«ابتکار» جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ را بررسی کرد حقوق های اندک، قیمت های سرسام آور

کیمیا نجفی
حقوق یکماهه کارگران، تنها کفاف 10 روز از زندگی آنها را می‌دهد، این جمله را چندین سال است که به کرات شنیده‌ایم و نشانه ها حاکی از این است که مدت هاست زندگی کارگران زیر خط فقر قرار دارد. خانوارهای کارگری با اندک درآمدی که دارند برای گذراندن روزگار تلاش می کنند و آنطور که معلوم است برنامه های حمایتی دولت هم تا کنون نتوانسته دردی را برای آنها دوا کند.
به گزارش «ابتکار»، این روزها قدرت خرید خانوارهای کارگری به شدت کاهش پیدا کرد است، تورم نجومی اقلام سبد خانوار کارگری، شرایط زندگی برای این قشر را دشوار کرده و در این میان آنها مجبورند که صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند. شرایط سخت اقتصادی کشور در سالهای اخیر سبب شد تا حداقل دستمزد یک کارگر به‌گونه‌ای باشد که به‌سختی بتواند کفاف زندگی‌اش را بدهد. این در حالی است که متعادل ساختن دستمزد و هزینه سبد معیشتی از گذشته تا کنون موضوع پر چالشی به حساب میآید. اگر نگاهی به اقتصاد کشور در دو سال اخیر داشته‌ باشیم درمی‌یابیم که گذراندن زندگی برای افراد با دشواری‌های بی‌شماری همراه بوده است. قطعا این شرایط برای اقشار متوسط و پایین جامعه سخت‌تر خواهد بود. حال در این شرایط حقوق بخورونمیر و قیمت‌های سر به فلک کشیده، به داستان تکراری برای کارگران تبدیل شده است. در این میان فعالان و نمایندگان کارگری از فاصله معنا‌دار میان دستمزدها و سبد معیشتی کارگران سخن می‌گویند و از سوی دیگر کارفرمایان از افزایش هزینه‌ها می‌نالند و این کشمکش همچنان ادامه دارد.
هفته گذشته سبد معیشت کارگران چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد که در مقایسه با سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. در این راستا بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان معتقدند که عدد اعلام شده حداقل هزینه های سبد معیشتی خانوارهای کارگری بود و با توجه به این شرایط برای حفظ سبد سال آینده دستمزد کارگران باید ۵۸.۰۴ درصد افزایش یابد. این مسائل در حالی مطرح می‌شود که افزایش دستمزد هر ساله با چالش ‏های بی‌شماری روبه‌رو بوده و مبلغ تعیین شده هیچ‌گاه مورد قبول خانوارهای کاری قرار نگرفته است. هنوز دستمزد سال آینده کارگران تعیین نشده است، اما آنطور که رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران میگوید از هفته‌های آینده هرگونه مذاکره برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران بر اساس رقم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان پیش خواهد رفت.


ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام رقم سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد، درباره تاثیرگذاری آن بر تعیین دستمزد کارگران گفته است: «سال گذشته هزینه سبد معیشت کارگران سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد و کارفرمایان و کارگران و دولت روی این عدد توافق کردند ولی این رقم را به عنوان مبنای ورود به بحث دستمزد قبول کردند و درنهایت حداقل حقوق یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تصویب شد. کمیته دستمزد شورای عالی کار در روزهای گذشته رقم هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرد. این رقم در طول هفته‌های آینده که وارد مذاکرات دستمزد سال ۱۳۹۹ می‌شویم مبنا قرار می‌گیرد؛ به این معنی که اگر هزینه ماهانه زندگی کارگران حدود ۵ میلیون تومان تعیین شده و می‌خواهیم در مورد دستمزد صحبتی بکنیم باید بر اساس رقم چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان جلو برویم.»
از گذشته تا کنون آنچه جامعه کارگری از افزایش دستمزدها انتظار دارد با آنچه که دولت به تصویب میرساند تفاوتهای بسیاری وجود دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا رقم هزینه زندگی کارگران، مبنای مذاکرات دستمزد ۹۹ خواهد بود یا خیر؟
حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ تعیین شد
هر ساله دولت در قالب لایحه بودجه سال بعد، پیشنهاد خود درباره افزایش حقوق کارمندان را هم به مجلس می‌دهد تا درنهایت نماینده‌های مجلس در این مورد تصمیم‌گیری کنند. البته که این تصمیمگیریها گاهی مورد قبول کارکنان دولت قرار نمی گیرد، چراکه آنها معتقدند افزایش حقوق های تصویب شده نمیتواند کفاف هزینه های زندگیشان را بدهد و آنها طی سال همچنان با گرانی و تورم دست وپ نجه نرم می کنند.
