#در _خانه_می‌مانیم

سیزده روز است که ایران درگیر کروناست. در این مدت بعضی شهرها بیشتر و بعضی کمتر با این ویروس دست و پنجه نرم کرده‌اند. کادر درمان در بیمارستان‌ها شب و روز تلاش می‌کنند تا بیماران زودتر بهبود پیدا کنند. یکی از راه‌های کمک به آنها این است که بیشتر در خانه بمانیم تا شانس ابتلای خود و دیگران را به این بیماری کاهش دهیم. اما در خانه ماندن کار راحتی نیست و زندگی بیشتر ما به زندگی اجتماعی گره خورده است. روزنامه شهروند برای همراهی با شما پویش #در_خانه_می‌مانیم را آغاز کرده است و در این صفحه پیشنهادهایی برای ماندن در خانه دارد. شما هم می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای یا متن‌های 250 کلمه‌ای‌تان را از روزهایی که در خانه می‌مانید با موضوع چگونگی در خانه ماندن‌ برای ما بنویسید و به ایمیل روزنامه shahrvanddaily@gmail.com یا صفحه اینستاگرام shahrvandDaily بفرستید تا در روزنامه‌ و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم. خواندن کافی نیست روز دیگری برای در خانه ماندن رسیده است. حتما بچه‌ها از اینکه نمی‌توانند دوستان‌شان را ببینند کلافه شده‌اند. هر بچه‌ای به هم‌بازی‌ هم‌سن و ‌سال خودش احتیاج دارد. البته این سال‌ها بسیاری از بچه‌ها با تک‌فرزندی روزگارشان را می‌گذرانند و با پدیده بی‌هم‌بازی بودن بیگانه نیستند. اما دایم در خانه ماندن صبر آدم را لبریز می‌کند، به‌خصوص برای بچه‌هایی که در مهد کودک یا مدرسه وقت‌شان را می‌گذراندند. شاید این پیشنهادها برای امروز به کارتان بیاید و بتوانید بعضی از کارهای مربیان یا معلمان را امتحان کنید.
اگر دسترسی به اینترنت دارید، سراغ سایت کتابک بروید. این سایت همیشه مطالب تازه‌ای برای کودکان دارد. البته مخاطب اصلی این سایت بزرگسالان هستند، اما به آنها کمک می‌کند که خوراک فرهنگی برای کودکان تهیه کنند. یکی از بخش‌های این سایت قصه شب است. ویژگی این قصه‌ها این است که متن‌شان برای قصه‌گویی نوشته شده ‌است، یعنی دیگر لازم نیست کتابی را خودتان به حالت قصه‌گویی برای کودکان بخوانید و کافی است از روی همین داستان‌ها بلندخوانی کنید. بعضی از این قصه‌ها را نویسندگان ایرانی نوشته‌اند و بعضی دیگر ترجمه است؛ این یکی از سرراست‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. در همین سایت فعالیت‌های دیگری هم پیشنهاد یا تجربه‌هایی به اشتراک گذاشته شده ‌است که می‌توانید آنها را با کم و زیاد اجرا کنید.
در بخش کاربردها و فعالیت‌های یک کتاب، راهنمایی‌هایی برای فعالیت با کتاب داده شده که در آن به تفکیک گروه‌های سنی نوع فعالیت مشخص شده‌ است. کتاب‌هایی هم برای فعالیت در گروه‌های سنی مختلف معرفی شده و سایت کتابک برای آنها سوال‌هایی طرح کرده است که به شما ایده می‌دهد. کتابک در این بخش نوشته است: «تنها خواندن کافی نیست. اگر می‌خواهیم خواندن کتاب بر زندگی کودکان و نوجوانان بیشترین تأثیر را بگذارد، باید درباره کتاب با آنها گفت‌وگو یا فعالیت‌هایی را در پیوند با آن برنامه‌ریزی کنیم.»
مثلا مربیان در گروه «با من بخوان» که یک گروه برای ترویج کتابخوانی است، تجربه‌شان را از فعالیت با یک کتاب نوشته‌اند. فعالیت یعنی اینکه کتاب را با کمک بچه‌ها بخوانید و سعی کنید آنها را در تجربه کتاب مشارکت دهید. درباره موضوع بحث یا یک سوال برایشان طرح کنید و از آنها بخواهید به آن جواب دهند. شاید بچه‌ها حوصله نکنند چیزی بنویسند، اما می‌توانند نقاشی بکشند یا چیزی بسازند. براساس تجربه‌هایی که در کتابک آمده حتما هم لازم نیست شما برای بچه‌ها برنامه داشته باشید که چه کتابی بخوانند؛ هر بچه‌ای می‌تواند کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کند و فعالیتی که انجام می‌دهد درباره آن باشد. شاید بد نباشد یکی از این تجربه‌ها را از کتابخوانی مرور کنیم؛ تجربه مربی‌ای در خوزستان که می‌بیند بچه‌ای از بقیه جدا افتاده و دیگران با او بازی نمی‌کنند. او به این نتیجه می‌رسد که بهتر است کتاب المر را برای بچه‌ها بلندخوانی کند؛ المر فیلی است که با همه فیل‌ها فرق دارد. او چهارخانه و


رنگارنگ است، اما دوست دارد شبیه دیگران شود.
بعد از خواندن این کتاب به‌سرعت تأثیرش در بچه‌ها دیده شد و آن کودک تنها به جمع بقیه بچه‌ها راه پیدا کرد. البته همه قصه‌ها و همه کتاب‌ها نمی‌توانند به این سرعت تأثیر بگذارند. قرار هم نیست بچه‌ها با خواندن کتاب یا شنیدن قصه درس زندگی بگیرند. اول از همه قصه باید بچه‌ها را سرگرم کند و برایشان تجربه لذت‌بخشی به وجود بیاورد. چیزی که این روزها می‌تواند کمک کند آنها به اجبار در خانه ماندن را راحت‌تر تحمل کنند. در همین سایت می‌توانید منابع مختلفی درباره ادبیات کودکان، کتاب‌ها و آموزش کودکان و راه‌هایی برای بازی کردن با آنها پیدا کنید.