منشا به استقلال رسید یحیی به شهرخودرو



حامد جیرودی
خبرنگار


هفته بیست و یکم لیگ برتر در حالی قرار است امروز و فردا برگزار شود که این رقابت‌ها تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و با اینکه مسابقات بدون تماشاگر است، باید دید سازمان لیگ، بازی‌های این هفته را برگزار می‌کند یا مسابقات لغو می‌شود؟ تا دیروز که تصمیمی بر لغو بازی‌ها گرفته نشد. بنابراین به بررسی شرایط تیم‌ها در 8 بازی پیش رو که قرار است 5 بازی امروز و 3 بازی دیگر فردا برگزار شود، پرداخته‌ایم.
ماشین‌سازی - نساجی؛ بالاخره گل بزنید
ماشین‌سازی تبریز و نساجی قائمشهر از ساعت 15:30 امروز در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی تبریز به مصاف هم می‌روند. ماشین سازی از زمان روی کار آمدن احد شیخ لاری به جای رسول خطیبی، هنوز به پیروزی نرسیده و 2 مساوی و 2 باخت کسب کرده که آخرین آن شکست 3-1 مقابل شاهین بود. ماشین‌سازان با 24 امتیاز در رده نهم جدول قرار دارند. در آن سوی میدان، چند روز پس از تساوی بدون گل نساجی برابر پارس جنوبی، محمدرضا مهاجری از سرمربیگری نساجی استعفا داد و محمود فکری جایگزین او شد. فکری باید تیمی را هدایت کند که با 20 امتیاز در رده یازدهم قرار دارد و در 3 هفته اخیر، 2 باخت و یک تساوی داشته است. 2 تیم تاکنون 3 بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که هر 3 مسابقه با تساوی بدون گل به پایان رسیده و حالا باید منتظر بود که بالاخره گلی در این رویارویی به ثمر برسد.
فولاد - شاهین؛ بازی برنده‌ها
فولاد از ساعت 16 در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز پذیرای شاهین است. فولادی‌ها 2 برد پیاپی داشته‌اند و حالا شاگردان جواد نکونام با 30 امتیاز در رده ششم جدول قرار دارند. سرخپوشان اهوازی باید برابر شاهینی قرار بگیرند که با مربیگری میشوکریستوویچ، اوج گرفته و 3 برد پیاپی کسب کرده و باعث شده بوشهری‌ها از قعر جدول جدا شده و با 16 امتیاز یک پله بالاتر بیایند. فولاد و شاهین تاکنون 7 بار در لیگ‌های برتر نهم تا یازدهم و فصل جاری با هم دیدار کرده‌اند که 4 برد برای فولاد، 2 تساوی و یک برد برای شاهین حاصل آن بوده است. بازی رفت را فولاد 1-0 برد.
گل گهر- استقلال؛ جدال بهترین و ضعیف‌ترین خط حمله
گل گهر و استقلال از ساعت 16 در ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان با هم دیدار می‌کنند. شاگردان مجید جلالی که امروز میزبان هستند، هفته گذشته دومین برد خود در فصل جاری را مقابل صنعت نفت آبادان جشن گرفتند و با 16 امتیاز در رده چهاردهم قرار دارند. در سمت مقابل استقلال در بازی قبل و در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی 2-1 ذوب آهن را شکست داد و با 36 امتیاز به رده سوم جدول صعود کرد. شاگردان فرهاد مجیدی با 39 گل زده بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند. این در حالی است که سیرجانی‌ها با 11 گل زده، دارای ضعیف ترین خط حمله لیگ هستند. البته خط حمله گل گهر در نیم فصل دوم تقویت شده و زوج گادوین منشا و یونس شاکری در ۴ بازی اخیر ۵ گل به ثمر رسانده‌اند. گرچه این 2 بازیکن سابقه گل زدن به استقلال ندارند ولی مهرداد بایرامی (۲ بار)، بهنام برزای و احمد زنده‌روح هرکدام یک بار موفق به انجام این مهم شده اند. منشا یکی از چهره‌های ویژه بازی امروز است چرا که باید مقابل تیم فصل گذشته خود قرار بگیرد. در سمت مقابل، تعدادی از بازیکنان مصدوم استقلال به شرایط ایده‌آل رسیده اند و تنها سیاوش یزدانی و شیخ دیاباته به دلیل آسیب دیدگی قادر به همراهی آبی‌پوشان نیستند. البته علی دشتی مهاجم این تیم با اخطاری که در بازی با ذوب آهن گرفت، محروم شد و در این بازی غایب است. در این شرایط احتمالاً شاهد حضور دوباره مهدی قائدی در ترکیب اصلی آبی‌ها خواهیم بود. تنها تقابل دو تیم در تاریخ لیگ برتر، بازی رفت فصل جاری بود که استقلال تحت هدایت آندره آ استراماچونی 2-1 گل گهر با  سرمربیگری وینگو بگوویچ را برد و منجر به برکناری این مربی کروات شد. استقلال و گل گهر در مرحله یک شانزدهم نهایی فصل 97-96 جام حذفی در سیرجان برابر هم قرار گرفتند که استقلال با سرمربیگری علیرضا منصوریان، 2-1 پیروز آن دیدار شد. گفتنی است داور این بازی محمدرضا اکبریان است ولی با اعلام کمیته داوران کمک داور اضافی اول این بازی تغییر کرد و سیدمهدی سید علی که داور دیدار استقلال و ذوب‌آهن بود، به جای رضا کرمانشاهی در این مسابقه حضور خواهد داشت.
