تصمیم‌گیرندگان برای کنترل و غلبه بر کرونا ویروس چه برنامه‌ای دارند؟ دولت زیر تیغ بحران‌ها

الهام برخوردار
هرچقدر دولت احمدی‌نژاد در طول ۸ سال ریاست‌جمهوری خود برای کشور بحران آفرید دولت حسن روحانی به همان اندازه پذیرای بحران بود و می‌شود گفت به همان اندازه که دولت احمدی‌نژاد بحران‌ساز بود، دولت روحانی تا به حال بحران‌خیز بوده است. درواقع از ابتدای دوره مدیریت دولت تدبیر و امید هر ساله شاهد یک بحران در کشور بوده است. بحران‌هایی که تا به حال نتوانسته است از بیشتر آنها عبور کند. موانع سر راه دولت حسن روحانی از همان ابتدای به دست گرفتن دولت با مسئله برجام روبه‌‌رو بود که از شانس بد او با خروج دولت آمریکا از آن اوضاع وخیم‌تر از گذشته شد و نه تنها تحریم‌ها کاهش نیافت بلکه حلقه آن هر روز برای کشور تنگ‌تر شده است. طی دوسه‌ سال اخیر نیز حوادث مختلفی در کشور رخ داده است که هر کدام دولت را به اندازه کافی درگیر آن کرده و انتقادات نسبت به سوء‌مدیریت دولت دوازدهم افزایش می‌یابد. بعد از سهمیه‌بندی بنزین و ماجرای سقوط هواپیما و حالا بحرانی در سطح بزرگتر به نام شیوع ویروس‌کرونا در این سال‌های پایانی عمر دولت آن را در یک امتحان سخت قرار داده است که آیا خواهد توانست در این رابطه به بهترین شکل ممکن این بحران را مدیریت کند یا نه انتقادات همچنان به آن وارد خواهد بود؟
این روزها که تازه انتخابات مجلس یازدهم به پایان رسیده است و ترکیب آن به صورت کامل در اختیار رقیبان دولت قرار گرفته است انتظار چالش بین این دو نهاد تصمیم‌گیر بیشتر است و حتی برخی ایده دولت پارلمانی را در این مقطع چندان دور از واقعیت نمی‌دانند. بنابراین حسن روحانی خوب می‌داند که در دو سال باقی مانده روزهای بسیار سخت‌تری را در پیش خواهد داشت. شاید بتوان گفت اولین چالش و رویارویی آنها هم لایحه بودجه ۹۹ باشد. اما چالش دولت تدبیر و امید حالا دیگر فقط مجلس نیست و در این هفته با ورود ویروس کرونا به کشور و شیوع آن در چند شهر، دولت حسن روحانی و کلا مدیریت کشور را با یک چالش جدی روبه‌رو کرده است. یعنی درواقع درست زمانی که کارگروه بین‌المللی اف‌ای‌تی‌اف ایران را در لیست سیاه قرار داد و کشور را با تحریم‌های جدید روبه رو کرد و به گفته کارشناسان حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر شد و همه هم و غم دولت در برطرف کردن این مسئله و راضی کردن این کارگروه برای خروج ایران از لیست سیاه بود، شیوع کرونا ویروس در کشور همه دستگاه‌ها و زندگی مردم را درگیر خودش کرد به گونه‌ای که بسیاری از پروازهای کشور به مقصد دیگر کشورها لغو شده و مانع ورود مسافران ایرانی به دیگر کشورها شده‌اند. در همین راستا برخی کشورها شیوع این ویروس همه‌گیر را مسافران ایرانی به آنجا اعلام کرده‌اند. تاثیر ویروس کرونا در اقتصاد کشور نیز بی‌تاثیر نبوده است و کشورهای مقصد کالاهای ایرانی از ورود کشتی‌های کشورمان به آنجا جلوگیری کرده‌اند. برای مثال کانادا، امارات متحده عربی، عراق و... از جمله کشورهایی هستند که مبتلایان این بیماری را از ایران تحویل گرفته‌اند و ترکیه، کویت، پاکستان و... از جمله کشورهایی که به بستن مرزهای زمینی و هوایی و دریایی اقدام کرده‌اند تا جلوی فاجعه را بگیرند. در نتیجه کشورهایی که یکی‌یکی به فهرست کشورهای مبتلا اضافه می‌شوند، نه به ‌دلیل تعامل با چین بلکه به خاطر مسافرانی است که از ایران به این کشورها رفته‌اند. بنابراین این مسئله نه تنها دولت را در مدیریت داخلی کشور درگیر کرده است، در سطح بین‌المللی نیز روابط ما را دچار اخلال کرده و باید دید دولت چه برنامه‌ای برای کنترل بر این ویروس دارد و آیا خواهد توانست این بحران را با هزینه کمتری پشت سر بگذار؟.
