خودشان جزء چهار‌درصدی‌ها هستند

علی دایی همواره سعی کرده خود را وارد عرصه سیاست نکند؛ با‌وجود‌این مصاحبه او با روزنامه گل نشان می‌دهد در فضای کنونی رأی او به چه کسی است. کاپیتان سابق تیم ملی ایران بدون آنکه عنوان کند به حسن روحانی رأی می‌دهد، شدیدا به انتقاد از مواضع اقتصادی رقبای روحانی پرداخت. دایی تأکید کرد هرگز نگفته به چه کسی رأی می‌دهد، این بار هم نمی‌گوید. بخشی از مصاحبه سرمربی نفت تهران با روزنامه گل در زیر آورده شده است. 
‌با توجه به اینکه شما فعال اقتصادی هم هستید، می‌خواستم بپرسم آن‌طور که برخی‌ می‌گویند شرایط اقتصادی ایران در سه‌سال‌و‌نیم گذشته بد بوده است؟ 
به نظر من با وضعیت اقتصادی‌ای که دولت قبلی برای مملکت ما به وجود آورد، الان نسبت به آن دوره شرایط اقتصادی خیلی‌خیلی بهتر شده است. همین که ارز در مملکت ثبات پیدا کرد، خوب بود؛ چون ما در کارمان با ارز کار می‌کنیم و شرایط را بهتر درک می‌کنیم. دولت فعلی توانست ارز را ثبات ببخشد و در جای خوبی نگه دارد. به نظر من که عملکرد اقتصادی دولت با توجه به ضعف دولت قبلی خوب بوده است و به وضعیت بازار کمک کرده است. البته این را هم بگویم که نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که خیلی وقت است وضعیت قشری از مردم خراب است. 
‌به نظر شما که فعال اقتصادی هستید، مشکل اقتصادی مملکت چیست؟ 
به‌ نظر من مشکل بزرگ ما فسادی است که مملکت را فراگرفته است. تا زمانی که سیستم بانکی ما درست نشود، وضعیت اقتصادی مملکت درست نخواهد شد. 


‌یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری جامعه را به جامعه چهاردرصدی و 96‌درصدی تقسیم کرده است. واقعا اختلاف طبقاتی در مملکت ما چهار‌درصدی و 96‌درصدی است؟ 
قبول ندارم. کسانی این حرف‌ها را می‌زنند که خودشان جزء همان جامعه چهار‌درصدی هستند. این چه حرف‌هایی است که می‌زنند؟! اگر این‌طور است همه این کاندیداها جزء همان جامعه چهاردرصدی هستند و باید باشند. نمی‌دانم چرا فکر می‌کنیم رئیس‌جمهور باید از قشر پایین جامعه به این جایگاه برسد. رئیس‌ دولت باید به درد مملکت بخورد. مگر دولت قبل را یادمان رفته است. در آن دوران فقط پس‌رفت داشتیم و باید برای عقب‌ماندگی‌هایی که آن دولت به بار آورد، خیلی کار کنیم تا جبران بشود. باز هم می‌گویم تا سیستم بانکی ما درست نشود، وضعیت اقتصادی به همین منوال خواهد بود. 
‌سیستم بانکی چگونه درست می‌شود؟ 
سود بانکی در مملکت ما درست نیست. اقتصاد ما دست بانک‌هاست و اکثر بانک‌ها ورشکسته هستند. این وام‌هایی که به برخی‌ها می‌دهند که صنعتگر نیستند، وضعیت مملکت را به اینجا کشانده است. اگر می‌خواهیم با فساد اقتصادی مبارزه کنیم، باید وام را به صنعتگر واقعی بدهند که با آن کار کند و شانس پیشرفت داشته باشد؛ اما وام را به کسانی می‌دهند که کار نمی‌کنند. منظورم هزینه‌کردن در بخش صنعت است. وام را می‌گیرند به اسم صنعتگر؛ ولی خرج صنعت نمی‌کنند. اگر وام‌های کلان بانکی به آدمش برسد، راحت می‌توان اشتغال‌زایی کرد و تولید را رونق بخشید. این‌گونه بی‌کار هم کمتر می‌شود. 
‌فکر می‌کنید شعارهایی که این کاندیداها می‌دهند، عملیاتی است؟ مثل شعار پنج‌ میلیون شغل؟ 
ما نباید گول شعارها را بخوریم. اکثر آقایان شعار می‌دهند، شعارهایی که واقعیت پیدا نمی‌کند. با این سیستم بانکی‌ هزار سال دیگر هم پنج‌ میلیون شغل وجود نخواهد داشت. من در کار خودم تا الان سه‌ هزار کارگر و کارمند داشته‌ام و به‌جرئت می‌گویم که چنین چیزی به واقعیت هم نزدیک نیست و این شعار را واقعی نمی‌دانم. 
‌متأسفانه مردم هم تحت‌تأثیر این شعارهای عوام‌فریبانه قرار می‌گیرند. 
من از شما می‌پرسم کسانی که می‌توانستند این کارهایی که شعارش را می‌دهند، انجام دهند، اگر واقعا مردم و مملکت‌شان را دوست داشتند، چرا با توجه به پست‌ها و جایگاهی که در نظام دارند، به دولت‌های قبلی راهکارهای‌شان را پیشنهاد ندادند. خب آن زمان می‌آمدند و تمام این پیشنهادها و راهکارهایی را که الان مدعی آن هستند، به دولت‌های قبلی پیشنهاد می‌دادند. اگر واقعا هدف‌شان خدمت بود، می‌توانستند این وعده‌ها و ایده‌ها را با رؤسای قبلی دولت‌ها در میان بگذارند. ببخشید نکند بعضی‌ها می‌خواهند در این مملکت معجزه کنند. اگر این‌طور است من دیگر حرفی ندارم. 
‌ شما دو مناظره قبلی کاندیداهای ریاست‌جمهوری را دیدید؟ خیلی شبیه به برنامه 90 بود. 
نه، من نه مناظره دیدم و نه وقتش را دارم. من کسی را که از نظرم به‌حق است، خیلی وقت پیش انتخاب کرده‌ام و رأیم از قبل مناظره‌ها مشخص بود. 
‌رأی شما احتمالا روحانی است. 
این یک مسئله خصوصی است. نمی‌خواهم و دوست ندارم کسی به خاطر من به کاندیدایی رأی بدهد. شاید علی دایی هم اشتباه کند. به‌عنوان یک شهروند ایرانی وظیفه‌ دارم در انتخابات شرکت کنم و رأی بدهم؛ اما نمی‌خواهم با اعلام رأی خودم در رأی دیگران تأثیرگذار باشم. نه وارد سیاست می‌شوم و نه شده‌ام و تا آخر عمر هم از هیچ کاندیدایی چه در ریاست‌جمهوری و چه در مجلس و شورای شهر حمایت نخواهم کرد؛ چون دنبال منافع نیستم.