پس لرزه‌های سفر هندی ترامپ با مسلمان کشی

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت هند که در یک سال گذشته سیاست‌های تبعیض‌آمیزی علیه مسلمانان این کشور در پیش گرفته، بار دیگر خشونت‌ها علیه مسلمانان را افزایش داده است. در پی یورش نظامیان هندی به همراه هندو‌های متعصب به مسلمانان معترض که به سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و تصویب قانون تبعیض مذهبی اعتراض داشتند آمار کشته‌ها به ۴۲نفر رسید. به گزارش پرس‌تی‌وی، منابع بیمارستانی اعلام کردند: علاوه بر ۳۰ نفر که با شلیک مستقیم گلوله به قتل رسیده‌اند ۱۲ نفر از مجروحان نیز پس از انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این گزارش‌های میدانی از زخمی شدن حداقل ۳۰۰ مسلمان دیگر در جریان حمله نظامیان هندی خبر می‌دهد. نظامیان هندی به دستور دولت این کشور دو شنبه گذشته و هنگام سفر ترامپ به خاک دهلی‌نو ناگهان به معترضان یورش برده و تعداد زیادی را کشته و زخمی کرد. به دنبال یورش نظامیان هندی، هندو‌های متعصب نیز با به دست گرفتن سلاح سرد به خانه‌های مسلمانان و مساجد حمله کردند و تعدادی را کشتند. تصاویری تکان‌دهنده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد یک خانواده مسلمان از ترس هندو‌های افراطی که خانه‌شان را به آتش کشیده‌اند پنهان شده‌اند و دست به دعا برده‌اند. مسلمانان هندی به تصویب قانونی معترض هستند که طبق آن غیرهندی‌ها به شرط مسلمان نبودن می‌توانند تابعیت این کشور را دریافت کنند. در جریان اعتراض به تصویب این قانون از دو ماه پیش تاکنون حداقل ۵۰ نفر کشته و ۲۱ هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند.
به آتش کشیدن مسجد
علاوه بر کشتار مسلمانان، حمله به مقدسات در هند هم افزایش یافته است و در جدید‌ترین اقدام اعتراضی پس از آغاز تظاهرات علیه لایحه شهروندی ضد مسلمانان در هند یک مسجد هم به آتش کشیده شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، افراط‌گرایان هندو که همواره دشمنی با مسلمانان را در دستور کار خود قرار داده‌اند، این بار و در جریان درگیری‌های خونین اخیر به مسجد «آشوک ناگار» دهلی حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. به گفته گزارشگران محلی، هندو‌های خشمگین مسجد «آشوک ناگار» را محاصره کرده و در حالی که شعار‌های فراملی‌گرایانه سر داده بودند اقدام به آتش زدن این مکان عبادی مسلمانان کردند. هند پیش از سفر ترامپ برای چند هفته آرام بود، اما به محض ورود ترامپ به این کشور، همه چیز عوض شد و مسلمانان اعتراضات خود را از سرگرفتند. دهلی نو، سال گذشته میلادی نیز در منطقه مورد مناقشه کشمیر حملاتی را به مسلمانان انجام داد و به بهانه مقابله با تهدیدات تروریستی، ده‌ها تن را کشته و زخمی کرد. به گزارش شبکه العالم، بسیاری از مردم ساکن محلاتی که درگیری‌ها در آنجا روی داده می‌گویند از ترس نمی‌توانند از خانه خارج شوند. مخالفان از جمله هندو‌ها و مسلمانان می‌گویند این قانون به دلیل محروم کردن یک اقلیت مذهبی خاص برخلاف جوهره سکولار قانون اساسی هند است. آن‌ها در عین حال معتقدند که این مقررات بخشی از طرح‌های گسترده‌تر نارندرا مودی، نخست‌وزیر دست راستی هند با هدف منزوی کردن جمعیت ۲۰۰ میلیونی مسلمانان کشور است.
واکنش جهانی


کشتار مسلمان در هند، واکنش سازمان همکاری اسلامی را در پی داشته است. سازمان همکاری اسلامی روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای خشونت‌های اخیر علیه مسلمانان در هند را محکوم کرد.
به گزارش روزنامه القدس‌العربی، در بیانیه سازمان همکاری اسلامی آمده است: «مقامات هند عاملان این خشونت‌ها را به دست عدالت بسپارند و از این مقامات همچنین تقاضا می‌کنیم که از امنیت و سلامت شهروندان مسلمان و اماکن مقدس آن‌ها حفاظت کنند. ما به خانواده‌های قربانیان این خشونت‌ها تسلیت می‌گوییم».
همچنین، میشل باچلت، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل روز پنج شنبه از اصلاح قانون شهروندی هند و همچنین ناتوانی پلیس در کنترل خشونت‌های فرقه‌ای در دهلی ابراز نگرانی شدید کرد. به گزارش نشریه‌تایمز او ایندیا، وی گفت: «تعداد زیادی از هندی‌ها از گروه‌های مختلف به صورت صلح آمیز علیه اصلاحات قانون شهروندی اعتراض کرده‌اند. من نگران ناتوانی پلیس در جلوگیری از حملات علیه مسلمانان در دهلی‌نو از سوی سایر گروه‌ها هستم.»