آمادگی ایران برای میزبانی نشست سران درباره ادلب

گروه سیاسی/  روز گذشته سران قطر، ترکیه و روسیه به صورت تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان رایزنی کردند. کرونا و مسائل منطقه به ویژه درگیری‌های اخیر در استان ادلب سوریه از محورهای این مذاکرات بود. در زمینه کرونا، رئیس جمهوری کشورمان از آمادگی ایران برای همکاری‌های منطقه ای برای مهار این بحران، در قالب اجرای سریع پروتکل بهداشتی خبرداد، امری که می‌تواند مانع آسیب دیدن روابط اقتصادی و فرآیند مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای همسایه شود. روحانی در تماس با سران ترکیه و روسیه نیز درباره تحولات اخیر سوریه، خواستار تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و تداوم توافقات آستانه شد و از آمادگی ایران برای برگزاری اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران خبرداد. این تماس ها  در کشاکش بحران ادلب نشان دهنده نقش تعیین کننده ایران در تحولات منطقه است. امری که در صورت تحقق پیشنهاد روحانی مبنی بر میزبانی اجلاس سه جانبه در تهران سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.
 کرونا و سوریه؛ محور تماس روحانی و اردوغان
رئیس جمهوری کشورمان در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، با قدردانی از ابراز همدردی و همکاری او درباره جانباختگان ویروس کرونا در ایران، گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های مؤثر و مطمئنی را برای مدیریت و کنترل ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به این ویروس در ایران در نظر گرفته شده و اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک از این بحران عبور کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان مشکلاتی را برای همه به وجود آورده و همه کشورها برای گذر از این بحران باید کنار هم باشند، همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و درمان دو کشور برای همکاری در مقابله با این بیماری را ضروری خواند و افزود: ایران آمادگی دارد با اجرای سریع پروتکل  بهداشتی مشترک میان دو کشور برای مقابله با این ویروس، زمینه را برای تداوم همکاری‌ها و تبادلات تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور فراهم کند.
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت بالای حل مسأله ادلب در سوریه، تأکید کرد: موضوع ادلب با توجه به اجتماع تروریست‌های خطرناک و حفاظت از جان انسان‌های بیگناه  ساکن در این منطقه بسیار پیچیده  است، که از یک طرف باید جان انسان‌ها محفوظ بماند و از طرف دیگر تروریست‌ها باید ریشه کن شوند. روحانی  با اشاره به اهمیت ویژه همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای حل مشکل سوریه در راستای تقویت روند آستانه، گفت: همکاری‌های سه جانبه در سطوح مختلف  اهمیت ویژه ای دارد و همانطور که قبلا گفته شده، ایران برای میزبانی دور بعدی این اجلاس سه جانبه آمادگی دارد. رئیس جمهوری، روند آستانه را برای امنیت منطقه یک دستاورد بزرگ قلمداد کرد و افزود: قطعاً افزایش تنش به سود هیچ کس در منطقه نیست و ما باید از طریق گفت‌وگو مسائل را حل و فصل کنیم و نباید اجازه دهیم روند آستانه تضعیف شود. روحانی با طرح پیشنهاد برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و سوریه، گفت: با توجه به توافق ما بر روی اصولی همچون حفظ تمامیت ارضی سوریه، ریشه کن کردن تروریست‌ها، حفظ جان انسان‌های بیگناه  و حل و فصل سریع مسأله ادلب، می‌توان در این نشست اختلاف نظرها را برطرف کرد. رئیس جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اظهارکرد: ترکیه آماده هرگونه همکاری و کمک به ملت و دولت دوست و برادر ایران است و از ارائه هرگونه خدمات مورد نیاز دریغ نخواهد کرد.


اردوغان با استقبال از اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور باهدف تسهیل روابط تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور، گفت و گو  و همکاری‌های وزارت بهداشت دو کشور در این زمینه را لازم دانست. او با تأثیر گذار خواندن نقش ایران در تحولات سوریه، گفت و گو‌های سیاسی را تنها راه حل مشکل سوریه خواند و خواستار مساعدت و همکاری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شد .
