روزنامه آفتاب یزد
1398/12/12
هرچه عقل حکم کند، شرع میپذیرد
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: اخیرا پس از شیوع ویروس کرونا در کشور نهادها و دستگاههای مرتبط از مردم خواستند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمعها و اماکن عمومی پرهیز کنند. این شرکت در تجمعها، میتواند شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را شامل شود، اما در پی این موضوع عدهای با راهاندازی یک چالش در فضای مجازی تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را اینگونه با توصیههای بهداشتی نهادهای مسئول ابراز کردند. این در حالی است که کارشناسان مذهبی انتشار کلیپی در فضای مجازی را که در آن فردی اقدام به لیس زدن ضریح عتبات مقدسه میکند، خلاف شان اهل بیت (ع) و کاری مخالف با دین، قرآن، روایات و عقل توصیف کردند.>هرچه عقل حکم کند، شرع میپذیرد
به گزارش فارس، حجتالاسلام محمود ریاضت سخنران مذهبی در این باره اظهار داشت: «هرکاری که خلاف عقل باشد در مجموعه دین و معارف اهل بیت علیهمالسلام پسندیده نیست. ما در توسل به اهل بیت علیهمالسلام عتبهبوسی را داریم، اما لیسیدن، یک بدعت است و چه بسا این فرد عامل نفوذی برای تخریب دین و برای زمین زدن آن ماموریت داشته باشد.»
وی اضافه کرد: «در دین اسلام، دستورات متعددی پیرامون رعایت نظافت مطرح شده است که در روایت داریم فرد به بهشت نمیرود؛ مگر آنکه نظافت ظاهری و باطنی را رعایت کند و دستورات متعددی نیز برای رعایت بهداشت فردی مطرح شده است که روایت معروفی از پیامبر (ص) هم داریم: «النَّظَافَه مِنَ الْاِیمَانِ؛ از نشانههای ایمان پاکیزگی است.» بنابراین لیسیدن ضریحها اصلاً جایگاهی ندارد. این عمل برخلاف تعالیم اهل بیت علیهم السلام و معارف دینی است و به خصوص در این اوضاع و احوال کشور که یک بیماری شایع شده است، رفتاری بسیار ناپسند است، زیرا در روایت داریم «کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَکَمَ بِهِ الشَّرْع» یعنی هرچه را که عقل حکم کند، شرع نیز میپذیرد.» این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در سیره و رفتار اهل بیت علیهمالسلام نیز هیچگاه لیسیدن وجود نداشته است، افزود: «هیچ گاه ذکر نشده است زمانی که قنداقه فرزندان اهلبیت علیهمالسلام را به دست پیامبر (ص) یا امیرالمومنین (ع) میدادند آنان نوزاد را لیس میزدند؛ بلکه همواره اشاره به بوسیدن شده است. بنابراین این عمل نه در دین، نه در روایات و نه در سیره و عمل اهل بیت (ع) وجود نداشته است.»
>لیسیدن ضریح موجب سرافکندگی
اهل بیت (ع) است
براساس این گزارش، حجتالاسلام ناصر خلج، سخنران و کارشناس مذهبی با بیان اینکه اهلبیت (ع) معدن نور هستند، اما نباید اعتقادات ما خلط شود، اظهار داشت:«اتفاقی مانند لیس زدن ضریح حرم اهل بیت(ع) به این دلیل رخ میدهد که معرفت جامع نسبت به این ذوات مقدسه وجود ندارد.»
وی با اشاره به اینکه اولاً این کار به هیچعنوان در شان اهل بیت (ع) و شیعیان نیست، تصریح کرد:«از سوی دیگر اهل بیت (ع) توصیه داشتند که «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً؛ یعنی زینت ما باشید، نه باعث ملامت و سرزنش ما» این عمل آیا موجب سرافندگی اهل بیت (ع) نیست؟ این فرد بنا داشت نشان دهد حرم و اهل بیت (ع) پاک و مطهر هستند. ما هم قبول داریم اما مگر ائمه اطهار (ع) نیز بیمار نمیشدند، امیرالمومنین (ع) چشم درد داشتند و یا از امام صادق (ع) سوال شد که حضرت عیسی (ع) که مرده زنده میکرد و کور را شفا میداد آیا خودش هم بیمار میشد که ایشان فرمودند: بله بیمار میشدند. رعایت نکات بهداشتی از ضروریات زندگی ماست و انجام امور این چنین در شان اهل بیت (ع) نیست. نباید تصور کرد که لیس زدن ضریح نشان دهنده شیعه و یا محب واقعی بودن است، زیرا در سیره علما و بزرگان دین از گذشته تاکنون هم این رفتارها را نداشتیم.»
