گيلان وضعيت نگران‌ كننده‌ای دارد

آرمان ملي- رها معيري: بعد از گذشت هفت روز از اعلام اولين مورد ابتلا به کرونا‌ويروس، ميزان مبتلايان و مرگ و مير در کشور روند افزايشي داشته و طبق اطلاعيه جديد وزارت بهداشت در روز چهارشنبه (7 اسفند) آمار مبتلايان به ويروس کرونا در ايران به 95 نفر رسيد که از اين تعداد تاکنون 19 نفر جان باخته‌اند. کيانوش جهانپور، رئيس روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام کرد: «بررسي‌هاي انجام شده تا ظهر (7 اسفند) مشخص کرد که در دو روز گذشته 44 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از اين تعداد 15 نفر از استان قم، 9 نفر استان گيلان، 4 نفر در تهران، يک نفر استان مرکزي، 3 نفر در خوزستان، 2 نفر در سيستان و بلوچستان، يک نفر در استان کرمانشاه، يک نفر در اردبيل، يک نفر در مازندران، يک نفر در لرستان، دو نفر فارس، يک نفر استان سمنان، دو نفر کهگيلويه و بويراحمد و يک نفر هرمزگان هستند». اين آمار نشان مي‌دهد در دو روز گذشته اين ويروس به استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، سمنان، هرمزگان و کهگيلويه و بويراحمد رسيده است و مسئولان کشور از بابت شيوع سريع آن هشدار مي‌دهند. طبق ادعاي ايرنا 31 استان ايران درگير کرونا هستند و بر اساس آمار تعداد مبتلايان به 139 مبتلا رسيد و 24 نفر بهبود پيدا کرده‌اند. اين در حالي است که دولت چين در جديدترين آمار خود درباره فوتي هاي ويروس را کرونا اعلام کرد که اين تعداد به 2715 نفر رسيده است، همچنين اين کشور روز سه شنبه 406 مورد جديد از ابتلا به ويروس کرونا را ثبت کرد.
با اين حال وزير بهداشت معتقد است که روند بهبود و ترخيص بيماران مبتلا به کروناويروس با افزايش روبه‌رو بوده است و در عين حال از اعمال محدوديت در سيستم اداري و دولتي برخي شهر‌ها خبر داد. سعيد نمکي که در يک برنامه تلويزيوني حضور يافت گفته است: طبق اخباري که امروز به دست بنده رسيده است حدود 30 بيمار مبتلا به کروناويروس جديد در استان قم بهبود يافته و از بيمارستان‌ها مرخص شده‌اند. اين يک علامت بسيار خوب و دلگرم‌کننده است که تعداد بيماران بستري در حال کاهش و تعداد افراد ترخيص شده نيز افزايش داشته است. نمکي به سخنان رئيس جمهور در رابطه با بازگشايي مدارس و روال عادي کشور از روز شنبه واکنش نشان داد: ايشان تصميم‌گيري در خصوص بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها را صراحتا به ستاد مقابله با کرونا واگذار کردند تصميماتي در اين خصوص و نيز اعمال محدوديت در سيستم اداري و دولتي برخي شهر‌ها نيز اخذ مي‌شود و به اطلاع مردم ايران خواهد رسيد. از سوي ديگر سعيد نمکي در حکمي دکتر عليرضا زالي، رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي را به سمت فرمانده مديريت بيماري کرونا در کلان شهر تهران معرفي کرد.
انتقال ويروس از طريق کارگران چيني
استان کهگيلويه و بويراحمد يکي از استان‌هايي بود که روز گذشته آمار ابتلاي يک نفر در آن تاييد شد و دادستان گچساران با وجود اينکه تاکنون هيچ‌موردي از ويروس کرونا در شهرستان گچساران شناسايي نشده است، معتقد است که نيروهاي انساني چيني شاغل در سد در حال ساخت چم‌ شير گچساران باعث شيوع اين ويروس در اين استان شده است. امير حمزه بازيار افزود: در اين مورد شخصا ورود کرده‌ام و تا اطلاع ثانوي کارگران حق خروج از کشور را ندارند. مينو محرز، عضو کميته کشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت درباره علت شيوع اين ويروس در ايران نيز اين موضوع را در رابطه با قم تاييد کرده و گفته است که احتمالا منشاء اين بيماري کارگران چيني بوده‌اند که در شهر قم کار مي کنند.


