«ابتکار» از یک هفته سخت برای تصمیم‌گیرندگان در شرایط بحرانی گزارش می‌دهد بحران سازی با توهم توطئه

الهام برخوردار
به گفته وزیر بهداشت، کشور یک هفته بسیار سخت را در پیش دارد و براساس خبرهای منتشر شده از سوی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هر روز بر تعداد آمار مبتلایان به کرونا ویروس در کشور افزوده می‌شود. این در حالی است که عده‌ای با طرح مسائلی چون شیوع کرونا ویروس با هدف ترور بیولوژیک، مدیریت ایران در شرایط بحرانی را به حاشیه برده‌اند. مدیریتی که حالا از ادامه‌دار شدن تعطیلی‌ها، کمبود کیت آزمایشگاهی، کمبود تخت بیمارستانی و حتی ساخت بیمارستان‌های صحرایی درپی افزایش موج شیوع بیماری در کشور سخن می‌گوید و تفاوت بسیاری با مدیریت بحران کشور چین که با فرض قبول فرضیه ترور بیولوژیک مورد هدف این ترور واقع شده، دارد. در این شرایط بحرانی اما سوال اساسی این است که چگونه باید کشور را مدیریت کرد تا با بهترین شیوه و کمترین هزینه بر این بحران کنترل داشت و از آن عبور کرد؟ آیا اکنون زمان پرداختن به موضوعاتی از این دست که شیوع این ویروس درواقع یک ترور بیولوژیک بوده، است و به مدیریت در این شرایط کمکی می‌کند؟
از سلاح زیستی تا ترور بیولوژیک
ویروس مرگبار کرونا که شیوع آن از دی ماه امسال در ووهان چین آغاز شد، تاکنون به بیش از ۵۹ کشور جهان سرایت پیدا کرده و بیش از ۸۵ هزار نفر را در جهان آلوده کرده است. تاکنون ۲ هزار و ۹۲۴ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.


در این میان گمانه‌زنی‌ها در‏باره این موضوع که این ویروس قرار بوده یک اسلحه زیستی باشد با افشای خبر فعالیت آزمایشگاه مخفی دولت چین در ووهان که مرکز شیوع کرونا بود، قوت گرفته‌اند. اما دانشمندانی که مطالعات مفصلی را بر روی ساختار کروناویروس جدید انجام داده‌اند، می‌گویند هیچ چیز درمورد این ویروس وجود ندارد که نشان دهد توسط انسان یا دستگاه مهندسی و ویرایش شده است.
در همین راستا «بوتائو شیائو» و «لی شیائو» از ویروس‌شناسان دانشگاه در یک مقاله تحقیقاتی با عنوان «منشاء احتمالی کروناویروس ۲۰۱۹‏» آورده‌اند که «این احتمال وجود دارد که این ویروس به بیرون درز کرده و مبتلایان اولیه را آلوده کرده باشد. هر چند همچنان به اسناد و مدارک محکم برای اثبات این ادعا نیاز است.»
در ادامه اطلاعات جدیدی که در این گزارش به آن اشاره شده است، افکار عمومی را بر آن داشته تا باور کنند ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیک بوده است که به اشتباه به خارج از آزمایشگاه درز پیدا کرده به گونه‌ای که روز گذشته روزنامه «کیهان» در مطلبی با بیان اینکه بعید نیست ویروس کرونا را آمریکایی‌ها به جان چین انداخته باشند، نوشت: چند ماهی است بیماری جهش‌یافته‌ای به نام کرونا به جان جهان افتاده و پیش از خود، خبرش قربانی می‌گیرد. گفته‌اند ریشه‌اش از چین و به خاطر فرهنگ «هر جنبنده‌خواری» آنها است. مثل جهان غرب که در آن زنده‌خواری و همنوع‌خواری و جنین‌خواری تا حشره‌خواری یافت می‌شود. ولی سوال این است که با توجه به قدمت این شیوه تغذیه در چین، چرا همیشه در آستانه جهش‌های اقتصادی کشورهایی مثل چین و برزیل چنین بیماری‌هایی به وجود می‌آیند؟ بیماری سارس سال ۲۰۰۳ چین را زمین‌گیر کرد، جنون گاوی هم برزیل را و امروز کرونا و باز هم چین. سابقه سیاه و نوع برخورد مسئولان و رسانه‌های غربی و تجربه با تجربه‌ها می‌گوید که بعید است در این یکی نیز دست آمریکا و متحدانش در میان نباشد. مخصوصاً زمانی که وزیر بازرگانی دولت ترامپ، ناشیانه اعتراف می‌کند که «شیوع کرونا در چین می‌تواند بازگشت مشاغل به ایالات متحده را تسهیل کند.» این فرصت طلایی آمریکا می‌تواند به خاطر عقب افتادن رقیب، احیای شرکت‌های سرم‌سازی و کارخانه‌های تجهیزات پزشکی و بهداشتی و جبران ورشکستگی بوئینگ یا... باشد.
