خوشحالي آمريكايي‌ها از شيوع كرونا در ايران

آرمان ملي– محمدحسين لطف‌الهي: تحريم و فشار حداکثري آمريکا تاکنون آسيب‌هاي زيادي را بر مردم ايران وارد آورده و سبب شده که جان بسياري از شهروندان ايراني به خطر بيفتد؛ اين در حالي است که آمريکايي‌ها معتقدند که اقدامات آنها «حمايت از مردم ايران است». تلفات کرونا را مي‌توان آخرين نمونه از تأثير تحريم‌ها بر زندگي مردم عادي دانست که اگر کشور در شرايط عادي اقتصادي و تجاري قرار داشت، به طور حتم ميزان تلفات و مبتلايان به حد قابل توجهي کاهش مي‌يافت. مينو محرز، پزشک و عضو کميته کشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت معتقد است دليل اصلي دير تشخيص دادن کرونا در ايران کمبود امکاناتي مانند کيت به دليل تحريم‌ها بوده است. او مي‌گويد: «ما کيت تشخيص را نداشتيم و به همين دليل بيماري را دير تشخيص داديم. ما اصلا مشکل عملياتي نداشتيم و اگر زودتر تشخيص مي‌داديم اين وضعيت در زمان زودتري به مردم اعلام مي‌شد و سريع‌تر مي‌توانستيم جلوي بيماري براي بگيريم». به گفته اين عضو کميته کشوري بيماري‌هاي عفوني، «در اپيدمي امسال آنفلوآنزا نيز هيچ کدام از داروها به موقع به ايران تحويل داده نشد و کمبود واکسن معضلي محسوس بود». به رغم اين اثرگذاري تحريم بر افزايش تلفات بيماري کرونا اما آمريکا همچنان فشار تحريم‌ها عليه ملت ايران را افزايش مي‌دهد و برخي فعالان سياسي و افراد تأثيرگذار بر کابينه ترامپ نيز از شيوع کرونا در ميان مردم ايران ابراز خوشحالي مي‌کنند. مارک دوبوويتز، رئيس بنياد دفاع از دموکراسي که از جمله افراد مؤثر در خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک بود، در اين باره در توئيتر مي‌نويسد: «کرونا ويروس کاري با ايران کرده که تحريم‌هاي آمريکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غير نفتي (ايران)». اين ابراز خوشحالي در حالي است که اين بنياد و اعضاي ايراني‌اش همواره مدعي بوده‌اند که هدف آمريکا از تحريم و فشار حداکثري، هدف قرار دادن مردم عادي در ايران نيست و تحريم به شهروندان ايران آسيبي نمي‌رساند. معاون وزير امور خارجه ايران روز گذشته در واکنش به خوشحالي رئيس بنياد دفاع از دموکراسي (FDD) از شيوع ويروس کرونا در ايران نوشت: «خوشحالي از رنج مردم شرم‌آور است». سيد عباس عراقچي تصريح کرد: « خوشحالي از شيوع کرونا و خوشحالي از ديدن رنج مردم واقعا شرم آور و غيرانساني است. حداقلش اين است که مارک دوبوويتز فهميد که تحريم‌هاي اقتصادي آمريکا تاثير نداشته و تاثير آن کمتر از کرونا بوده است».
تحريم به بهانه‌هاي واهي
به‌رغم وضعيت سخت مردم ايران در مبارزه با کرونا و فشار حداکثري، آمريکا همچنان به بهانه‌هاي واهي اقدام به تحريم ايران و کشورهاي دوست ايران مي‌کند. در همين راستا سايت وزارت امور خارجه آمريکا رسما خبر از تحريم 13 فرد و نهاد در ارتباط با برنامه موشکي ايران داده است. اين افراد و نهادها متعلق به کشورهاي روسيه، چين، عراق و ترکيه هستند. وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه ششم اسفند با انتشار يک گزارش کوتاه خبر گسترش تحريم‌ها در ارتباط با برنامه موشکي ايران را رسانه‌اي کرده است. در اين گزارش آمده است که اين افراد و نهادها از برنامه موشکي ايران «حمايت» مي‌کردند. تحريم‌هاي پيش‌بيني شده عليه اين شرکت‌ها و افراد مربوط به قانون منع گسترش جنگ‌افزارهاي کشتار گروهي عليه سه کشور ايران، کره‌شمالي و سوريه مي‌شود. خبرگزاري «اسپوتنيک» ضمن انتشار خبر تحريم‌هاي جديد پيش‌بيني شده از سوي وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرده است که نام هيچ شرکت روسي در اين ليست مشاهده نمي‌شود. در گزارش منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه آمريکا تنها نام يک فرد چيني و چند شرکت ديگر متعلق به اين کشور آمده است. افزون بر آن، نام يک شرکت متعلق به ترکيه نيز در ليست تحريم‌هاي جديد منظور شده است. نام افراد و شرکت‌هاي متعلق به روسيه يا عراق در اين گزارش نيامده است. مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا در توضيح اين اقدام جديد گفته است که اين کشور همه توان و امکانات خود را براي مانع شدن از گسترش فعاليت‌هاي موشکي ايران به کار خواهد گرفت.
جنگ رواني؛ بخشي از فشار حداکثري


پمپئو اما جداي از توضيح دادن درباره تحريم‌هاي جديد، اظهاراتي نيز پيرامون شيوع کرونا در ايران مطرح کرد. وزيرامور خارجه ايالات متحده طي اين اظهارات مدعي شد که اطلاعاتي وجود دارد که نشان مي‌دهد ايران درباره ويروس کرونا، «پنهانکاري» مي‌کند. او با ابراز نگراني از اين موضوع، از مقامات ايران خواست تا درباره اين ويروس حقايق را بگويند. وزير امور خارجه ايالات متحده ديروز همچنين به محدوديت‌هاي اطلاع‌رساني در چين و ايران هم گريزي داشت و گفت که اگر مقامات اين دو کشور به رسانه‌ها اجازه مي‌دادند در روند اطلاع‌رساني، آزادي عمل داشته باشند، مي‌توانستند در برنامه‌هاي مقابله و پيشگيري از اين ويروس، موفق عمل کنند. او به طور مشخص به چين نيز اشاره کرد و گفت: «اگر چين به کادر پزشکي خود اجازه تحقيقات آزاد مي‌داد و رسانه‌هاي چيني هم مي‌توانستند آزادانه تحقيق و اطلاع‌رساني کنند، طبعاً مقامات چين و ديگر كشورها براي مقابله با چالش ويروس کرونا، آمادگي بيشتري داشتند و بهتر عمل مي‌کردند».