كرونا سياسی نشود

آرمان ملي - مطهره شفيعي: کرونا به سياست هم راه يافت. کروناويروس‌ها خانواده بزرگي از ويروس‌ها و زير مجموعه کروناويريده هستند که از ويروس سرماخوردگي معمولي تا عامل بيماري‌هاي شديدتري همچون سارس، مرس و کوويد 19 را شامل مي‌شود. کروناويروس‌ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روي آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت. در نهايت، در دسامبر 2019 نيز، براي اولين بار در شهر ووهان استان هوبئي چين، پس از اينکه مردم بدون علت مشخصي دچار سينه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌هاي موجود مؤثر نبودند، نوع جديدي از کروناويروس با همه‌گيري در انسان شناسايي شد و از چند روز قبل در ابتدا به معضلي در چين و پس از آن به بيماري در ايران و ايتاليا و کشورهاي ديگر تبديل شد. نکته قابل تامل در کرونا ورود سياسيون به اين بحث بود و نشان دادند تنها در عرصه سياست صاحبنظر نيستند بلکه مي‌توانند شايعات زيادي درباره کرونا منتشر کنند و حتي به‌عنوان ابزاري براي هجمه به رقيب ازنام اين بيماري استفاده مي‌کنند. حسين زاده عضو فراکسيون اميد ديروز توئيت کرد: « ‏از توليدکننده ماسک و فروشنده‌اش تا معاون وزير و نماينده مجلس و فعال سياسي، همه و همه ‎#کرونا براشون شده محلي براي کاسبي؛ حالا با گران فروشي ماسک يا با ارزان فروشي خودشان. مشکل ملت کرونا نيست مشکل دروغ و عدم شفافيت است.»
کرونا؛ بهانه انتخاباتي اصولگرايان
در روزهاي منتهي به انتخابات مجلس يازدهم موج شايعات با محوريت کرونا افزايش پيدا کرد که هدفش مشخص بود: «کاهش حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي به بهانه ترس از ابتلا به بيماري کرونا» که البته در تحليل اين شايعات به دو موضوع مي‌توان اشاره کرد. نخست اينکه اين شايعه از سوي اصولگرايان مطرح شد تا حاميان جريان اصلاحات از حضور در انتخابات و راي دادن به کانديداهاي اصلاح‌طلب خودداري کنند و ديگر، اينکه اين شايعه از سوي اصولگرايان پس از برگزاري انتخابات مطرح شد تا به نوعي درصد پايين حضور در انتخابات را مرتبط با هراس از کرونا اعلام کنند و بس. علي مطهري نماينده مجلس هم طرح ادعاهايي مانند تأثير «ويروس کرونا» و «ضعف مجلس و دولت» براي توجيه کاهش شديد مشارکت را نيز غيرقابل قبول خواند و از جمله گفت: «مسأله ضعف مجلس هم يک دروغ بزرگ است، به اين دليل که در واقع دست‌هاي مجلس دهم بسته بود.» نکته قابل توجه آنکه رسانه‌هاي اصولگرا در «رفع اتهام از خود به رسانه‌هاي خارجي متوسل شده و نوشتند: « شبکه‌هاي ماهواره‌اي معاند پس از بالا گرفتن موج اشتياق مردم براي شرکت در انتخابات در سراسر کشور دست به دامن شايعه شيوع بيماري کرونا و ضرورت عدم حضور در «تجمع»‌ها شدند! » تا اينگونه القا کنند ردصلاحيت کانديداهاي جريان اصلاحات نقشي نداشته است!
ابتلاي دلواپسان به توهم کرونايي!


برخي عرصه کرونا را با عرصه اتهام زني اشتباه گرفته‌اند به‌عنوان نمونه مشرق ديروز نوشت: «واقعيت اين است که اصلاح‌طلبان از دو مساله بسيار عصبي و پريشان هستند؛ اولين مساله، تشييع ميليوني و باشکوه سردار سپهبد شهيد حاج‌قاسم سليماني است و دومين مساله نيز، شکست سنگين اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. حالا اين طيف که به ماهيگيري سياسي براي اهداف قبيله‌اي و شخصي مشهور است، در تازه‌ترين اقدام به کاسبي از کرونا مشغول شده است. حجم «سياه نمايي» و «ادعاهاي بي پايه و اساس» و «خودتحقيري» در يادداشت اين فعال اصلاح‌طلب به حدي زياد است که در رقابت با بسياري از يادداشت‌هاي رسانه‌هاي معاند از جمله بي‌بي‌سي فارسي و صداي آمريکا، با اختلاف فاحش در صدر است. واقعيت اين است که اصلاح‌طلبان بدون توجه به منافع ملي و عزت مردم ايران، از هر اتفاقي براي سياه نمايي و القاي چندصدايي در حاکميت و تکرار دروغ اختيارات محدود دولت و القاي گزاره غلط شکاف عميق ميان حاکميت و مردم بهره مي‌برند. از نگاه اصلاح‌طلبان، هر موضوعي از جمله کرونا، بهانه است، اصل نظام نشانه است.»
