هنرمندان از روزهای «کرونایی» گفتند همدلی به روایت اینستاگرام

گروه فرهنگ و هنر - از روز شنبه بحران «کرونا» به یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه تبدیل شد. این بیماری مانند هر اتفاق دیگری در کشور ما حاشیه‌هایی بسیار فراتر از خودش داشت، از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا کمبود ماسک و وسایل مورد نیاز برای ضدعفونی کردن ... همین حاشیه‌ها واکنش هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت، واکنش‌هایی از جنس انتقاد و توصیه.
در این روزها، کرونا مرکز تمام صحبت‌ها و اتفاقات است، در خیابان، رسانه، خانواده و بیشتر از همه شبکه‌های اجتماعی. حاشیه‌ها هم طیف گسترده‌ای دارد، پرستاران و پزشکان جان بر کفی که در صف اول مبارزه با این بیماری هستند، گستردگی آن، کمبود ماسک، احتکارگران، مسافرت‌های عجیب به جای در خانه ماندن و بسیاری موارد دیگر. طبیعی است که هرکدام از این حاشیه‌ها محل بحث و گفت‌وگو باشد اما واکنش‌های سلبریتی‌ها در فضای مجازی هم بیشتر دیده می‌شوند و هم تاثیرگذاری بیشتری دارند.
اولین واکنش را الناز شاکردوست بازیگر جوان کشورمان، زمانی که هنوز اخبار ورود کرونا به ایران تازگی داشت، نشان داد. وی تصویری از خود با ماسکی بر صورت در یک گلخانه منتشر کرد و نوشت: «و اینک کرونا». از روز شنبه که به صورت رسمی آمار مبتلایان این ویروس منتشر شد و ورودش به کشور شکلی رسمی گرفت، عکس‌های بسیاری در فضای مجازی از کادر پزشکی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند، منتشر شد. همچنین توصیه‌های ایمنی هم دست در این فضا دست به دست می‌شد. به طور مثال رامبد جوان با انتشار پستی آموزشی در اینستاگرام خود روش‌های موثر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را به اشتراک گذاشت و نوشت: «کرونا رو جدی بگیرید ولی از آن نترسید».
پرویز پرستویی هم در این چند روز با انتشار چند پست نسبت به آنچه در جامعه شاهدش هستیم انتقاد کرد و نوشت: «یک ویروسی وارد مملکت‌مون شده و عده‌ای از هموطنان‌مون به آن مبتلا شدن، عده‌ای جان خودشون رو از دست دادن. مدام دارند توصیه می‌کنند که چگونه با این ویروس مقابله و پیشگیری کنند و ابتدایی‌ترین آن زدن ماسکه که هم کمیاب شده و هم گران و یک عده از خدا بی‏خبر و شیاد، با احتکار دارو و ماسک و... به فکر سودجویی خودشونند. یاد اون روزها بیفتیم که در زمان جنگ پیرزنی حتی یک کاسه تخم مرغ خودشو به رزمندگان اهدا می‌کرد.


وقوع زلزله، سیل رو یادمون رفته مردم چگونه با جان و دل به کمک هموطنان‌شون می‌شتافتند؟ الان هم نمیخواد شما مجانی دارو و ماسک در اختیار مردم بگذارید، ولی دیگه این رفتار غیر‌انسانی را نکنید. یاد جمله رئیس‌جمهوری افتادم که می‌گفت من شب خوابیدم و صبح بیدار شدم، دیدم بنزین گرون شده و ... حالا اگه از خواب بیدار شدید بفرمایید مسئولان با این جماعت محتکر و گران‌فروش برخورد جدی کنند.
سال نود و هشت که اتفاق پشت اتفاق افتاد، اینم از شب عید مردم»!
تهمینه میلانی هم با تشکر از کادر درمانی بیمارستان‌ها در مبارزه با کرونا نوشت: «سپاس ویژه از کادر پزشکی ایران .زنده باشید و ‌خطر دور باد از شما عزیزان.»
شیلا خداداد نیز از وظیفه‌شناسی پزشکان تشکر کرده و گفت: «درود بر تمامی کادر زحمتکش درمانی اعم از پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، بهیاران، نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها و عوامل اداری و هر آن کسی که در این شرایط ویژه جان خود و خانواده خود را سپر حفظ سلامتی جامعه خود کرده است. گرچه پزشکان وظیفه خود را انجام می‌دهند، اما وظیفه‌شناسی با شرافت در این شرایط جای تقدیر دارد، دست مریزاد».
هانیه توسلی تصویری از مونالیزای معروف اثر لئوناردو داوینچی منتشر کرده که ماسکی به صورت دارد و با آخرین مدل گوشی آیفون دارد عکس می‌گیرد.
اما خبر کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و در عین حال احتمال احتکار این اجناس توسط برخی سودجویان هم از جمله مسائلی بود که هنرمندان نسبت‌ به آن‌ها واکنش نشان دادند. لیلا اوتادی دراین‌باره با انتشار عکسی از یک ماسک نوشت: «بعد از دو روز که از مشهد وارد تهران شدم و چندین داروخانه رو گشتم و ماسک پیدا نکردم، این رو خواهرم پیدا کرده به مبلغ ۴۵ هزار تومن و به من داد.