بعد از آنکه شیوع کرونا ویروس به طور رسمی در کشور تایید و به یکباره تعداد مبتلایان همچنان رو به افزایش بود و هر روز به صورت غیر رسمی آمار بیشتری از مبتلایان در شبکه‌ها اجتماعی منتشر می‌شد بی‌اعتمادی به آمار رسمی از سوی جامعه بیشتر می‌شد. این بی‌اعتمادی آنجا افزایش یافت و به نوعی گسترش پیدا کرد که نماینده قم در مجلس آمار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت در جلسه غیر علنی با نمایندگان را کذب خواند و مدعی شد که آمار بیشتر از آن است که او اعلام کرده و حاضر است لیست کشته‌شدگان را نیز منتشر کند. در ادامه خبر رسید که معاون وزیر بهداشت و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس خودشان نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند، این امر نه تنها بر بی‌اعتماد مردم نسبت به اخبار رسمی تاثیرگذار بود بلکه حتی نگرانی آنها بابت عدم کنترل مسئولان نسبت به این بحران را نیز بیشتر کرد. همه اینها در کنار این ماجرا که اگر از همان ابتدا مردم شاید منتظر بودند که قم، تهران و یا حداقل یکی از این دو شهر ز سوی تصمیم‌گیرندگان برای عدم شیوع کرونا ویروس قرنطینه شود اما صحبت‌های سه‌شنبه‌شب هفته گذشته رئیس‌جمهوری، حال‌وهوای دیگری داشت. حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به‌ تعطیلی‌ کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود، گفت: این شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیز‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. به گفته رئیس‌جمهوری همه‌چیز از شنبه به روال عادی برمی‌گردد.. حال اگر اینها را در کنار اخباری مبنی بر قرنطینه کردن چند شهر در کشور ایتالیا که نسبت به کشورمان دارای آمار کمتر و کشته‌شدگان پایین‌تری است قرار بدهیم اینگونه پیش می‌رود که هر چه در دنیا برای کنترل این ویروس به سمت قرنطینه پیش می‌رود در ایران از این رویه دوری می‌کنند. همین موارد باعث می‌شود که انتقادات نسبت به مدیریت و تصمیم‌گرندگان در این رابطه از سوی جامعه بیشتر شود به نوعی که بسیاری ازوالدین در رابطه با احتمال بازگشایی مدارس در هفته جاری اعلام کرده‌اند که فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند.
اینها شاید در نگاه اول خیلی اهمیت‌شان به چشم نیاید اما پیام چنین رفتارهایی بی‌اعتمادی نسبت به مدیریت و تصمیمات در شرایط بحرانی است. یعنی در چنین شرایطی درخواست تصمیم‌گریندگان نتیجه عکس می‌دهد. برای مثال در یک هفته اخیر هجوم بی‌سابقه مردم به قفسه‌های فروشگاه‌ها باور‌نکردنی است. به نظر می‌آید نگرانی بین مردم نسبت به شیوه مقابله با کرونا افزایش یافته و کمبود تجهیزاتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده با نگرانی‌هایی درباره شیوه مدیریت این بحران همراه شده است. در روزهای ابتدایی عملکرد بسیار ضعیف دولت و وزارت بهداشت در اطلاع‌‌‌رسانی کروناویروس بر کسی پوشیده نبود. حالا دولت با ایجاد یک قرارگاه امید دارد تا این ویروس را کنترل کند. با این حال باید منتظر ماند و دید دولت چگونه و بر اساس کدام استراتژی کارآمد خواهد توانست بر این بحران غلبه کند و انتقادات را نسبت به خودش کاهش دهد. چرا که وسعت آن به حدی زیاد و خطرش جدی است که شاید آخرین فرصت دولت تدبیر وامید برای عبور از یک بحران باشد. آیا دولت حسن روحانی خسارت‌هایی که این ویروس به اقتصاد مریض کشور طی یک هفته اخیر وارد کرده است را قادر خواهد بود جبران کند و راهکاری برای عبور از آن ارائه دهد؟.
سایر اخبار این روزنامه
محمدعلی وکیلی نیازمند نهضت «اعتراف » هستیم سرنوشت گروه‌های هنری با ادامه‌دار بودن تعطیلات ناگزیر پیش‌آمده چه خواهد شد؟ کلاف هزار گره عبور از بحران «ابتکار» از تجربه یک هفته‌ای ایران زیر سایه کرونا، گزارش می‌دهد سوداگران ترس «ابتکار» از وظایف حمایتی دولت ها در شرایط بحرانی گزارش می دهد خانه نشینی زیر سایه ترس تصمیم‌گیرندگان برای کنترل و غلبه بر کرونا ویروس چه برنامه‌ای دارند؟ دولت زیر تیغ بحران‌ها «ابتکار» تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ سوریه را بررسی می‌کند رویارویی خونین روسیه و ترکیه در ادلب رئیس‌جمهوری در پاسخ به نامه وزیر بهداشت: تمامی دستگاه‌ها مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هستند معاون اول رئیس‌جمهوری: روزهای سخت اما قابل مدیریتی پیش رو داریم شهرداری تهران: شرایط را بحرانی ارزیابی می‌کنیم تشکر رهبر انقلاب از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا وزیر بهداشت: «کرونا را شکست می‌دهیم» جهانیان را شگفت‌زده خواهد کرد