رئیس جمهوری ترکیه با تأکید بر تأثیر توافقات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه، گفت: این گفت‌و گو‌ها نتایج خوبی به همراه داشته و برای دستیابی به صلح پایدار می‌بایست تداوم یابد .  اردوغان با اشاره به تحولات اخیر ادامه داد: این وضعیت در ادلب نمی‌تواند ادامه داشته باشد و ما نگران دستاوردهای روند آستانه هستیم.
تأکید روحانی و پوتین بر تقویت روند آستانه
رئیس جمهوری در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز با قدردانی از اعلام همکاری دولت و وزارت بهداشت روسیه در زمینه مقابله با ویروس کرونا در ایران، وضعیت ایران در این زمینه را کنترل کامل شرایط توصیف کرد و گفت: آمادگی اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور برای مبارزه با این ویروس را داریم.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به تحولات اخیر درباره توافق هسته‌ای،  ضمن قدردانی از مواضع مسکو درباره برجام، گفت: تازمانی که از منافع این توافق برخوردار باشیم به تعهدات خود پایبند هستیم و امیدواریم که با همکاری سایر طرف‌ها این توافق حفظ شود.
او در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب سوریه و مکالمه تلفنی خود با رئیس جمهوری ترکیه در این زمینه، گفت: شرایط ادلب  نگران کننده است و باید هر چه سریع‌تر توافقات روند آستانه عملیاتی شود تا شاهد آرامش و امنیت و همچنین ریشه کن شدن تروریسم در این منطقه باشیم.  روحانی با تأکید بر اینکه قابل قبول نیست بخشی از کشور سوریه برای سال‌ها در اختیار تروریست‌ها باقی بماند، تصریح کرد: همان طور که بارها تأکید شده، راه حل معضل سوریه صرفاً سیاسی بوده و از طریق گفت و گو حل خواهد شد و نباید اجازه دهیم شرایط ادلب به بهانه‌ای برای مداخله و سوء‌استفاده امریکایی‌ها از موضوع سوریه تبدیل شود. رئیس جمهوری با اعلام آمادگی برای میزبانی نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تداوم روند آستانه، افزود:  در سال‌های اخیر با همکاری ایران و روسیه و سوریه اقدامات بسیار بزرگی در مبارزه با تروریسم انجام شده است که باید آثار و نتایج آن را حفظ کنیم و در زمینه مسأله ادلب کاملا آماده‌ایم در سطوح سیاسی  و امنیتی  به یک راه حل مورد توافق هر سه کشور برسیم. رئیس جمهوری روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با همدردی با دولت و مردم ایران به خاطر جان‌باختن تعدادی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و استقبال از پیشنهاد رئیس جمهوری ایران در اجرای سریع پروتکل  بهداشتی، گفت: آمادگی همه گونه همکاری در مقابله با ویروس کرونا از جمله  همکاری‌های بهداشتی و درمانی را داریم . پوتین با تأکید بر همکاری و تعامل ایران و روسیه در زمینه توافق برجام، گفت:  اجلاس اخیر کارشناسان در وین فضای خوبی را مهیا کرد تا بتوانیم به سمت گره گشایی در این زمینه حرکت کنیم  با توجه به اینکه تهران با همکاری  با آژانس  بین المللی انرژی اتمی زمینه مساعد را برای این کار مهیا کرده است. او توافقات انجام گرفته براساس چارچوب روند آستانه را برای حل و فصل موضوع سوریه  بسیار مؤثر خواند و افزود: ایجاد مناطق کاهش تنش نباید به معنای عدم مبارزه با تروریسم تلقی شود و امیدواریم در آینده هماهنگی‌ها  برای حل و فصل موضوع ادامه یابد. پوتین با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و اینکه حق دولت سوریه است که برای مبارزه با تروریست‌ها در سرزمین خود عکس‌العمل نشان دهد، از اعلام  آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس آتی سه جانبه سران سه کشور در روند آستانه استقبال و ابراز امیدواری کرد که با گفت و گو‌ها  اختلافات به وجود آمده  بسرعت برطرف شود.