نگراني از شرايط گيلان
کيانوش جهانپور، رئيس اطلاع رساني وزارت بهداشت در اين زمينه گفت: سه استان جديد داراي موارد ابتلا به ويروس کرونا هستند اما در استان هايي به جز قم و گيلان موارد تک گير را داشتيم هر چند که نمودار مبتلايان به بيماري صعودي خواهد بود، با توجه به افزايش آزمايشگاه‌ها روند پاسخگويي و بيماريابي سريع تر خواهد بود و تعداد مبتلايان افزايش پيدا خواهد کرد. سخنگوي وزارت بهداشت وضع گيلان را نگران‌کننده دانست و گفت: در گيلان از نظر افزايش تعداد مبتلايان وضعيت نگران‌کننده تر است، با توجه به سفرها به اين استان نگراني خود را نسبت به وضع گيلان به‌ويژه شهر رشت اعلام مي‌کنيم و درخواست داريم که مردم از سفر به گيلان خودداري کنند.
تست کرونا در مقابل درب منازل
چند روز پيش يکي از روزنامه‌نگاران در توئيتي نوشت:« متاسفانه عده اي شياد و کلاهبردار به اتفاق چند خانم مجهز به ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلي از وزارت بهداشت به ساختمان‌هاي مسکوني مراجعه مي‌کنند و به شکل غافلگيرانه با مواد بيهوشي ساکنين را بيهوش و اقلام ارزنده را به سرقت مي‌برند.» اين توئيت بازتاب فراواني را داشت و معاون هماهنگ‌کننده پليس پيشگيري تهران بزرگ به آن واکنش نشان داد، سرهنگ عليرضا ناصري‌نژاد با رد اين خبر گفت: تست‌هاي مربوط به کرونا به هيچ‌عنوان در مقابل در منازل انجام نمي‌شود و اگر شهروندان با چنين مواردي روبه‌رو شدند بايد بدانند که اين مراجعات از سوي وزارت بهداشت و دستگاه‌هاي مجري نيست.
ورود تيمي از سازمان بهداشت جهاني به ايران
بنا بر اظهارات مايک رايان، مدير امور اضطراري سازمان بهداشت جهاني روز گذشته سه‌شنبه (6 اسفند) تيمي از اين سازمان وارد تهران مي‌شود تا بر روند گسترش ويروس کرونا در ايران نظارت کند. ابوالفصل سروش، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس به ايسنا گفت: سرايت سريع و مدت ماندگاري کرونا ويروس در خارج از بدن به‌ويژه بر روي سطوح را نگران‌کننده خواند . تدروس ادهانوم، دبير کل سازمان جهاني بهداشت افزايش ناگهاني موارد ابتلا به ويروس کروناي جديد در ايران، کره جنوبي و ايتاليا را بسيار نگران‌کننده خوانده اما گفته است که همچنان مي‌توان اين ويروس را کنترل کرد و شيوع آن به مرحله همه‌گير شدن (پاندمي) نرسيده است.
توزيع ماسک و ژل در 3 استان
کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت گفت: ماسک و محلول ضدعفوني رايگان در سه استان با اولويت شيوع ويروس کرونا توزيع مي‌شود. هرچه توليد مي‌شود به ترتيب اولويت اين اقلام در زمان و مکان مناسب توزيع خواهد شد، در قم توزيع پک‌هاي بهداشتي آغاز شده و گيلان و تهران در اولويت‌هاي بعدي خواهند بود و اگر بيش از نياز اين اقلام در دسترس بود از طريق داروخانه ها اقدام به توزيع خواهيم کرد. امروز خريد و فروش مجاز نداريم و سازمان تعزيرات حکومتي با متخلفان برخورد مي کند و ظرف روزهاي گذشته توانستند با محتکران برخورد کنند، وزارت دفاع و صمت تمام قد در کنار توليدکنندگان حاضر و توليدکنندگان سه شيفت در حال توليد هستند و در روزهاي آينده وضعيت دسترسي بهتر خواهد شد.
 