آمار کرونايي، راهي براي ديده شدن
برخي نمايندگان مجلس براي خودنمايي اظهارات کرونايي دارند مانند احمد اميرآبادي فراهاني نماينده قم که مدعي شده بود تنها در قم (150کيلومتري جنوب تهران) 50 نفر بر اثر کرونا جان باختند و در عين حال دولت را متهم کرده بود که درباره شيوع کرونا در کشور واقعيت را نمي‌گويد! ساعتي از انتشار آمار ارائه شده از سوي اميرآبادي نگذشته بود که ايرج حريرچي معاون وزير بهداشت گفت «اين گفته‌ها را به شدت تکذيب مي‌کنم». او افزود «الان زمان دعواهاي سياسي نيست. کرونا يک مساله ملي است». آذر منصوري، فعال سياسي اصلاح‌طلب از زاويه ديگري به اظهارات اميرآبادي پرداخت و درباره فوت 50 نفر بر اثر ويروس کرونا در استان قم، در توئيتي نوشت: «نماينده قم گفته، 50 نفر بر اثر کرونا در قم فوت شده و اولين فوتي در 24 بهمن بوده، قطعا مسئولان بايد پاسخگو باشند که چرا با توجه به شدت همه‌گيري اين بيماري، بر اين واقعيت سرپوش گذاشته‌اند؟ اما آقاي اميرآبادي نيز به‌عنوان نماينده فعلي و منتخب اين دوره بايد بگويد چرا تا امروز سکوت کرده است؟»
شايعه ابتلابه کرونا
ديروز شايعه ابتلاي قاليباف به کرونا هم در گروه‌هاي مجازي منتشر شد اما پس از ساعتي سيد محمود رضوي تهيه کننده سينما و مشاور محمدباقر قاليباف در پيامي در توئيتر خود اعلام کرد که برخلاف شايعات قاليباف به ويروس کرونا آلوده نشده است. حسين قربانزاده، از چهره‌هاي نزديک به محمدباقر قاليباف منتخب مردم تهران، درباره شايعه ابتلاي قاليباف به ويروس کرونا و بستري شدن او در بيمارستان فيروزگر که در برخي شبکه‌هاي اجتماعي پخش شده گفت: در اين آشفته بازار اخبار دروغ و کذب که درباره ابتلاي افراد مختلف به کرونا منتشر مي‌شود، يکي از کانال‌هاي تلگرامي منتسب به سلطنت طلبان خبر ابتلاي قاليباف به ويروس کرونا را منتشر کرده بود. او ادامه داد: همين شايعه در تلگرام و فضاي مجازي پخش شد که به هيچ وجه صحت ندارد و صد درصد تکذيب مي‌شود. قربانزاده در پايان تصريح کرد: قاليباف شب گذشته تا آخر وقت در محل کار خود در جلسه کاري حضور داشت. من با او تلفني صحبت کردم و حالشان مساعد است.
محمود صادقي مبتلا شد
صحيح‌ترين نمونه پيوند کرونا با سياسيون به ابتلاي محمود صادقي به اين بيماري ارتباط دارد. نماينده تهران در مجلس در توئيتر خود خبر از مبتلا شدن به ويروس کرونا داد. وي نوشت: «تست کروناي من مثبت شد. اين پيام را در شرايطي مي‌دهم که چندان اميدي به ادامه‌ حيات در اين دنيا را ندارم: آقاي رئيسي خانواده‌هاي زندانيان امنيتي و سياسي تقاضا دارند براي جلوگيري از شيوع بيماري به زندانيان امنيتي و سياسي مرخصي بدهيد تا کنار خانواده‌ها اين اپيدمي را پشت سر بگذارند.»