«ابتکار» از وظایف حمایتی دولت ها در شرایط بحرانی گزارش می دهد خانه نشینی زیر سایه ترس

کیمیا نجفی
سایه سنگین تورم بیش از هر زمان دیگری بر سر کارگران سنگینی می کند. این در حالی است که بخش زیادی از نیروی کار، کارگران روزمزدی هستند که این روزها با دردسر کرونا دست و پنجه نرم کرده و در تعطیلی به سر می برند. حالا خانه نشینی از یک طرف و هزینه های سرسام آور از طرفی دیگر دغدغه این قشر شده و وضع نامناسب اقتصادی ترس از کرونا را برای آنها دوچندان کرده است.
به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و بسیاری از افراد خود را برای گذارندن تعطیلات نوروزی آماده می کنند، اما این شرایط برای تمام افراد خوشایند نیست. تعطیلی برای کارگران روزمزد آنقدرها هم دلنشین نبوده و آنها را به وجد نمی آورد. بیکاری کارگان روزمزد به دلیل شیوع یک ویروس گذراندن زندگی را بیش از هر زمان دیگری برای آنها دشوار کرده است. در این شرایط هم که کرونا تیتر تمام رسانه ها شده است، کمتر توجهی به بیکاری روزمزدبگیران و چگونگی حمایت از آنها می شود. البته اخیرا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تویئتر خود خواستار افزایش یارانه نقدی کارگران شده است. وی در صفحه مجازی خود اینگونه نوشت: «افزایش ۵۰ درصد حقوق کارمندان، مشمول کارگران و کارگران روزمزد و اقشار کم در آمد نمی شود. ضعف اقتصادی خانوارها، استرس و اضطراب ویروس کرونا را مخوف تر کرده. پیشنهاد و درخواست بنده این است: به مدت چند ماه یارانه به دریافت کنندگان حداقل دو برابر در هر ماه پرداخت شود.»
پیشنهاد پرداخت یارانه بیشتر، یکی از راه های حمایتی دولت بوده که نماینده مردم رشت به آن اشاره کرده است. اما باید دید که پرداخت یارانه می تواند گره ای را از زندگی کارگران باز کند یا خیر؟ پیشنهاد پرداخت یارانه بیشتر، در حالی مطرح می شود که موضوع پرداخت نقدی از ابتدا مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده و آن را نه تنها بی تاثیر در رفع مشکلات می دانند بلکه معتقدند یکی از ابزارهای تورم در جامعه بوده و پرداخت نقدی درواقع نمی تواند کمکی را به افراد کند.


اکنون کشور با تمام مشکلات ناشی از تحریم در شرایط سخت تر قرار گرفته و وضعیت معیشت مردم را بیش از پیش وخیم کرده، بنابراین در چنین شرایطی به نظر می رسد که جامعه نیازمند تصمیم گیری های دقیق و همه جانبه است. با یک بررسی کوچک خواهیم دید که شرایط پیش آمده بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده و افراد زیادی را به اجبار خانه نشین کرده است. در چنین شرایط باید دید که وظیفه اقتصادی دولتها در برابر اقشار آسیبپذیر جامعه چیست و چگونه میتوانند از افراد با درآمدهای پایین در شرایط بحرانی حمایت کنند؟ در این راستا هادی حقشناس، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وضعیت بحرانی حاکم بر کشور وظایف دولت در چنین موقعیتی را بررسی کرد و در اینباره به «ابتکار» گفت: با بررسی از وضعیت کنونی کشور در مییابیم که شرایط یک شرایط عادی نیست. در شرایط بحرانی طبیعتا مسائل مختلفی پیش خواهد آمد، بنابراین در وضعیتی که معیشت مردم با مشکل روبه رو می شود دولت هم از لحاظ منابع دچار کمبود و مشکل خواهد شد.
