با عقب‌نشینی مجلس ادغام یارانه‌ها منتفی شد

آفتاب یزد- گروه گزارش: بعد از آنکه مجلس کلیات لایجه بودجه را رد کرد و آن را به کمیسیون تلفیق برای انجام اصلاحات برگشت داد تصمیم جدیدی درباره یارانه‌ها اتخاذ شد که با تصمیم قبلی مبتنی بر یکی شدن همه یارانه‌ها متفاوت است.
بحث در خصوص سرنوشت یارانه‌ها در مجلس روز گذشته به نتایج مهمی رسید که مهمترین آن اصلاح تصمیم قبلی کمیسیون تلفیق در خصوص یارانه 72 هزارتومانی سال 99 برای همه یارانه بگیران بود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه روز گذشته در مورد جدیدترین تغییر اعمال شده در خصوص یارانه‌ها پس از عدم تصویب بودجه در صحن گفت: در این زمینه اصلاحی صورت گرفت و پیشنهاد دولت در مورد تفکیک یارانه معیشتی و یارانه نقدی به تصویب رسید بر این اساس در سال۹۹ به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰تومانی پرداخت می‌شود و یارانه معیشتی که رقم کلی آن ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به ۶۰میلیون نفر پرداخت خواهد شد.
قوامی یادآور شد: البته این تذکر به وزارت رفاه داده شد و بنا شد در بانک‌های اطلاعاتی خود اصلاحاتی را اعمال کنند تا کسانی که نیازمند کمک معیشتی هستند از حمایت معیشتی برخوردار شوند.


>چرا اصلا یارانه 72 هزارتومانی مطرح شد؟
یکی از عواملی که موجب شد کمیسیون تلفیق بحث یارانه 72 هزار اومانی برای همه مردم را مطرح کند گلایه‌هایی بود که نسبت به شناسایی مشمولان یارانه معیشت وجود داشت. نمایندگان مجلس می‌گفتند با مراجعات زیادی روبرو بوده‌اند که افراد بسیار زیادی با وجود آنکه مستحق دریافت یارانه معیشتی بوده‌اند در زمره مشمولان دریافت این یارانه قرار نگرفته‌اند.
همین اتفاق بود که موجب شد بیشتر نمایندگان مجلس با مطرح کردن این موضوع که سامانه شناسایی افراد دچار ایراد است موضوع یارانه 72هزار تومانی را مطرح کنند که البته این طرح به مذاق دولت خوش نیامد.
بر همین اساس بود که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹، در تغییرات قبلی که بر بودجه اعمال کرد یک تغییر مهم در این لایحه انجام داد و با نظر اکثریت اعضای کمیسیون مصوب کرد که یارانه معیشتی که در حال حاضر بین حدود ۶۰ میلیون نفر توزیع می‌شود، از سال آینده همگانی شده و میان تمام جمعیت یارانه‌بگیران توزیع شود. با این حساب، به یارانه ۴۵هزار تومانی نفراتی که ذیل چتر حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار ندارند، ۳۰هزار تومان یارانه معیشتی اضافه می‌شود و سقف یارانه افراد تا حدود ۷۵هزار تومان تغییر می‌کند. نهایی شدن این تصمیم منوط به تصویب در صحن علنی مجلس بود که البته اتفاق نیفتاد و رای نیاورد.
اگر اصلاحیه نخست کمیسیون تلفیق تایید می‌شد یارانه معیشتی خانوار با یارانه نقدی در سال آینده ادغام می‌شد یعنی همه افرادی که در زمره یارانه بگیران قرار داشتند، در سال آینده یارانه معیشتی نیز دریافت می‌کردند و به عبارتی کسی از قلم نمی‌افتاد یعنی افراد عادی که مستمری بگیر و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم نیستند، در سال ۹۹، ماهانه حدود ۷۵هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می‌کردند.
>دولت راضی، ناراضی تابع قانون!
حالا با اصلاحیه دوم کمیسیون تلفیق که روز گذشته صورت گرفت شرایط فرق کرد و همه چیز باب میل دولت شد.
همان زمان آفتاب یزد به سراغ حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه رفت تا واقعیت یارانه 72هزار تومانی را از زبان وی جویا شود.
وی گفت که تصمیم یارانه 72 هزار تومانی در اعلام نظر اولیه کمیسیون تلفیق به این علت مطرح شد که برخی نمایندگان مجلس می‌گفتند که وزارت رفاه خطا داشته و نتوانسته شناسایی دقیق انجام دهد.
