تصمیمی برای قرنطینه شهرها نداریم

آرمان ملي: رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه هيچ تصميمي براي قرنطينه محل يا شهري مطرح نيست و مردم به شايعات توجه نکنند، اظهارداشت: تصميم گيري در مورد تعطيلي و يا ايجاد هرگونه محدوديت به خاطر کرونا با ستاد ملي مبارزه با کرونا است. حسن روحاني در جلسه هيات دولت ، تاکيد کرد: کرونا نبايد به سلاح دشمنان ما براي به تعطيلي کشاندن کار و توليد در کشور تبديل شود. اهم اظهارات رئيس جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
تأکيد کردم اگر قرار است جايي بايد براي يکي، دو روز کمتر و يا بيشتر تعطيل شود، تشخيص‌اش به عهده اين ستاد است. نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌اي مرجع اين تشخيص نيست. يعني اگر فردي بيمار است، تب دارد و علايم اوليه را دارد، بايد مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر کسي را ديدند و علامتي را ديدند بلافاصله آن را به پزشک منتقل کنند و مراقبت‌ها انجام گيرد.
گزارشي دريافت کردم که کيت‌هاي تشخيص را که از خارج و از طريق سازمان بهداشت جهاني(WHO ) وارد مي‌کرديم – که البته همچنان به روند آن ادامه مي‌دهيم – توسط متخصصين داخلي ما هم اين کيت توليد شده و درحال آزمايش است، همه مراحل اوليه آن مثبت و قابل قبول بوده است و در نهايت ظرف امروز و فردا که به تأييد نهايي رسيد مي‌توانيم در ظرف مدت کوتاهي صدها هزار کيت، حتي ميليون‌ها از اين کيت را توليد کنيم و در اختيار همه بيمارستان‌هاي کشور قرار دهيم که مردم خيالشان راحت باشد اگر موردي، شکي و ترديدي وجود دارد به راحتي پزشکان عزيز ما بتوانند به تشخيص نهايي برسند.
تلفات کرونا بيشتر از آنفلوآنزا نيست. طبق نظر پزشک‌ها و ديشب هم متخصصين همين را مي‌گفتند البته نوع انتشار، سرايت‌اش ممکن است متفاوت باشد اينها همه درست است. متخصصين بايد بيايند و واقعيت را به مردم بگويند و براي مردم توضيح دهند. اضطراب و ترس مردم در حد لازم باشد و وقتي اضافه مي‌شود، خودش خطرناک است و مي‌تواند مشکلات ديگري را درست کند.


نکته ديگري که مي‌خواهم تأکيد کنم درباره اين شايعاتي است که در ميان مردم وجود دارد که فلان شهر را مي‌خواهند قرنطينه کنند يا فلان شهر را مي‌خواهند يک ماه قرنطينه کنند. آن محله را مي‌خواهند يک هفته قرنطينه کنند. چنين چيزي‌هايي در تصميمات کشور وجود ندارد. قرنطينه محله و شهر را نداريم. آنچه قرنطينه است، قرنطينه فرد است. يعني اگر فردي علايم اوليه اي داشت اين فرد بايد قرنطينه شود. مراکز زيادي را هم در تهران پيش‌بيني کرديم. اعلام شد، تخت‌هاي فراواني آماده شده است. در شهرستان‌ها هم آماده شده است و نيروهاي مسلح نيزگفتند که براي هر گونه کمک آماده هستند.
مسأله ويروس يک بهانه جديدي دست معاندين نشود که اين باعث شود، کار، فعاليت و توليد متوقف شود؛ البته مراقبت‌هاي بهداشتي سر جاي خودش است؛ اينجا هم که مي‌آييم جمع مي‌شويم اگر وزارت بهداشت به ما گفت قبل از ورود به جلسه بايد دست‌مان را با صابون بشوييم اين کار را مي‌کنيم؛ يعني هر چه وزارت بهداشت به ما بگويد انجام مي‌دهيم.
بودجه سالانه براي مردم ما بسيار مهم است. اولاً نمايندگان محترم توجه دارند قبل از اينکه بودجه در دولت مطرح شود ما کليات بحث را در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه بحث و مطرح کرديم و چارچوبي را تصويب کرديم. مقام معظم رهبري آن چارچوب را تأييد کردند بر مبناي آن چارچوب آمديم در دولت لايحه را تصويب کرديم و خدمت نمايندگان فرستاديم.
نمايندگان ما در کميسيون‌هاي مختلف و در کميسيون تلفيق در خدمت نمايندگان بودند و توضيحات را دادند و روال هم همين است وقتي همه کميسيون‌ها پيشنهاد مي‌دهند يعني اصل‌اش را قبول کرده‌اند که پيشنهاد مي‌دهند. کميسيون تلفيق هم وقتي اصلاح مي‌کند يعني اصل‌اش را قبول دارد. پس به طور طبيعي مجلس عملاً پذيرفته که اين بودجه، بودجه‌اي درست است. حالا اصلاحات را نياز مي‌بيند، اصلاح مي‌کند.