ذوب آهن - سپاهان؛ دربی 66 اصفهان
یکی دیگر از دیدارهای جذاب این هفته را ذوب آهن و سپاهان از ساعت 16:15 در ورزشگاه فولادشهر برگزار می‌کنند تا شاهد شصت و ششمین دربی اصفهان باشیم. در 65 بازی قبلی، 20 برد برای ذوب آهن و 26 برد برای سپاهان به دست آمده و 19 بازی هم مساوی شده است. آخرین تقابل 2 تیم هم بازی رفت امسال بود که با پیروزی 2-0 سپاهان به پایان رسید. آخرین برد ذوب آهن در دربی هم به بازی برگشت لیگ هفدهم مربوط می‌شود که با سرمربیگری امیر قلعه نویی 2-1 پیروز شدند و پس از آن 2 پیروزی برای سپاهان و یک تساوی ثبت شده است. در این تقابل‌ها، ذوب آهن 60 گل و سپاهان 75 گل به ثمر رسانده اند. ذوب آهن در حالی در بازی قبل مقابل استقلال، دومین شکست خود با میودراگ رادولوویچ سرمربی جدیدش را تجربه کرد که طبق نظر کارشناسان داوری گل اول استقلال آفساید بود. در هر حال، ذوب آهن نهمین باخت خود را متحمل شد تا با 21 امتیاز در رده دهم قرار بگیرد. سپاهان هم در بازی قبل مقابل پرسپولیس در زمین حاضر نشد و پرونده این بازی روی میز کمیته انضباطی است اما سایر نتایج سبب شد تا زردپوشان با 36 امتیاز به رده چهارم سقوط کنند.
پرسپولیس - شهر خودرو؛ یحیی به مشهدی‌ها رسید
در آخرین بازی امروز، پرسپولیس و شهرخودرو از ساعت 18:30 در ورزشگاه آزادی با هم دیدار می‌کنند. علی صفایی قضاوت دیداری را برعهده دارد که قطعاً چهره اول آن، یحیی گل‌محمدی است. مربی‌ای که تا پایان نیم فصل اول روی نیمکت شهرخودرو می‌نشست و با هیاهوی زیاد در نیم فصل جایگزین کالدرون در پرسپولیس شد. گل‌محمدی باید مقابل تیمی قرار بگیرد که خودش در ابتدای فصل آن را ساخته و بخوبی با شرایط آن آشناست. یحیی با شهرخودرو در بازی رفت، پرسپولیس گابریل کالدرون را شکست داد و اکنون باید انتقام باخت پرسپولیس را از مجتبی سرآسیایی جانشین خودش در تیم مشهدی بگیرد. البته مجتبی سرآسیایی دستیار یحیی بوده و با افکار فوتبالی او آشناست. پرسپولیس با 41 امتیاز از 19 بازی در صدر قرار دارد و شهرخودرو صاحب 35 امتیاز از 20 بازی است. نکته حائز اهمیت اینکه در بازی برگزار نشده پرسپولیس مقابل سپاهان، علیرضا بیرانوند نیمکت‌نشین و بوژیدار رادوشوویچ در ترکیب اصلی بود، اتفاقی که ممکن است در بازی امروز هم بیفتد. ضمن اینکه احتمال نیمکت‌نشینی سیدجلال حسینی هم وجود دارد. آنتونی استوکس هم هنوز از دوبی نیامده و جزو غایبان این بازی است. در سمت مقابل، شهرخودرو پس از 3 باخت پیاپی در آسیا و لیگ، هفته گذشته برابر نفت مسجد سلیمان 2-1 به برتری رسید ولی خبر بد برای مشهدی‌ها این بود که از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال، از 2 پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد و حسن جعفری و میلاد سرلک 2 بازیکن این تیم هم 4 ماه از حضور در میادین محروم شدند. پرسپولیس در 8 بازی آخر خود در لیگ شکستی  نداشته و با بیشترین برد (13 برد)، کمترین تساوی (2 مساوی) و کمترین گل خورده (9 گل) آمار خوبی دارد. پرسپولیس و شهرخودرو تاکنون 11 بار در لیگ برتر با هم بازی کرده‌اند که 6 برد برای پرسپولیس و 4 تساوی به ثبت رسیده و یک برد هم سهم شهرخودرو بوده است.
