ادبیات بحران

شفافیت آدابی دارد که به نظر می رسد برخی از مسئولان کشورمان از آن بی خبر وبی اطلاع هستند.بهرحال خوشبختانه به نظر می رسد در مورد موضوع کرونا مسئولان و مدیران مختلف سعی دارند با شفافیت، تمام وقایع را به گوش مردم برسانند و در این زمینه اتاق خبری در وزارت بهداشت تشکیل شده و هر روز در همین اتاق آخرین اخبار مربوط به ویروس به سمع و نظر جامعه می رسد.اما نکته اینجاست که برخی مسئولان در انتشار اطلاعات مربوط به ویروس مشهور،از ادبیات مناسبی بهره نمی برند.فی المثل مشاهده شد وقتی اعلام گردید هفته جاری هفته پیک بیماری است بر وحشت مردم افزوده شد .
این در حالیست که این روزها جامعه به اندازه کافی از استرس رنج می برد و شایسته نیست مسئولان با انتخاب واژه‌های تند و رعب آور مردم را مضطرب تر کنند.
البته این سکه روی دیگری هم دارد.آنجا که
رئیس جمهور محترم هفته پیش به نوعی


اظهار نظر می فرمایند که گویی آب از آب تکان نخورده است.ایشان گفتند از شنبه (منظور شنبه هفته جاری است) همه چیز به روال عادی
برمی گردد.این درحالی بود که حتی مردم عادی هم می توانستند تشخیص بدهند که این هفته شرایط سخت تر خواهد شد.
فلذا انتظار است مسئولان نه ماجرا را آنقدر شور کنند و نه بی نمک.به عبارت ساده در عین شفافیت و صداقت از ادبیات و واژگانی سود ببرند که جامعه هم آگاه شود و هم آرامشش برهم نخورد.
اهل قلم می‌دانند انتخاب واژه در سخنرانی و نگارش، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند هم معجزه مثبت کند و هم شرایط را وخیم‌تر نماید.
هر چند به نظر می‌رسد منهای نوع اطلاع‌رسانی سایر مسئولانی که میدانی‌تر هستند نیز باید مواردی را رعایت کنند.برای مثال ورود خودروهای سنگین مشکی رنگ تحت عنوان مبارزه با کرونا اصلا به مردم قوت قلب نمی دهد و فقط ذهن آنان را مشوش تر می‌کند.بنده نمی دانم دلیل اتخاذ چنین تصمیمی چیست اما می‌شد ملایم و نرم‌تر در حوزه میدانی وارد عمل شد تا در این روزهای خاکستری جامعه آسیب بیشتری از لحاظ روانی نبیند.
علی القاعده مدیران بحران مدیرانی هستند که بحران را درک می‌کنند و می‌دانند چگونه با آن روبرو شوند .این مدیران مطلع هستند بایستی از چه ادبیاتی سود برد و چگونه اطلاع رسانی کرد .صداقت شرط نخست است و شرط بعدی دادن اطمینان‌خاطر. مدیر بحران نه سوار بر موج می‌شود و نه آن را ندید می‌گیرد.آن را درک می‌کند و براساس آن تصمیم می‌گیرد.اکنون مدیران بحران واقعی باید حوزه عمل و اختیارات بیشتری داشته باشند.