وی در ادامه افزود: ما باید بدانیم زمانی منابع دولت توسعه و تحقق پیدا میکند که کسب و کارها در اقتصاد فعال باشند. حال شرایطی را در نظر بگیرید که به هر دلیلی مردم خانه نشین شوند و کسب و کارشان وضعیت مناسبی نداشته باشد. در این وضعیت به این شکل نخواهد بود که تنها مردم از شرایط به وجود آمده متضرر شوند، قطعا برای دولت هم شرایط مشابهی شکل می گیرد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبتها به وظایف دولت برای حمایت از نیازمند تاکید کرد و در این باره گفت: وقتی که به هر دلیلی شرایط غیرعادی می شود دولت باید به فکر تامین نیازهای حداقلی باشد. منظور از تامین نیازهای حداقلی، در اولویت قرار دادن بحث درمان و مواد و لوازمی است که از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری می کند. به نظر می رسد دولت در چنین شرایطی باید هزینه بپردازد و اگر منابعی در اختیار دارد، صرف پیشگیری و مجهز کردن بیمارستانها کند.
وی در ادامه با اشاره به راهکار دوم دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه ادامه داد: نکته دوم بحث مایحتاج های عمومی است. دولت بای بتواند برنامه ریزی هایی را داشته باشد تا کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد. ما باید بداینم که این حرکت میتواند یک گام مهم در وضعیت بحرانی کنونی باشد.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: مسئله دیگری که باید مد نظر قرار گرفته شود، بحث جامعه هدف است. جامعه هدف که نیاز به حمایت دارند خاواده های تحت پوشش نهادها امدادی و حمایتی و همچنین صندوق بازنشستگی کشور هستند. من معتقدم که این جامعه هدف امروزه بیش از پول نقد به کالاهای اساسی نیاز دارند، با توجه به این شرایط دولت باید بتواند مواد و کالای اساسی را از طریق شبکه های توزیع با حداقل قیمت در اختیار خانوارها قرار دهد. اگر دولت در شرایط بحرانی به این مسائل توجه داشته باشد می تواند مشکلات را به سرعت کاهش دهد و قدم مثبتی را در راستای حمایت از جامعه هدف بردارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت یارانه نقدی در شرایط فعلی میتواند مشکلی را از خانوارها به خصوص کارگزان روزمزد رفع کند، گفت: درخصوص حمایت از کارگران روزمزد نیز باید بگویم که بخشی از این افراد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، اما افرادی را در نظر بگیرد که تحت پوشش نبوده و در شرایط فعلی مجبور به بیکاری باشند. مسئله ای که وجود دارد این است که شناسایی این افراد یک کار زمانبر خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که پرداخت یارانه نقدی بیشتر، راهکار مناسبی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه نباشد. همانطور که قبلا اشاره کردم دولت در چنین شرایطی می تواند به توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی بپردازد. پرداخت های نقدی قطعا همان مشکلی را ایجاد خواهد کرد که ما در دور اول پرداخت های سال 89 داشتیم و این در حالی است که هنوز هم در پرداخت های نقدی ماهانه دچار مشکلات بیشماری هستیم. شناسایی و میزان پرداخت های نقدی مشکلات مخصوص به خود را دارد و بهتر است به جای اینگونه راهکارها، کمک های غیرنقدی برای خانوارهای هدف در نظر بگیریم.
سایر اخبار این روزنامه
محمدعلی وکیلی نیازمند نهضت «اعتراف » هستیم سرنوشت گروه‌های هنری با ادامه‌دار بودن تعطیلات ناگزیر پیش‌آمده چه خواهد شد؟ کلاف هزار گره عبور از بحران «ابتکار» از تجربه یک هفته‌ای ایران زیر سایه کرونا، گزارش می‌دهد سوداگران ترس «ابتکار» از وظایف حمایتی دولت ها در شرایط بحرانی گزارش می دهد خانه نشینی زیر سایه ترس تصمیم‌گیرندگان برای کنترل و غلبه بر کرونا ویروس چه برنامه‌ای دارند؟ دولت زیر تیغ بحران‌ها «ابتکار» تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ سوریه را بررسی می‌کند رویارویی خونین روسیه و ترکیه در ادلب رئیس‌جمهوری در پاسخ به نامه وزیر بهداشت: تمامی دستگاه‌ها مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هستند معاون اول رئیس‌جمهوری: روزهای سخت اما قابل مدیریتی پیش رو داریم شهرداری تهران: شرایط را بحرانی ارزیابی می‌کنیم تشکر رهبر انقلاب از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا وزیر بهداشت: «کرونا را شکست می‌دهیم» جهانیان را شگفت‌زده خواهد کرد