خرس طلایی برای «شیطان وجود ندارد»

فیلم محمد رسول‌اف جایزه اصلی هفتادمین جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.
به گزارش هنرآنلاین ،  مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین 2020  در کاخ برلیناله برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست جرمی آیرونز بازیگر بریتانیایی، «شیطان وجود ندارد» تازه‌ترین ساخته محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی را به‌عنوان برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم معرفی کرد.
این جایزه به رسول‌اف، فرزاد پاک و کاوه فرنام تهیه‌کنندگان فیلم اعطاء شد و باران رسول‌اف به نمایندگی از پدرش جایزه را گرفت.
فیلم 150 دقیقه‌ای «شیطان وجود ندارد» چهار داستان درباره قدرت اخلاقی و چهار شخصیت را روایت می‌کند که در معرض یک انتخاب غیرقابل‌تصور، اما ساده قرار می‌گیرند، انتخابی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر یکدیگر، روابط و کلیت زندگی آن‌ها اثر می‌گذارد.


شقایق شوریان، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محمد ولی‌زادگان، محمد صدیقی‌مهر، ژیلا شاهی، باران رسول‌اف، علیرضا زارع‌پرست، سالار خمسه، دریا مقبلی و محمد صدیقی‌مهر در «شیطان وجود ندارد» بازی می‌کنند که تولید مشترک آلمان، جمهوری چک و ایران است.
فیلم رسول‌اف پیش از مراسم اختتامیه نیز از سوی هیئت داوران کلیسای جهانی به‌عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین انتخاب شد.
جایزه بزرگ هیئت داوران برای یک خانم فیلمساز
»هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه» به کارگردانی الایزا هیتمن کارگردان 41 ساله آمریکایی جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت. این فیلم با بازی سیدنی فلنیگن و تالیا رایدر با الهام از یک داستان واقعی تراژیک ساخته شده است. »هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه» درباره دو دختر نوجوان، اوتمن (با بازی فلنیگن)، 17 ساله، و دختر عمویش اسکایلر (رایدر) در ناحیه‌ای روستایی در پنسیلوانیا است که بعد از بارداری ناخواسته اوتمن، در جستجوی کمک پزشکی به نیویورک سفر می‌کنند. این فیلم اولین بار در دنیا ماه پیش در جشنواره فیلم ساندنس روی پرده رفت و جایزه ویژه داوران بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی را از آن خود کرد.
سینماگر مؤلف کره‌ای برنده جایزه بهترین کارگردان شد
هونگ سانگ‌سو کارگردان کره‌ای برای «زنی که فرار کرد» برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان شد. این بیست و چهارمین فیلم بلند داستانی سانگ‌سو و هفتمین فیلم او با بازی کیم مین-هی، منبع الهام و شریک زندگی‌اش است. «زنی که فرار کرد» ماجرای زنی متأهل به نام گامهی (با بازی مین-هی) را به تصویر می‌کشد که همسرش در یک سفر کاری است. او ابتدا به دیدن دو دوست قدیمی می‌رود که بعد از ازدواج ارتباطش با آن‌ها قطع شده بود و بعد به‌طور تصادفی در یک سینما آشنایی قدیمی را می‌بیند که برایش باعث خوشحالی است. «زنی که فرار کرد» بعد از «شب و روز» (2008)، «هائه‌وون دختر هیچ‌کس» (2013) و «تنها در ساحل در شب» (2017) (که جایزه خرس نقره‌ای بازیگر زن جشنواره را برای مین-هی به همراه داشت)، چهارمین فیلم این کارگردان مؤلف بود که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین رقابت کرد. کارگردان 59 ساله متولد سئول، اولین بار در 1997 با اولین فیلم خود «روزی که یک خوک در چاه افتاد» به برلیناله دعوت شد.
جایزه بهترین بازیگر زن به پائولا بیر برای تریلر معمایی «اوندینه» به کارگردانی کریستیان پتزولد سینماگر آلمانی اعطاء شد. او در این فیلم نقش اوندینه یک تاریخ‌دان و راهنمای موزه را بازی می‌کند که وقتی دوستش او را به خاطر زنی دیگر ترک می‌کند، اسیر اسطوره اوندینه الهه دریایی می‌شود. اکنون اوندینه باید مردی را که به او خیانت کرده است، بکشد و به آب برگردد، جایی که زمانی از آن فراخوانده شد. پائولا بیر دو سال پیش نیز با فیلم «عبور» پتزولد در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله حضور داشت.
الیو جرمانو برای کار خود در فیلم «پنهان‌شده» به کارگردانی جورجو دیریتی سینماگر ایتالیایی جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت. او در این فیلم نقش آنتونیو «تونی» لیگابوئه نقاش خودآموخته و گوشه‌گیر ایتالیایی را بازی کرده است.