تعطیلی کارخانه هیوندا درکره جنوبی / سقوط سهام داو جونز در آمریکا

سرویس خارجی-شیوع سریع ویروس نه چندان شناخته شده «کرونا»  در بیش از ۴۰ کشور جهان، بار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و درمانی سنگینی را بر دوش مردم، دولت‌ها و شرکت‌های بین‌المللی قرار‌داده است.کاسبان کرونا نیز در بسیاری از کشورهای دنیا از آلمان بگیر تا آمریکا و ژاپن و کره جنوبی ماسک‌ها را با چندین برابر قیمت به مردم می‌فروشند.
 اما در تازه‌ترین خبرها آمده، شاخص سهام «داوجونز» بیش از ۷۰۰ واحد در روز پنجشنبه سقوط کرده است و بر اساس گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» سرمایه‌گذاران نگران گسترش بیشتر ویروس کرونا در آمریکا هستند و شرکت‌های آماری و تحلیلگران نیز درباره اثرات منفی این ویروس بر میانگین شاخص‌های اصلی بورس آمریکا هشدار داده‌اند.
در کره جنوبی نیز بر اساس گزارش رویترز شرکت «هیوندای موتورز» دیروز (جمعه) اعلام کرد آزمایش ابتلای یکی از کارگران این شرکت به کرونا مثبت گزارش شده و این شرکت مجبور است یکی از کارخانه‌های خود را در شهر جنوب شرقی «اولسان» کره جنوبی تعطیل کند. اولسان کمتر از یک ساعت با دائگو، مرکز اصلی شیوع ویروس در کره جنوبی فاصله دارد. سخنگوی اتحادیه خودروسازان کره جنوبی ضمن تایید این خبر از ارائه جزئیات بیشتر درباره وضعیت کارگر مذکور خودداری کرد. این مقام همچنین گفت شرکت تمامی افرادی را که با این کارگر مبتلا در تماس نزدیک بوده‌اند قرنطینه کرده و اقدامات لازم را برای گرفتن آزمایش از آنها اتخاذ کرده است.
در پی انتشار این خبر، ارزش سهام این خودروساز نیز بیش از ۵ درصد کاهش یافت. همچنین بسته شدن یکی از کارخانه‌های این خودروساز که به تازگی فعالیت خود را از سرگرفته بود، ضربه دیگری بر پیکره صنعت کره‌جنوبی وارد خواهد کرد. کره جنوبی بیشترین موارد ابتلا به کروناویروس را در خارج از چین دارد و شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هیوندای را تحت تأثیر قرار‌داده است. در اروپا نیز وضعیت ایتالیا از بقیه کشورها بحرانی‌تر عنوان شده است.


کرونایِ سیاسی
 در آمریکا این ویروس مجادلات گسترده‌ای را نیز بین احزاب و رسانه‌ها بوجود آورده است. رسانه آمریکایی «تروث‌اوت» با‌اشاره به اینکه ۲۸ میلیون نفر در آمریکا فاقد خدمات بیمه هستند؛ شیوع ویروس کرونا در این کشور را فاجعه‌بار دانسته است. در روزهای گذشته عدم آمادگی دولت ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا هم به شدت مورد انتقاد محافل سیاسی در این کشور قرار گرفته است. منتقدان ترامپ می‌گویند اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره کرونا نشان می‌دهد که او بیش از سلامت شهروندان آمریکا نگران تأثیر شیوع این ویروس بر بازارهای مالی است. ترامپ برای مقابله با این ویروس ۲/۵ میلیارد دلار بودجه درخواست کرده، اما نمایندگان دموکرات گفته‌اند محافظت از آمریکایی‌ها در برابر کرونا نیازمند ۸/۵ میلیارد دلار است. دونالد ترامپ در سخنرانی تازه خود، ضمن معرفی معاونش- مایک پنس- به عنوان مسئول هماهنگ‌کننده مقابله با ویروس کرونا، گفت: احتمال شیوع گسترده این ویروس در ایالات متحده بسیار ضعیف است....شیوع کرونا در آمریکا اجتناب‌ناپذیر نیست؛ ممکن و محتمل است و می‌تواند در ابعاد کوچک و بزرگ شیوع پیدا کند؛ اما هر اتفاقی بیفتد ما آماده‌ایم.... داستان کروناویروس سیاسی شده است.
مورد عجیب!
از سوی دیگر آمریکا تائید کرده که اولین مورد ابتلا به «ویروس کرونا» بدون هیچ‌گونه ارتباطی با کشور یا شهروندان چین، در آمریکا تشخیص داده شده است. «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» در آمریکا گفته این بیمار که اهل کالیفرنیا است به هیچ جایی که ویروس در آن مشاهده شده باشد سفر نکرده و با افراد مبتلا هم در تماس نبوده است.
کمبود ماسک در آلمان
با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و بالا رفتن تقاضا برای خرید تجهیزات بهداشتی، ماسک تنفسی و مواد ضد عفونی‌کننده در آلمان کمیاب شده و قیمت آنها به شدت بالا رفته است. به نوشته روزنامه آلمانی «دی‌ولتیک» عضو هیئت فدرال «انجمن داروسازان آلمان» می‌گوید: «مشتری‌ها نگران هستند. مردم ترسیده‌اند عقلانی واکنش نشان نمی‌دهند. برخی از آنها حتی با اینکه ماسک نمی‌زنند، اما تعداد زیادی خریداری کرده‌اند. آنها فکر می‌کنند در صورت شیوع بیشتر ویروس، بهتر است برای امنیت‌شان این ماسک‌ها را در خانه انبار کنند.طبق آماری که این روزنامه و دیگر رسانه‌های آلمانی جمع‌آوری کرده‌اند، تقاضا برای ماسک‌های فیلتردار در یک ماهه اواخر ژانویه تا اواخر فوریه، ۵۰۰ برابر افزایش داشته است.
دولت آلمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا می‌خواهد کنترل مسافران را گسترش داده و ممنوعیت نشست‌های بزرگ بین‌المللی در این کشور را در دستور کار قرار دهد. این خبر را وزیر بهداشت و وزیر کشور آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در روز پنجشنبه اعلام کردند. دولت آلمان همچنین برای مقابله با این مسئله یک «تیم بحران» متشکل از مقامات وزارت امور خارجه، حمل‌ونقل و پلیس فدرال تشکیل داده است.
توریسم ایتالیا فلج شد
رسانه‌های ایتالیایی هم از فلج شدن صنعت توریسم ایتالیا به عنوان کانون گسترش کرونا در اتحادیه اروپا خبر داده‌اند.روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی به کاهش تردد توریسم‌ها در ایتالیا، ایستگاه‌های قطار خالی و افرادی که در خانه‌ها مانده‌اند‌اشاره کرده و بخصوص نوشته است که شمال ایتالیا فلج شده است.رئیس‌جمهور فرانسه نیز در بازدید از بیمارستانی در پاریس، ویروس جدید کرونا را یک بحران دانست و درخصوص انتشار قریب‌الوقوع آن در این کشور هشدار داد.