 
 
 
 
بررسي افراد مشکوک به کرونا در مبادي ورودي شهرها
وزير بهداشت: دانشگاه‌ها يک هفته ديگر تعطيل خواهند بود
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از اعمال محدوديت عبور و مرور براي افراد مشکوک به ابتلاي ويروس کرونا در بين شهرها و تعطيلي يک هفته‌اي دانشگاه‌ها خبر داد.
سعيد نمکي درباره آخرين تصميم‌هاي ستاد مبارزه با کرونا بيان کرد: به جاي قرنطينه شهرها، محدوديت عبور و مرور افراد مشکوک به ابتلاي ويروس کرونا اعمال مي‌شود و در ورودي شهرها که پر تردد است، اکيپ‌هاي وزارت بهداشت مستقر مي‌شوند و درجه حرارت بدن را با تب سنج‌هاي ديجيتال مي‌سنجند و افراد مشکوک متوقف مي‌شوند. وي ادامه داد: از همه مردم مي‌خواهم که براي مسافرت حرکت نکنند. وقتي چند روز محدوديت و منع رفتن به مدرسه اعمال مي‌شود، افراد سفر نکنند و از نقاط آلوده يا غيرآلوده به نقاط ديگر کشور سفر نکنند. اگر فردي مشکوک به ابتلا باشد، 14 روز به قرنطينه مي‌رود. وزير بهداشت درباره تعطيلي مدارس گفت: درباره تعطيلي مدارس قرار شد مناطقي که موارد مثبت در آنجا شناسايي شده، جمعه شب تصميم گيري شود تا در دوره سه روزه مدارس تعطيل شود و اگر نياز به تمديد باشد، اعمال خواهد شد. فهرست مناطقي که آلوده تشخيص داده شده و منع رفتن به مدارس جمعه اعلام خواهد شد. نمکي درباره تعطيلي دانشگاه‌ها نيز اظهار کرد: دانشجويان يک هفته نزد خانواده‌هاي خود رفتند و براي ما دشوار است که ابتلا يا عدم ابتلا تشخيص داده شود. در نتيجه ستاد تصميم گرفت که دانشگاه‌ها يک هفته ديگر تعطيل باشد. البته همه اين موارد بايد به تاييد رييس جمهوري برسد. دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي به مدت يک هفته تعطيل خواهد بود؛ به شرطي که اساتيد به محل کار بروند و دروس مربوطه را به شکلي به دانشجويان ارائه بدهند تا شبهه نقل و انتقال ويروس به خوابگاه‌ها و کلاس‌ها وجود نداشته باشد. وي بيان کرد: در اين جلسه کميته‌هايي براي مسئوليت‌هاي مختلف مشخص شد و روساي اصلي اين کميته‌ها مشخص و اهداف آنها تعيين شد. نمونه‌اي از اين ستاد در استان‌ها با عنوان ستاد استاني مبارزه با کرونا تشکيل مي‌شود. وزير بهداشت در ادامه بيان کرد: براي اماکن زيارتي نيز محدوديت ورود به حرم ايجاد مي‌شود و افراد فقط مي‌توانند از داخل صحن زيارت کنند. فعلا محدوديت ورود به حرم وجود خواهد داشت به اين شرط که افراد هنگام ورود به صحن از مايع دست‌شويي و ضد عفوني دست‌ها استفاده کرده و بي وقفه عبور کرده و تجمع نکنند و رد شوند. وي درباره برگزاري نماز جمعه نيز گفت: نماز جمعه نيز به مدت يک دوره در شهرهايي که آلوده تشخيص داده شده برگزار نخواهد شد. همه اين موارد تصميم‌هاي مقطعي است.