگر میزان انتشار این ویروس کمتر شود؛ البته به شرطی که اقدامات بهداشتی و محدودیت تماس‌ها به‌درستی انجام شود: «ما با ویروسی مواجهیم که کاملا هوشمندانه می‌خواهد ما را به اشتباه بیندازد تا ما تماس‌های محافظت‌نشده داشته باشیم، تردد بیجا و دست‌زدن به سطوح آلوده و رعایت‌نکردن بهداشت فردی ازجمله این اشتباهات است. به‌تازگی مشخص شده که حتی این آلودگی از طریق حیوانات هم می‌تواند منتقل شود؛ مثلا در کره مورد انتقال از طریق سگ داشته‌اند.» به گفته او، کروناویروس جدید همان ویروس تغییریافته سارس و مرس است. مرس گرمادوست است و سارس سرمادوست. سارس در ‌سال 2002 در هوای سرد شایع شد و مرس در گرمای تابستان عربستان. از آن طرف هم ویروس در هر دوره با ظاهر جدیدی خودش را نشان می‌دهد که ممکن است مشخصات جدیدی هم داشته باشد. دستکاری انسانی ویروس را نمی‌توان رد یا تأیید کرد
این متخصص در مورد بحث‌هایی که درباره دستکاری ویروس می‌شود هم توضیحاتی می‌دهد: «ما همیشه با بیوتروریسم در دنیا مواجه هستیم، به ‌هر حال ویروس مستعد این اتفاق است و برای انجام اقدامات سیاسی آماده است، از آن طرف هم تحت ‌تأثیر طبیعت مثل گرمای زمین و ارتباط با حیوانات و... می‌تواند دچار تغییر شود؛ یعنی ماهیت و رفتارش طوری است که وقتی به آن فشار وارد می‌شود، دچار تغییر شده و به بیماری نوپدید تبدیل می‌شود.» او دستکاری انسانی این ویروس را نه تأیید  و نه رد می‌کند. در خانه ماندن بهترین تصمیم است
به گفته مهدی نوروزی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های ویروسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خانه‌ ماندن یکی از تصمیمات درست در این حوزه است؛ چرا که منجر می‌شود تا ارتباط ویروس با میزبان قطع شود و  دیگر جایی برای رشد و زندگی نداشته باشد. نباید فضایی برای تماس نزدیک میان انسان و آلودگی وجود داشته باشد. این  یروس‌شناس می‌گوید که کروناویروس منتظر برقراری زنجیره انتقال است؛ اگر این زنجیره قطع شود خوب است، بیماریابی اقدام خوبی برای این اتفاق است یعنی در شرایط فعلی بیمارانی‌ که نشانه‌های این بیماری را دارند و پزشک هم آن را تأیید کرده، اگر بتوانند در خانه دوره درمان را طی کنند، بهتر است.