«ابتکار» تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ داخلی در سوریه را بررسی می‌کند قمار بزرگ اردوغان در ادلب

محمدرضا ستاری
پس از 9 سال جنگ داخلی در سوریه و در حالی که بشار اسد توانسته در طول یکسال اخیر بخش‌های قابل توجهی از خاک سوریه را بازپس‌گیری کند، استان ادلب و درگیری‌هایی که اکنون میان دولت دمشق و روسیه از یک سو و نظامیان ترکیه و سایر گروه‌های مخالف اسد از سوی دیگر در این استان جریان دارد، به عنوان گره‌کور معادلات جنگ سوریه خودنمایی می‌کند.
هرچند عملیات آزادسازی ادلب اکنون مدت‌هاست که از سوی روسیه و سوریه پیگیری می‌شود و در طول دو سال گذشته این عملیات با مخالفت گسترده از سوی کشورهای غربی و مخالفان اسد روبه رو بوده است، اما پیشروی‌های استراتژیکی که ارتش سوریه در طول یک ماه گذشته در این استان داشته و تسلط دمشق بر بزرگراه ادلب- حلب، حالا سبب رویارویی مستقیم نیروهای روسی و سوریه با نظامیان ترکیه شده است.
در این راستا، اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه بارها تاکید کرده که یک قدم از ادلب عقب‌نشینی نخواهد کرد و آمادگی خود را نیز برای جنگ با ارتش سوریه اعلام کرده است. ترکیه همچنین با توجه به چندین پست ایست بازرسی که در این استان دایر کرده است، هیچگونه انعطافی را برای برچیدن این پست‌های بازرسی از خود نشان می‌دهد و همین موضوع سبب شده تا با پیشروی ارتش سوریه به سمت مرکز ادلب که با پشتیبانی هوایی روسیه صورت می‌گیرد، رویارویی میان نظامیان دو طرف اجتناب ناپذیر باشد.


چرا ادلب مهم است؟
در این میان و در حالی که بیشتر کارشناسان معتقد بودند با توجه به روابط نزدیک میان آنکارا و مسکو، روس‌ها به سبب هزینه‌هایی که ممکن است برای آنها در بر داشته باشد از رویارویی با نظامیان ترکیه اجتناب خواهند کرد، شامگاه پنجشنبه حمله هوایی به کاروان ارتش ترکیه سبب شد تا دست کم 33 نظامی این کشور کشته شوند. بلافاصله پس از این موضوع روسیه اعلام کرد که نظامیان ترک در میان گروه‌های تروریستی بوده‌اند و آنکارا را متهم به نقض توافق آدنا و آستانه کرد. از سوی دیگر ترک‌ها به روسیه پیام داده‌اند که موضوع ادلب دخالتی نداشته باشند و اردوغان رسماً از ناتو درخواست کرده که وارد تحولات میدانی استان ادلب شود.
موضوع ادلب از آنجا اهمیت دارد که این استان به عنوان آخرین پایگاه مخالفان اسد، اگر توسط دمشق آزادسازی شود، علاوه بر اینکه منجر به پیروزی تعیین کننده دمشق خواهد شد، تمامی برگ‌های برنده مخالفان را نیز در آینده مذاکرات سوریه از بین خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه ادلب اکنون به عنوان یکی از کانون‌های تروریست‌های مستقر در سوریه است، هرنوع درگیری نظامی همزمان با به خطر انداختن جان غیرنظامیان و دامن زدن به موج آوارگان، ممکن است این تروریست‌ها را در اقصی نقاط کشور به خصوص مرزهای ترکیه پخش کند.
