ناموسی شدن قیمت تمام شده پراید!

پراید ناموس خودرو سازها شد!
«قیمت تموم شده پراید مثل ناموس شرکته؟!» این جمله شوخی یا اظهار نظر یک کاربر نیست. این گفته های معاون وزیر صمت در برنامه پایش بود که ویدئوی آن در شبکه های اجتماعی بسیار باز نشر شد. در این ویدئو معاون وزیر صمت به مجری برنامه که از او می خواهد قیمت تمام شده پراید را اعلام کند، می گوید: «قیمت تمام شده مثل ناموس بنگاه است؛ نمی توانم بگویم!» البته معاون وزیر در ادامه از دریافت پنج هزار میلیارد تومان توسط دو خودرو ساز کشور خبر داد و اعلام کرد به نظر می رسد خودروسازها قیمت ها را کاهش دهند. کاربری نوشت: «بااین قدری که دولت داره توی حوزه خودروسازی هزینه می کنه می تونست هم نیروی کار بیشتری رو جذب کنه و هم کشتار جاده ای رو کاهش بده.»
 
این ها مگر ایرانی نیستند؟
شایعه نگهداری چند بیمار کرونایی در یک درمانگاه در شهرک توحید بندرعباس موجب تحریک برخی افراد ساکن در این محله و آتش‌زدن درمانگاه این شهرک شد و ویدئوهای آن در شبکه های اجتماعی دست به دست و موجب سوء استفاده در شبکه هایی مثل «من و تو» شد. با این حال کاربران، این اتفاق را محکوم کردند و از هموطنان خواستند در این روزها به جای باهم جنگیدن در کنار هم با کرونا مقابله کنند. کاربری نوشت: «آدم یه طرف پرستارهایی رو می بینه که جان بر کف توی خط مبارزه ایستادن و خودشون رو در معرض ابتلا قرار دادن ولی برای سلامت مردم تلاش می کنن و از یه طرف یه عده معدود که ...» کاربر دیگری نوشت: «کاش یادمون بمونه که همه ایرانی هستیم و قراره به هم برای تموم شدن کابوس کرونا کمک کنیم.»
 


حریم طارمی!
در چند روز اخیر بعد از لو رفتن عکس های خصوصی مهدی طارمی  و  یک خانم هنرپیشه معروف، صحبت های زیادی درباره این دو نفر در شبکه های اجتماعی شکل گرفت که در برنامه دورهمی هم از دید مهران مدیری دور نماند و انتقادهایی به آن شد. همین موضوع باعث شد تا بالاخره مهدی طارمی هم به این اتفاقات واکنش نشان دهد که با بازتاب زیادی همراه بود. طارمی در استوری اش نوشت: «هر فردی یک حریم خصوصی دارد... دو سال پیش برای مدت کوتاهی در یک رابطه خصوصی بودم و هر عکسی از من مربوط به اون زمان میشه.» او در ادامه از یک روزنامه و برنامه مهران مدیری که درباره حریم خصوصی او صحبت کرده اند، انتقاد می کند. کاربری نوشت: «آقای طارمی وقتی چهره مشهوری میشی دیگه زندگی خصوصیت مثل بقیه مردم نیست و باید مراعات خیلی چیزها رو بکنی.»
 
حذف رسم دست دادن
از روزی که ویروس کرونا در جهان شایع شده، یکی از نکات مهمی که به آن اشاره می‌شود حذف عملِ دست دادن بین افراد است. از آن‌جایی که دست دادن رسمی معمول در همه جای دنیا محسوب می‌شود، از همان ابتدا کاربران در شبکه‌های اجتماعی کارهای متفاوتی را برای جایگزینی با عمل دست دادن پیشنهاد داده‌‌اند. مثلا گفته می‌شود به علت شیوع کرونا، چینی‌ها مدتی است احوال پرسی باستانی خودشان را دوباره متداول کرده‌‌اند به این صورت که کف دو دست شان را روی هم می‌گذارند و رو به هم کمی خم می‌شوند. همچنین نوع سنتی دست دادن در ایران هم دست روی سینه گذاشتن و به هم تعظیم کردن بوده است. کاربری نوشت: «ممکنه دست دادن برای همیشه حذف بشه چون واقعا بهداشتی نیست حتی در حالت عادی».
 
معمای کشتار در میانکاله
حدود یک ماه از کشته شدن پرندگان تالاب میانکاله می‌گذرد، اتفاقی که در فضای مجازی اظهارنظرهای مختلفی را به همراه داشته است. در این اتفاق مشکوک، بیش از 20 هزار پرنده در منطقه از بین رفتند. مدتی پیش بود که سازمان دام پزشکی پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع، وجود سم بوتولیسم در آب‌های این منطقه را علت مرگ پرندگان دانست. اما به‌تازگی عده‌ای از شکارچیان «منطقه بهشهر» بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که این ماجرا را وارد مرحله جدیدی کرده است. این شکارچیان نه‌تنها مسئولیت کشتار دسته‌جمعی پرندگان را از طریق «تزریق سم» پذیرفته‌اند بلکه ماموران سازمان محیط زیست را تهدید به اقدامات جبرانی کرده‌اند. البته عده‌ای از کارشناسان محیط‌زیست هم ادعای شکارچیان را مردود می‌دانند و می‌گویند این ادعا صرفا سوء‌استفاده از موقعیت توسط یک عده تشویش کننده اذهان عمومی است.
 
همت جوانان رشتی مقابل کرونا
«آفرین به این کار خوب‌شون». شیوع کرونا باعث شده بسیاری از مردم برای دست زدن به مکان‌ها، وسایل و حضور در فضاهای عمومی با مشکلات و حساسیت‌هایی مواجه باشند. البته مسئولان در بعضی موارد کارهایی انجام داده‌اند مثلا از همان ابتدا ضدعفونی کردن محیط مترو و اتوبوس‌ها در دستور کار قرار داشته است. به‌تازگی هم ویدئویی از شهر رشت در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد جوانان رشتی خودشان دست به کار شده و به صورت گروهی اقدام به ضدعفونی کردن دستگاه‌های عابربانک کرده‌اند. کاری که باعث می‌شود شهروندان هنگام استفاده از عابربانک که یکی از مکان‌های آلوده به حساب می‌آید کمتر در معرض ویروس قرار گیرند. کاربری نوشت: «توی این وضعیت اگر مسئولان هم کوتاهی دارن، این خود ما هستیم که باید به کمک همدیگه بیایم».