چرا گلستان سفید ناگهان زرد شد؟



گروه ایران زمین / رشد یکباره افراد مشکوک به‌ کرونا در استان گلستان، قطعی شدن ابتلای 24 نفر و فوت 3 نفر در این استان در شرایطی که تا قبل ازآن وضعیت این استان سفید اعلام شده بود، نشان داد که کرونا هر لحظه می‌تواند غافلگیر کند. حالا مثل بسیاری از نقاط ایران کرونا پنداری هم به جان مردم افتاده و همین باعث صف طولانی مراجعان به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های گلستان شده است.
آنطور که یکی از کارکنان بیمارستان‌های این استان به «ایران» می‌گوید: تعداد زیادی از افراد با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند اما تنها از تعدادی آزمایش گرفته شده است. در روز‌های اول تمام بیمارستان‌ها این بیماران را در بخش‌های خاصی پذیرش می‌کردند اما با شیوع یکباره فعلاً تنها بیمارستان صیاد قرنطینه شده است. اینجا امکانات کم است و مردم باید رعایت کنند.


عبور گلستان از بحران
هادی حق شناس، استاندار گلستان در گفت‌و‌گو با «ایران» در مورد آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان توضیح داد: از اولین روزهای ورود این ویروس به کشور اقدامات پیشگیرانه را در رأس برنامه قرار دادیم و تلاش کردیم برای مقابله با این ویروس آمادگی کافی داشته باشیم. با توجه به مشاهده این بیماری در استان، بیمارستان صیاد شیرازی گرگان به بیماران با مشکل حاد تنفسی اختصاص یافته و بقیه بخش‌های این بیمارستان تخلیه شده‌اند. وی ادامه داد: تا روز ۱۱ اسفند، ۵۳۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که بعد از بررسی‌های اولیه 3/1درصد این افراد مشکوک به کرونا تشخیص داده شده و مورد آزمایش قرار گرفته و نمونه‌های آنان برای بررسی اولیه به تهران اعزام شده است. تاکنون نتیجه تست ۶ نفر به طور قطعی مثبت اعلام شده که ۳ نفر از این افراد بهبود یافته و متأسفانه ۳ نفر نیز فوت کرده‌اند.
استاندار گلستان توجه به بهداشت را مهم‌ترین عامل قطع زنجیره انتقال بیماری دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع از شب گذشته با همکاری شهرداری‌ها، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی استان تمام معابر عمومی اعم از پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و... هر شب ضدعفونی خواهند شد. همچنین علاوه بر کاهش ساعات کاری مقرر شده بانوان شاغل که مسئولیت مراقبت از خانواده را نیز بر عهده دارند، بتوانند تا پایان سال از مرخصی استفاده کرده و در خانه بمانند.
وی ادامه داد: در روزهای اولیه ورود بیماری در استان، تقاضای بالا برای خرید ماسک و مایع ضدعفونی کننده سبب شد با مشکلاتی رو به رو شویم. در بازدیدی که از دو واحد تولیدی در استان داشتم قرار شده این دو کارخانه با افزایش تولید تمام نیاز استان را برطرف کنند. خوشبختانه طی روزهای گذشته این مشکل برطرف شده و در حال حاضر هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
سراج‌الدین عارف‌نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون آمار بستری بیماران تنفسی در بیمارستان‌های استان افزایش چشمگیری داشته است اما با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌گذرد و دوره مهم انتقال ویروس از نظر پزشکان ۱۴ روز محسوب می‌شود، گلستان بخش مهمی از این مدت را گذرانده و با دقت بیشتر شهروندان در رعایت نکات بهداشتی می‌توان در روزهای آینده این ویروس را مهار کرد. وی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان صیاد گرگان برای بستری بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده اما اگر ظرفیت این بیمارستان جوابگو نباشد ۴ بیمارستان دیگر در استان برای بستری بیماران آماده می‌شود. تاکنون هیچ‌گونه قرنطینه اجباری در استان اعلام نشده اما مردم باید قرنطینه اختیاری را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. ما تجمعات، دانشگاه‌ها، مدارس، بازارهای هفتگی، نماز جمعه و... را تعطیل اعلام کرده‌ایم اما همکاری مردم بسیار ضروری‌تر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پاسخ به این سؤال که چرا آمار مبتلایان در استان به‌طور ناگهانی افزایش یافت، گفت: جواب آزمایش این افراد در یک زمان اعلام شد به‌همین دلیل با رشد قابل توجهی همراه شد. نباید فراموش کنیم با تعطیلی مدارس ویروس کرونا ریشه کن نمی‌شود و ممکن است ۴۰۰ نفر در دوره کمون باشند که هفته‌های آینده علائم آنها بروز کند. مردم بدانند در کنترل کرونا تنها می‌توانیم سرعت را کم کنیم تا با فرارسیدن گرما شیوع بیماری کاهش یابد پس حتماً توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و ما را یاری کنند. عارف نیا از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و افزود: در حال حاضر با مساعدت استاندار کمبود ماسک و مایع ضدعفونی در استان نداریم اما اگر مردم بر اساس نیاز منطقی نسبت به خرید این کالا‌ها اقدام کنند افراد سودجو نمی‌توانند سودی از این بازار ببرند. مسأله دیگر افزایش خرید برخی مواد غذایی به بهانه پیشگیری از کرونا است که باید بگویم این موضوع اصلاً علمی نیست و مردم باید بدانند برخی اقلام غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود اما مانع ورود ویروس به بدن نیست و خرید بیشتر این کالا‌ها فقط بازار سودجویان را گرم می‌کند.