وی با اشاره به اینکه ما تلاش داریم دین اسلام و مذهب شیعه را جهانی کنیم، اما با این رفتارها به این هدف نخواهیم رسید، تصریح کرد: «مسیحیان کاتولیک و پروتستان رفتارهای این چنین دارند. آیا آنها توانستهاند دین خود را جهانی کنند؟ این رفتارها با قرآن کریم، روایات و حتی با عقل تناسبی ندارد، مولوی در شعر خود میگوید: عقل جزوی عقل را بدنام کرد/ کام دنیا مرد را بیکام کرد.»
>واکنش صریح نایب رئیس
کمیسیون قضایی مجلس
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز درباره این رفتارهای نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه گفت: «پیگرد قضایی این موضوع منعی ندارد؛ هرچه که موجب تشویش اذهان عمومی و یا عبور از خط قرمزها باشد قطعا قابل پیگرد قضایی خواهد بود.»
به گزارش ایسنا، یحیی کمالیپور در واکنش به برخی رفتارهای نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه با توجه به شرایط فعلی کشور در زمینه ویروس کرونا گفت: «در کشور ستادی برای مبارزه با این ویروس کرونا تشکیل شده است، دستگاهها موظف هستند برای جلوگیری از هرگونه تشتت آراء و تشتت افکار در این باره صرفا از دستورالعملهای این ستاد تمکین کنند. هر گونه اقدام و حرکتی که در فضای مجازی بخواهد مصوبات این ستاد را زیر سوال ببرد حکم عمل به عکس این مصوبات را دارد، همه مردم در کشور باید از این مصوبات تمکین کنند، قطعا نگاه مراجع محترم تقلید و علمای محترم نیز بر این است که از قانون تبعیت شود و شخصی هم مواضع غیرقانونی را قبول نمیکند. هرگونه اقدامی که به سوء استفاده و عدم توجه به دستورات این ستاد منجر شود منع قانونی دارد و میتواند قابل پیگرد قضایی قرار گیرد، در چنین شرایطی که کشور با بحران روبهرو است همه باید برای برون رفت از بحران به ستادها و مراجع قانونی کمک کنند؛ هرگونه تخطی از قوانین پیگرد قانونی خاص خود را داشته و دستگاه قضایی نیز وظیفه پیگیرد دارد.»
کمالی پور در پاسخ به این سوال که انتشار تصاویر زیارت نامتعارف ضریح حرمهای متبرکه میتواند به دلیل تشویش اذهان عمومی، اشاعه خرافات و ترویج طرق انتقال ویروس مورد پیگرد دستگاه قضا باشد یا خیر؟ اظهار کرد: «منعی ندارد هرچه که موجب تشویش اذهان عمومی و یا عبور از خط قرمزها باشد قطعا قابل پیگرد قضایی خواهد بود.»
بازداشت عامل اقدام غیر متعارف در حرم رضوی
در پی انتشار فیلمی از اقدام غیر متعارفی فردی در حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) که واکنشهای زیادی به همراه داشت، دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خراسان رضوى از بازداشت این فرد خبر داد.
به گزارش میزان، محمدحسین درودى، دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خراسان رضوى بیان کرد:«در حال حاضر پرونده این فرد در شعبه ۳۰۱ بازپرسی مشهد در حال رسیدگی است و متهم بازداشت است. تحقیقات تکمیلى پیرامون این پرونده ادامه دارد.»
سایر اخبار این روزنامه
اینبار کاهش وزش باد!
بلاتکلیفی کالاهای صادراتی ایران در مرزها
در این روزها که به دلیل شیوع کرونا تاکید میشود مردم در منزل بمانند اما طرح بانک مرکزی اجازه تراکنش بالاتر از 100 هزار تومان نمیدهد
با عقبنشینی مجلس ادغام یارانهها منتفی شد
هرچه عقل حکم کند، شرع میپذیرد
مجلس یازدهم ترکیب یکدست اصولگرای خود را در میان موج اخبار کرونا شناخت، این مجلس سرنوشت چه اموری را در دست خواهد گرفت؟ آفتاب یزد بررسی میکند
بانکها در وصول اقساط با مشتریان همراهی کنند
هشدار شدید به محتکران ماسک
روزنامه کیهان عامل شرایط موجود در کشور بعد از بیماری ویروسی اخیر را شبکههای اجتماعی دانست و به وزیر ارتباطات حمله کرد
سیامند رحمان درگذشت
ادبیات بحران
مجلس یازدهم و گره گشایی ؟
بهانه کرونایی