نبرد علیه کرونا با سلاح همدلی

 

 
صالحی - گودزیلایی به نام کرونا از چین سر بر آورد و بعد از جولان در چین، یک هفته ای می شود که در حال نبرد با مردم کشورمان است. نبردی که به نظر می رسد هرچند در روزهای اول با وحشت همراه بود اما اندک اندک باعث همدلی بیشتر مردم علیه این ویروس ناشناخته شده است. طبیعی بود که در روزهای اولیه حضور این مهمان ناخوانده در شهرهای مختلف ایران، عده ای سودجو پیدا شوند که نانشان را از ایجاد ترس و دلهره مردم به دست آورند و به همین دلیل خیلی زود ماسک و مواد ضد عفونی  توسط عده ای به انبارها رفت تا با قیمت گزافی به فروش برسد.البته زمانی که هجوم عمومی برای تهیه کالایی زیاد باشد کمیابی آن  تاحدی طبیعی است اما با توجه به این موضوع، برخی از  مردم خیلی زود به طور خودجوش برای کمک به هم بسیج شدند و اتفاقاتی را رقم زدند که در بسیاری از خبرگزاری های خارجی نیز بازتاب پیدا کرد. امروز سعی داریم گوشه ای از همدلی ها و البته فراتر از آن یعنی درباره از خودگذشتگی های مردمی برایتان بنویسیم که برای غلبه بر کرونا، در حال خدمت به هموطنان خود هستند.
 


            مدافعان فداکار
ورود ویروس کرونا به ایران و تلاش‌های بی‌وقفه کادر پرستاری و پزشکی بیمارستان‌ها، آن ها را تبدیل به قربانیان شماره یک خود کرده و همین موضوع باعث شده است مردم این روزها آن ها را به عنوان مدافعان خط مقدم سلامت برای مبارزه با کرونا بدانند. مدافعان فداکاری که در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌جنگند و به‌رغم تعطیلی بسیاری از دانشگاه‌ها، آن ها با حضور در بیمارستان‌های مختلف پای کار مردم ماندند تا برتری قدرت‌شان را نسبت به این ویروس چینی نشان دهند و البته در این راه تعدادی از آن ها به ویروس هم مبتلا شدند تا جایی‌که حتی طی چند روز گذشته خبری مبنی ‌بر فوت یکی از پرستاران خانم منتشر شد که در تمام این مدت به مراقبت از بیماران کرونایی مشغول بود؛ همچنین روز گذشته نیز  خبری  منتشر شد که نشان می داد رامین عزیز پرستار جوان بیمارستان بهارلو نیز متاسفانه جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده که نشان‌دهنده عزم جدی این قشر در مقابله با این ویروس است.در این میان، برخی گزارش ها هم از ابتلای برخی دیگر از این عزیزان به این ویروس حکایت دارد که در حال گذراندن دوره درمان خود هستند. البته این تلاش ها و فداکاری جامعه پزشکی و پیراپزشکی هم از نگاه مردم دور نماند و در شبکه های اجتماعی از آن ها تشکر و قدردانی کردند.

            اهدای رایگان ماسک و ضد عفونی کننده
در چند روز گذشته ماسک به یک کالای ارزشمند تبدیل شده که در هیچ داروخانه ای پیدا نمی شود. ترس از ابتلا به ویروس، باعث شده است هزاران نفر در سراسر کشور ماسک بخرند و همین موضوع دلیل کمبود ماسک در برخی نقاط است. با وجود این، ویدئوها و تصاویر زیادی از شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، شیراز، اراک، سنندج، بهبهان، امیدیه، اندیمشک، کرمان، لاهیجان، بندر انزلی و ... در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده توسط برخی افراد نیکوکار بین رهگذران و کودکان‌کار تهیه و پخش می‌شود. این افراد در تلاش اند با همکاری هم از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند و برای سلامت همشهریان خود گامی بردارند. مغازه‌دارانی در اراک و اردبیل، داروخانه‌ای در شیراز و مغازه ابزار فروشی در تهران و تصاویر زیادی از قم هم دیده می شود که به صورت رایگان ماسک و دستکش توزیع می‌کنند که مورد استقبال کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است و مردم معتقدند اینان افرادی هستند که انسانیت را زنده نگه می‌دارند. کاربران ‌‎بسیاری بیان می‌کنند نوع‌دوستی، کمک‌رسانی و ترویج آن در این آشفتگی روانی، شرح دیگری دارد. آن ها ضمن تحسین این افراد معتقدند مردم ایران شرایط سخت‌تر از این اتفاق را پشت سر گذاشته‌اند و با اتحاد و همدلی به یقین می‌توانند با کرونا نیز مقابله کنند.

            تلاش های جهادی
در این میان هم تعدادی از جوانان شیرازی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به اضافه کردن یک شیفت به خط تولید کارخانه ماسک کردند. آن ها با هماهنگی به سراغ یک کارخانه تولید ماسک رفتند تا با کمک مسئولان کارخانه و با حضور افتخاری خودشان برای تولید بیشتر ماسک، یک شیفت کاری به این کارخانه اضافه کنند تا مردم با کمبود ماسک مواجه نشوند.
همچنین دانشجویان دانشکده داروسازی و داروسازان جوان اهواز به همراه هیئت علمی به صورت خودجوش تلاش کردند تا صدها لیتر ماده ضدعفونی کننده و ژل تولید کنند و رایگان به بیمارستان‌های اهواز برسانند. پروژه ای که بی‌وقفه و شبانه‌روز در حال کار است.


            خلاقیت هایی برای همدلی
جدای  از برگزار نکردن مراسم مختلف، از عروسی و تولد گرفته تا مراسم ختم، یک خانواده مشگین شهری به جای این که در مراسم ختم عزیز از دست داده شان غذا سرو کنند، چهار هزار بسته بهداشتی تهیه و آن ها را بین مردم پخش کردند.
عده ای از هموطنان و مغازه داران در شهرهایی مثل همدان،  زنجان، خوزستان و ... با یک حرکت قابل تقدیر؛ با  نصب یک شیر آب و قرار دادن مایع دست شویی در کنار خیابان از مردم خواسته اند برای مقابله با ویروس دست های خود را مرتب بشویند.
یک شیرینی فروشی در گرگان هم برای قدردانی از زحمات پرستاران و پزشکانی که در حال کمک به بیماران مبتلا به سرطان هستند، در اطلاعیه ای که روی در مغازه اش زده اعلام کرده است عرضه نان و شیرینی برای پرستاران و پزشکان بیمارستان ۵آذر و صیادشیرازی رایگان است! تمام آن چه نوشتیم تنها گوشه ای از همدلی و از خودگذشتگی مردم این سرزمین برای مقابله با کرونا بود و البته که تلاش های بسیار زیاد دیگری صورت گرفته که در این چند خط که برای قدردانی و تشکر از این عزیزان نوشته ایم، از قلم افتاده اند. اما آن چه باقی می ماند همین مهربانی ها، همدلی ها و درکنار هم بودن هاست.