من در مقابل اینجور شرایط همیشه سرسختانه رفتار می‌کردم. یعنی پراید و بنزین و دلار و هر چیزی که گران می‏شد حتی اگر احتیاج داشته باشم نمیرم توی صف بایستم یا وقتی بارون میاد و آژانس‏ها گرون می‏کنند، یا دم عید که جنس‌های مانده انبارها به مردم به قیمت چندین برابر عرضه میشه خرید نمی‌کنم و غیره... من هیچ وقت آب به آسیاب سودجویان نمی‌ریزم. و اما الان بعد از مدت زمان مصرف این یک عدد ماسک که طبق گفته پزشکان حدود دو سه ساعت یکبار (با قابلیت چند بار شست‌وشو) به‌دلیل محل مرطوب تنفس باید تعویض بشه، و البته فشار روانی‌ای که هروقت به چیزی احتیاج داریم توسط دولت یا خود مردم به گران‏ترین قیمت باید بخریم ... الان چه کار باید بکنیم؟
کسانی که احتکار و گرانفروشی می‌کنید و بعضی مسئولان بی‌کفایت، می‌دانیم دل‌تان برای هموطنان‌تان نمی‌سوزد و پول حرام این کارها هم به جان‌تان می‌نشیند ولی خودتان خانواده و فامیل و دوست در این سرزمین زخمی ندارید؟ به این اعتقاد ندارید که از هر دستی بدهی از همان می‏گیری؟ کارما چطور؟ خدا و قرآن چطور؟»
جواد رضویان هم با انتشار تصویری از رزمندگان دفاع مقدس، به احتکار ماسک کنایه زد و نوشت: «می‌گفتند زمان جنگ وقتی دشمن بمب شیمیایی می‌زد خیلی از رزمنده‌ها ماسک‌های خودشون رو از صورت برمی‌داشتند و به جوون‌ترها می‌دادند، امروز هم بعضی‌ها به خاطر دلهره مردم از ویروس کرونا دارند ماسک‌ها رو انبار می‌کنند و به قیمت چندین برابر به مردم می‌فروشن، خدایا کیا رفتن کیا موندن».
پست‌هایی از این دست در میان هنرمندان کم نبود اما یک اقدام عجیب از بهنوش بختیاری انتقاد کاربران را نسبت به او درپی داشت. او در تبلیغی عجیب یک محلول گیاهی در دست گرفته بود و از تاثیرات آن بر دستگاه تنفسی می‌گفت و در لابه‌لای این حرف‌ها به بیماری‌های ویروسی و مشخصا ویروس کرونا اشاره کرد. بعد هم محصول مورد نظر را تبلیغ کرد. از آنجایی که در شرایط بحرانی این روزها، توسل به ماجرای کرونا برای تشویق مردم به خرید یک محصول، هرگز کار اخلاقی و درستی نیست، این اقدام او واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت تا آنجا که از سوی قوه قضائیه تحت پیگرد قرار گرفت. گرچه او در پستی این چنین نوشت: «خدا رو شکر....به خیر گذشت. خدا همیشه جای حق است و تمام. شب عیدی به هم اتهام بی‌مورد نزنیم. خودشون هیچ کاری نکردن، با دیوارهای کوتاهی مثل آدمای بی‌آزاری مثل ما طبق معمول... طبق معمول... میخوان حواس مردم رو پرت کنن... الان ما گناهکار و دولت و مسئولان با این اشتباهات فاحش معصوم و پاک... خدایا پناه بر خودت. کی از شر انرژی منفی بعضی مسئولان خلاص بشیم خدا میدونه. موضوع رو با دادستانی مطرح کردیم و شکر خدا مورد خاصی نیست.»
و دوباره با بازنشر همان پست تبلیغی نوشت: «واقعا نمی‌دونم کجای این پست و لحن صادقانه من معنی مبارزه با کرونا رو میده... وقتی میگیم داروی گیاهی به کل روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت میذاره چه کبد چرب چه ریه چه گوارش چه ویروسای بدی شبیه کرونا کجاش سوءاستفاده از مردمه؟ اونم من که تو عمرم فکر چنین چیزی هم از سرم رد نشده. دلم از این می‌سوزه که اتفاقا علی‌رغم خیلی پستا من صرفا این شربتو به این دلیل که خودم مصرف کردم و عالی عالی عالی بود دلسوزانه خواستم به همه کسانی‌که کبد چرب مثل خودم دارن پیشنهاد کنم و این برداشت‌های منفی شد... البته هر عاقلی متوجه کلام من میشه... مگر بعضی مسئولان که همیشه عادت دارن حواس مردم رو پرت کنن و از اتفاق اصلی که داره میفته دورشون کنن. متاسفم که بازی با آبروی مردم براتون سرگرمیه. برید جنایتای خودتونو جمع کنید و اشتباهات بزرگی که مرتکب میشید. فاز دوصفر هفت برای ما نگیرید جون مادرتون... به اندازه کافی مردم مصیبت دارن... خدا بهتون ذات خوب بده دولتیان عزیز که مملکت اینطوری با انرژی بدتون نفرین زده نشه»!
این در حالی است که برخی هنرمندان چینی به جز کمک‌های نقدی برای مبارزه با کرونا، اقداماتی روحیه‌بخش نیز انجام داده‌اند.
در هر صورت همیشه در تمام کشورها، از ظرفیت تاثیرگذاری هنرمندان بر جامعه برای عبور از بحران‌های اجتماعی استفاده شده است و شاید این یکی از ابزارهای آموزش بیشتر و آگاهی‌بخشی به مردم برای عبور از آنچه باشد که ممکن است به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها و ناآگاهی‌ها بحرانی به مراتب شدیدتر را برای ما درپی داشته باشد.