این در حالی است که میرزایی معتقد بود ما کسانی را شناسایی کردیم که افراد واقعا نیازمند هستند و ما بر مبنای دیتابیس‌های موجود فرآیند شناسایی را صورت دادیم
وی به آفتاب یزد گفته بود: «از این اقدام خود دفاع می‌کنیم ما برای برقراری رابطه دو طرفه دولت و مردم حتی مکانیزم اعتراض را قرار دادیم از روزی که این مکانیزم تعبیه شد 3 میلیون و 400 هزار نفر به یارانه بگیران معیشتی اضافه شد و آنها به صورت کاملا همه مطالبات و حتی معوقات خود را دریافت کردند و به تعهدات خود به طور کامل عمل کردیم.طبعا در این فرآیند‌اندکی هم خطا ممکن است وجود داشته باشد. شما هم خوب می‌دانید که در همه سیستم‌های دنیا اینگونه درصدهای خطا اجتناب ناپذیر است.»
>ولت در لایحه بودجه
دست به هدفمندی زده بود
اگر یارانه 72 هزار تومانی تصویب می‌شد و ادغام یارانه صورت می‌گرفت خانواده تک نفره‌ای که پیش از این از مجموع دو یارانه 105 هزار تومان می‌گرفته با این مصوبه 72 هزار تومان دریافت می‌کرد.
دولت می‌گوید «در چنین حالتی یک زیان برای اقشار ضعیف رخ می‌دهد. میرزایی در این باره به آفتاب یزد گفته بود:ما به عنوان حاکمیت، نگران قشر ضعیف و آسیب پذیر هستیم ما به عنوان سیاستگذاری که در حوزه رفاه اجتماعی فعال هستیم نگران اقشار ضعیف هستیم الان هم در واقع ما هدایت و هدفمند کردیم که یارانه به آنها برسد. »
بررسی‌ها نشان می‌دهد 11 میلیون و 900هزار خانوار کشور اصلا خودرو ندارند و از بنزین سوبسیدی استفاده نمی‌کنند در نتیجه این «خودروندار»‌ها به نظر محق‌تر هستند اما سه دهک بالای درآمدی که قطعا خودرو دارند عادلانه نیست از یارانه معیشتی بهره مند شوند چرا که قشر ضعیف در این فرآیند دچار زیان می‌شود.
>انتقاد برخی نمایندگان
از نگرش یارانه‌ای دولت
بیشتر نمایندگان مجلس که با مراجعاتی از حوزه‌های انتخابیه خود روبرو بوده‌اند، می‌گویند میزان اعتراضات مردم به بی عدالتی‌های موجود در خصوص یارانه زیاد بوده است.
دولت هرماهه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌کند که این میزان مبلغ با اعتراضات گروهی مبنی بر اینکه عدالت رعایت نمی‌شود روبرو بوده است؛ برخی نمایندگان می‌گویند با وجود آنکه یارانه از جیب مردم به آنان داده می‌شود دولت در شب واریز یارانه‌ها دچار مصیبت عظیمی می‌شود و نمی‌دانیم که چرا بر سر مردم منت هم می‌گذارند.
در چند ماه گذشته به بهانه دو نرخی بودن قیمت بنزین شاهد افزایش قیمت بنزین بوده‌ایم در این بین دولت برای جبران این افزایش چند برابری قیمت بنزین، موضوع یارانه معیشتی را مطرح کرده و طی آن گفت که به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی پرداخت می‌کند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود: تصمیمی که کمیسیون تلفیق گرفته ادغام یارانه دریافتی ماهانه و کمک معیشتی است، در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی و ۷۵میلیون نفر یارانه ماهیانه دریافت می‌کنند؛ اگر بخواهیم یارانه‌ها را به ۷۲هزار تومان افزایش دهیم باید دولت مبلغ۲۸هزار تومان به آن اضافه کند، در این بین یک خانواده ۴نفر را در نظر بگیرید که قرار است هر ماهه مبلغ ۲۸هزار تومان به یارانه دریافتی هریک از اعضای خانواده افزایش داشته باشد به بیانی مبلغ۱۱۲هزار تومان افزایش یارانه دریافت می‌کند. با تمام این تفاسیر افزایش یارانه به مبلغ۷۲ هزار تومان بهینه و با صرفه‌تر و حتی عادلانه‌تر از پرداخت یارانه معیشتی است چرا که همه یارانه بگیران را در برمی‌گیرد.
موسوی لارگانی با دفاع از یارانه تجمیعی 72هزار تومانی تصریح کرده بود: پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی در مقابل پرداخت یارانه معیشتی برای دولت بسیار به صرفه‌تر است چرا دولت زیر بار پرداخت یارانه ۷۲هزار تومانی نمی‌رود. یک حالت دارد ۶۰ میلیون نفر دریافت کننده یارانه معیشتی همان ۱۸ میلیون خانوار فقط در آمار شفاهی عنوان می‌شود وجود خارجی ندارند در این بین هرکس در مقابل دریافت نکردن یارانه معیشتی اعتراض کند تهدید به قطع یارانه ماهانه می‌شود.
در نهایت اما با تصمیم دیروز کمیسیون تلفیق بنا شد در سال ۹۹ به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شود و یارانه معیشتی که رقم کلی آن ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به ۶۰میلیون نفر پرداخت شود که به این ترتیب ماجرای یارانه تجمیعی 72 هزارتومانی منتفی می‌شود.