اکنون چه باید کرد؟
در این شرایط اما سلاح زیستی بودن و یا ترور بیولوژیک که فعلا در حد احتمالات است چه کمکی در کنترل و عدم شیوع کروناویروس در کشور می‌کند. چند کشور که درگیر این ویروس مهلک شده‌اند تا به حال به جای ارائه راهکار در بهبود شرایط و جلوگیری از شیوع بیشتر آن در سطح وسیع‌تر به این احتمالات دامن زده‌اند؟ آیا دامن زدن به چنین فرضیه‌هایی در شرایط کنونی کمکی به حل بحران می‌کند با باید تمام تلاش خود را در جلوگیری شیوع بیشتر آن زر سطح کشور کنیم تا شاید کمترین هزینه بر کشور متحمل شود. از روزی که به صورت رسمی اعلام شد که کرونا ویروس وارد کشور ما نیز شده است مردم با هجوم به داروخانه ها و فروشگاه‌ها استرس و نگرانی خود را در این رابطه اعلام کردند. در همین راستا قطع مبادلات بسیاری از کشورها از پذیرش کالاهای ایرانی و لغو پروازهای خود به مقصد کشورمان را تصمیم‌گیرندگان را با مشکلات بیشتری روبه‌ور کرده است. مشکلاتی از این دست که به تنهایی نمی‌توان بر این بحران غلبه کرد و باید از یافته‌ها و تجارب دیگر کشورها برای غلبه بر آن کمک جست و یاری طلبید.
در همین راستا روز گذشته حسن ورحانی، رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با امیر قطر که به تازگی این کشور نیز درگیر کرونا ویروس شده است، با بیان اینکه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید برای مقابله با ویروس کرونا در کنار هم باشند،‌ تاکید کرد: امروز ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده و همه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند.
روحانی با اشاره به ضرورت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان همه کشورهای منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در‏خصوص تبادلات تجاری و صادرات کالا در حال اجرای پروتکل‌های بهداشتی خاصی است و بر این امر اهتمام دارد.
رئیس‌جمهوری افزود: همچنین برای رفت و آمد مسافران دو کشور هم پروتکل بهداشتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده که با رعایت آن می‌توانیم پروازها را بین دو کشور به حالت عادی برگردانیم.
روحانی با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در تامین نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس، خاطرنشان کرد: علاقه‏مند به توسعه همکاری‌های مشترک بهداشتی دو جانبه و منطقه‌ای با همه کشورهای منطقه هستیم؛ ظاهرا هیچ کشوری از این بیماری مصون نخواهد بود و همگان ناگزیر از تبادل تجربیات و امکانات برای عبور از این مشکل خواهیم بود.
بنابراین به نظر می‌رسد وقتی با یک بحران سراسری و همه‌گیر مواجه می‌شویم در وهله نخست بهتر است با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تمام توان بر آن غلبه کرد و کنترلش را به دست گرفت تا شاید هزینه کمتری بر کشور متحمل شود. بعد به موضوعاتی همچون ترور بیولوژیکی و یا سلاح زیستی پرداخت. چرا که تاکید بر این دست موارد نه تنها مدیریت بحران را به حاشیه می‌برد بلکه باعث می‌شود تمام تلاش‌ها صرف موضوعاتی شود که کمکی به شرایط کنونی کشور نمی‌کند. اولویت در حال حاضزر برای همه کشورهای درگیر چنین ویروسی غلبه بر آن و کنترل از شیوع آن است. با توجه به لطماتی که این ویروس متوجه تمامی حوزه‌هاسی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کرده است، تنها راهکار در شرایط کنونی تلاش برای خروج از این بحران است و اولویت فعلا کنترل بر این بیماری و جلویگری از هزینه دادن بیشتر در کشور است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» ابهام های تازه در خصوص کشف 27 هزار جسد پرنده در میانکاله را بررسی کرد سرنخ های تازه از میانکه، انتقام انسان از انسان؟ کورش الماسی نظام، جناح نیست «ابتکار» از تاثیر شرط تازه سازمان بورس برای کداولیه‌ها گزارش می‌دهد چالش آزمون برای تازه واردان بورس مرز حریم خصوصی سلبریتی‌ها کجاست؟ از سوداگران لایک تا تشنگان شهرت ستاد بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت تشکیل شد پیش‌بینی‌ لازم برای تامین تقاضای مازاد کالا در بازار «ابتکار» از یک هفته سخت برای تصمیم‌گیرندگان در شرایط بحرانی گزارش می‌دهد بحران سازی با توهم توطئه «ابتکار» پیامدهای امضای توافق میان آمریکا و گروه طالبان را بررسی می‌کند صلح پر ماجرا رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی را تسلیت گفتند ایشان عنصری خستگی‌ناپذیر در تبلیغ معارف اسلامی بودند دستور رئیس قوه قضائیه برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها از صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب گردد دریادار سیاری:‏ آمادگی ارتش در مقابله با کرونا از سطح جامعه بالاتر است