برگزاری دیدار سران دو کشور در دوحه در آینده
رئیس جمهوری روز گذشته در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با وی، تأکید کرد: امروز ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده و همه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه سفر جنابعالی به تهران در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها موفقیت‌آمیز بوده، ابراز امیدواری کرد در دیدار سران دو کشور در آینده در دوحه برای توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین گام‌های مؤثرتری برداشته شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده و همه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند، اظهارکرد: خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای مدیریت و کنترل شیوع این ویروس انجام داده است.
روحانی با اشاره به ضرورت همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای میان همه کشورهای منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره تبادلات تجاری و صادرات کالا در حال اجرای پروتکل‌های بهداشتی خاصی است و بر این امر اهتمام دارد.
رئیس جمهوری افزود: همچنین برای رفت و آمد مسافران دو کشور هم پروتکل بهداشتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده که با رعایت آن می‌توانیم پروازها را بین دو کشور به حالت عادی برگردانیم.
روحانی با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در تأمین نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس، گفت: علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های مشترک بهداشتی دو جانبه و منطقه‌ای با همه کشورهای منطقه هستیم؛ ظاهراً هیچ کشوری از این بیماری مصون نخواهد بود و همگان ناگزیر از تبادل تجربیات و امکانات برای عبور از این مشکل خواهیم بود. امیر قطر نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، با ابراز خرسندی از سفر موفقیت‌آمیز خود به ایران، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد ادامه گفت‌و‌گوهای سران دو کشور در دوحه باشیم.
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» همچنین با آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران و اعلام همبستگی دولت و ملت قطر با دولت و ملت دوست و برادر ایران در مقابله با این ویروس و ابراز همدردی با خانواده جانباختگان، گفت: مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانایی و تخصص پزشکان و مدیران بخش سلامت خود قادر به کنترل و عبور از این شرایط هستند.
 وی با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهوری کشورمان در زمینه توافق بر پروتکل‌های مشترک بهداشتی و همکاری‌های وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور در راستای انجام تبادلات تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور، گفت: دولت و ملت قطر خود را در کنار مردم و دولت ایران می‌بینند و از هرگونه کمک و همکاری در راستای مقابله با این بیماری دریغ نخواهیم کرد.

برش
خبرسازی رسانه وابسته به صدا و سیما درباره سفر روحانی

روز گذشته همزمان با تماس تلفنی رئیس جمهوری با سران ترکیه و روسیه، باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما مدعی شد روحانی به بغداد سفر کرده است. این خبر که همراه با تصویری از خروج رئیس جمهوری از هواپیما منتشر شد، آن هم در میانه شیوع کرونا در کشور، شگفتی ناظران را به دنبال داشت. بویژه درنظر گرفتن این نکته که منبع ادعا، رسانه رسمی کشور و وابسته به صداوسیما بود، گمانه‌ها درباره صحت خبر را تقویت کرد، اینکه چرا رئیس جمهوری می‌بایست در میانه شیوع یک مسأله بهداشتی و درمانی، کشور را ترک کرده باشد؟ اما دقایقی بعد، روزنامه ایران از منبعی آگاه کسب اطلاع کرد که این خبر کذب است. پس از آن علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری هم گفت که روحانی در دفتر خود حضور دارد و همزمان با انتشار این خبر، رئیس جمهوری در حال مکالمه تلفنی با سران ترکیه و روسیه بوده است. معزی در «توئیتر» نوشت: «گفت‌وگوی تلفنی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دقایقی پیش پایان یافت. روحانی اینک در دفتر خود و در حال مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است. انتظار می‌رود فیک نیوزها حداقل در این روزهای سخت مواجهه‌ کشور با کرونا، چند روزی از تولید و نشر اخبار جعلی و عملیات روانی دست بکشند.» ناظران معتقدند درصورت تکذیب نشدن سریع این خبر از سوی اعضای دفتر رئیس جمهوری، خبرسازی این رسانه وابسته به صداوسیما درباره روحانی می‌توانست به موج نگرانی در کشور دامن بزند.