در این رابطه، آنکارا که از زمان شروع بحران سوریه نوعی سیاست پاندولی اتخاذ کرده و از سرسخت‌ترین مخالف اسد به هم‌پیمان ایران و روسیه در روند آستانه تبدیل شده و از سوی دیگر نیز با لشکرکشی به شمال سوریه و درگیری با کردها، اکنون انگشت خود را بر روی استان ادلب گذاشته است، یکی از مهمترین موانع موجود برای تعیین تکلیف جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود. در تازه‌ترین تحولات صورت گرفته پس از درگیری‌های خونین روز پنجشنبه، ترک‌ها از ایالات متحده درخواست ارسال موشک‌های پاتریوت کرده و از ارتش سوریه نیز خواسته‌اند تا از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. در مقابل ایالات متحده نیز عملیات نظامی ترکیه در ادلب را دفاع مشروع عنوان کرده و حتی روز جمعه نیز ناتو نشستی فوق‌العاده به منظور بررسی شرایط ادلب و نحوه کمک رساندن به ترکیه به عنوان یکی از اعضای این پیمان برگزار شده است.
بازی اردوغان با کارت آوارگان
از سوی مقابل و در حالی که روز گذشته امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه طی تماسی تلفنی از اردوغان خواسته تا فوراً عملیات نظامی خود را متوقف کند و سوری‌ها نیز از دیروز در ادلب و شمال غرب این کشور منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده‌اند، خبرگزاری فرانسه با اشاره به تلفات ارتش ترکیه، از گزینه‌های محدود انکارا برای جلب حمایت از ناتو و همچنین روسیه گزارش داده و آورده است: برای اردوغان برهم زدن معادلات کنونی که به نفع اسد و روسیه رقم می‌خورد، دشوار است، زیرا در صورت طولانی شدن جنگ در ادلب و به موازات بالا رفتن تلفات ارتش ترکیه، اردوغان نه تنها باید پاسخگوی افکار عمومی در داخل کشورش باشد، بلکه همچنان حمایت غرب از او در این ماجرا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به همین دلیل است که آنکارا اکنون با پی بردن به ضعف خود در وضعیت میدانی سوریه، مسئله آوارگان را به میان کشیده و با باز کردن مرزهای خود به سمت یونان تا روز گذشته بیش از 75 هزار آواره سوری به سمت مرزهای اروپا روانه کرده است. این امر از آنجا اهمیت دارد که وی با این کار اهرم فشاری را بر روی اروپا قرار داده تا بار دیگر چالش سال 2015 را از لحاظ امنیتی و انسانی برای آنها تداعی کرده تا بلکه بتواند از این رهگذر حمایت آنها را به سوی خود جلب کند. به همین دلیل است که برخی از تحلیل‌‌گران معتقدند با توجه به مانورهای نظامی ترکیه از اشغال شمال سوریه گرفته تا اعزام نیرو به لیبی و نیز درگیری در ادلب، اکنون این استان تبدیل به قماری برای آنکارا شده که ممکن است در آینده‌ای نزدیک پیامدهای پرهزینه‌ای را برای این کشور به همراه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا آلودگی هوای تهران در روزهای خلوت خیابان‌های پایتخت سهم خودروها از آلایندگی را زیر سوال می‌برد؟ علیرضا صدقی عبور از گپ گفتمانی در پساکرونا «ابتکار» دلایل ساخته‌ نشدن سریال‌های طنز پرطرفدار در سال‌های اخیر در صدا و سیما را بررسی می‌کند جانشین فرمانده ناجا از معرفی 180 وب‌سایت شایعه‌پراکن به مراجع قضایی خبر داد سرکوب کرونا با خودروهای یگان ویژه «ابتکار» تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ داخلی در سوریه را بررسی می‌کند قمار بزرگ اردوغان در ادلب «ابتکار» جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ را بررسی کرد حقوق های اندک، قیمت های سرسام آور ریاست مجلس آینده از آن چه کسی خواهد شد و رقبای محمدباقر قالیباف چگونه عقب‌نشینی خواهند کرد؟ یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ما وارد لیست کشورهای غیر همکار با FATF شده‌ایم ما نمی‌توانیم پلیس جهان باشیم وضعیت نرخ سود بانکی در آمریکا و اروپا سال آینده تحریم به هسته سخت می‌رسد؟ تاثیر رد لایحه بودجه بر اقتصاد مانند کرونا گذار از نومیدی و ستایش امید