امید به گرمای خوزستان
 خوزستان هم از استان‌هایی است که این روزها درگیر کرونا و مشکلات ناشی از آن است. تاکنون در این استان 19 مورد ابتلا و 4 فوتی گزارش شده است. مردم در کنار تدابیر بهداشتی برای پیشگیری از کرونا منتظر رسیدن گرما در این استان هستند تا شاید گرمای خوزستان این بار نجات بخش مردم این استان جنوبی باشد. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کم کم وارد روزهای گرم خود می‌شود امیدوار هستیم شرایط زیستی کرونا با مشکل مواجه شده و از نفس بیفتد البته هنوز تا بالارفتن نسبی دما چند هفته مانده و فعلاً باید به فکر پیشگیری و کنترل آن باشیم.
استاندار خوزستان تصریح کرد: تمام امکانات پزشکی استان از جمله بخش‌هایی که زیر نظر علوم پزشکی اهواز نیستند در اختیار علوم پزشکی قرار گرفته و در صورتی که مسئولی امکانات لازم را در اختیار قرار ندهد ضمن برخورد با مسئول خاطی امکانات مربوطه نیز ضبط خواهد شد.
وی از شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه آبادان، فولاد، نفت، ملی حفاری، آب و برق و سایر شرکت‌ها خواست کمک کنند و اعتبار تخصیص دهند. شهرداران نیز از طریق بیلبوردها و سایر بسترها اطلاع‌رسانی کنند البته تا امروز اقدامات خوبی داشته‌اند.
شریعتی گفت: باید اداره اوقاف در بقاع متبرکه محدودیت ایجاد نموده و نمازهای جمعه، رویدادهای ورزشی و غیره تا جایی که امکان دارد متوقف شود. آبفا و آب و برق نیز مراقبت داشته باشند که قطعی آب هم نداشته باشیم.
استاندار خوزستان همچنین از راه‌اندازی کارخانه تولید محلول ضدعفونی‌کننده دست در سه خط تولیدی با ظرفیت تولید روزانه هر خط ۲۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده دست خبر داد. وی افزود: محصولات تولیدشده در این کارخانه بر پایه الکل اتیلیک و دیگر افزودنی‌های مجاز است و پس از استفاده نیاز به آبکشی دست وجود ندارد. مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از کارخانه الکل‌سازی رازی تأمین خواهد شد.
 به‌گفته شریعتی پس از اینکه دو هفته مهم پیش رو را سپری کنیم و شرایط را کنترل نماییم بعد از آن وضعیت رو به کاهش خواهد بود.
 نخستین فوتی بر اثر کرونا در قزوین
پیمان نامدار، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تاکنون در استان هشت مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا داشتیم و یک نفر که مردی ۸۵ ساله بود، بر اثر این بیماری فوت کرده است.
وی افزود: سایر بیمارانی که مشکوک به این بیماری هستند تحت اقدامات درمانی قرار دارند و آزمایش‌های لازم در حال انجام است و نتایج هر روز به سایت وزارت بهداشت اعلام می‌شود.
 نامدار همچنین بیان کرد: مردم باید بدانند با توجه به آلودگی در استان‌های همجوار، استان ما دچار آلودگی شده است و طی این هفته و ۱۰ روز آینده طغیان بیماری داریم، زیرا با توجه به تجهیز آزمایشگاه‌ها، می‌توان به‌صورت دقیق جواب آزمایش‌ها را داشت.
این مسئول تصریح کرد: روزانه ممکن است ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمار مشکوک بستری شوند که تا پایان وقت ۴۰ تا ۵۰ نفر مرخص می‌شوند. ما روزانه هر تست مثبتی که اعلام شود به اطلاع مردم می‌رسانیم و در حال حاضر باید سطح پیشگیری و کنترل را بالا ببریم.