آنطور که برخی از رسانه ها بررسی کردهاند در سال جاری رئیس مجلس پس از پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان توسط دولت گفته بود که افزایش ۱۵ درصدی حقوق بهتر است به صورت پلکانی معکوس اجرا شود تا قشرهای پایینتر بیشتر بهره‌مند شوند. این در حالی بود که اول بهمن ماه سال جاری نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ از مصوبه این کمیسیون در مورد افزایش ۱۵ درصد حقوق‌ کارمندان در سال ۹۹ و تعیین مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل حقوق در سال آینده خبر داده بود. حال با گذشت زمان و تمام اما و اگرها در روزهای اخیر از سوی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس شنیده میشد که قرار بر این است کف حقوق کارمندان دولت در سال آتی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد. محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ در گفتوگو با فارس با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، گفته است: «با مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و کسانی که قرارداد مستقیم کاری با دولت دارند در سال آینده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود که حقوق همه این کارکنان و بازنشستگان علاوه بر این ۱۵ درصد نیز افزایش خواهد داشت. این مصوبه شامل حال بازنشستگان و کارکنان تامین اجتماعی نمی‌شود و در مورد میزان و افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان این صندوق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم می‌گیرد. علاوه بر این بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق معلمانی هم که حقوق آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد فوق‌العاده شغل ماده ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری باشد شامل حداقل حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد و اعضای کمیسیون تلفیق بر اجرای رتبه‌بندی معلمان تاکید کردند. چنانچه در هیئت رئیسه مصوب شود لایحه بودجه سال ۹۹ بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بررسی قرار میگیرد و دیگر نیازی به بررسی آن در صحن علنی مجلس نیست و مستقیم به شورای نگهبان ارسال خواهد شد».
در حالی از حداقل حقوق 2 میلیون و 800 هزار تومان صحبت میشود که اگر نگاهی به هزینه های خانوارها داشته باشیم در می یابیم که این مقدار نمی تواند دوای درد بسیاری از خانوارها باشد. امروزه مشکلات اقتصادی بیشماری بر سر راه شهروندان بوده و فشارهای زیادی را تحمل میکنند و تامین مایحتاج زندگی مردم در شرایط بدی قرار دارد. بنابراین به نظر می رسد که افزایش حقوق و دستمزد باید به گونه ای باشد که خانوارها از پس هزینه های حداقلی زندگی خود بربیایند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش حقوق بیش از مقادیر گفته شده نیز میتواند مشکلات بیشتری را برای اقتصاد به وجود بیاورد و دولت باید به این مسئله توجه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا آلودگی هوای تهران در روزهای خلوت خیابان‌های پایتخت سهم خودروها از آلایندگی را زیر سوال می‌برد؟ علیرضا صدقی عبور از گپ گفتمانی در پساکرونا «ابتکار» دلایل ساخته‌ نشدن سریال‌های طنز پرطرفدار در سال‌های اخیر در صدا و سیما را بررسی می‌کند جانشین فرمانده ناجا از معرفی 180 وب‌سایت شایعه‌پراکن به مراجع قضایی خبر داد سرکوب کرونا با خودروهای یگان ویژه «ابتکار» تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ داخلی در سوریه را بررسی می‌کند قمار بزرگ اردوغان در ادلب «ابتکار» جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ را بررسی کرد حقوق های اندک، قیمت های سرسام آور ریاست مجلس آینده از آن چه کسی خواهد شد و رقبای محمدباقر قالیباف چگونه عقب‌نشینی خواهند کرد؟ یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ما وارد لیست کشورهای غیر همکار با FATF شده‌ایم ما نمی‌توانیم پلیس جهان باشیم وضعیت نرخ سود بانکی در آمریکا و اروپا سال آینده تحریم به هسته سخت می‌رسد؟ تاثیر رد لایحه بودجه بر اقتصاد مانند کرونا گذار از نومیدی و ستایش امید