سایپا- صنعت نفت آبادان؛ رقابت برابر
سایپا از ساعت 15:30 فردا در ورزشگاه شهدای شهر قدس، میزبان صنعت نفت آبادان است. شاگردان ابراهیم صادقی هفته پیش 3-1 مغلوب تراکتور شدند تا برای دومین بازی پیاپی به پیروزی نرسند و با 19 امتیاز در رده دوازدهم قرار بگیرند. در آن سوی میدان، نفتی ها که مدتی است بهنام سراج را به عنوان نفر اول روی نیمکت خود می بینند، در دو بازی اخیر خود با این مربی شکست خورده اند و با 30 امتیاز به رده هفتم سقوط کرده اند. دو تیم 15 بار در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته اند که هر دو 7 برد به دست آورده اند و یک بازی هم مساوی شده است. بازی رفت 1-0 به سود سایپا به پایان رسید.
نفت مسجدسلیمان – پیکان؛ ویسی در خانه
نفت مسجد سلیمان از ساعت 16 در ورزشگاه شهید بهنام محمدی این شهر مقابل پیکان قرار می گیرد. شاگردان مهدی تارتار هفته گذشته مقابل شهرخودرو متحمل سومین شکست خود در این فصل شدند و با 27 امتیاز در رده هشتم قرار دارند. البته نفتی ها تاکنون در خانه نباخته اند و امیدوارند این روند ادامه داشته باشد. در آن سو، پیکان در بازی قبل مغلوب فولاد شد تا در دومین بازی هم با هدایت عبدالله ویسی پیروز نشود. پیکان با 14 امتیاز به رده شانزدهم(آخر جدول) سقوط کرده است. حالا این مربی خوزستانی در سومین بازی اش با پیکان باید مقابل تیم سابقش قرار بگیرد. دو تیم تاکنون 5 بار برابر هم قرار گرفته اند که 2 برد برای نفت، 2 تساوی و یک پیروزی برای پیکان حاصل آن بوده است. بازی رفت با پیروزی 3-2 نفتی ها به پایان رسید.
پارس جنوبی – تراکتور؛ طلسم جمی ها
در آخرین بازی هفته، پارس جنوبی از ساعت 17:30 در ورزشگاه تختی جم میزبان تراکتور است. پارسی ها از زمان آمدن هومن افاضلی 2 مساوی کسب کرده اند که باعث شده این تیم با 17 امتیاز سیزدهم جدول باشد. در مقابل، تراکتور پس از غلبه بر سایپا خود را با 37 امتیاز به رده دوم جدول رسانده است. البته ساکت الهامی(سرمربی تراکتور) در این مسابقه کاپیتان خود مسعود شجاعی را به دلیل محرومیت 3 جلسه ای از سوی کمیته انضباطی در اختیار ندارد. البته رأی کمیته انضباطی، اعتراض شدید مالک تراکتور را در پی داشته است. پارس جنوبی و تراکتور 5 بار در لیگ برتر بازی کرده اند که حاصل آن 3 مساوی و 2 برد برای تراکتور بوده است. بازی رفت را 1-0 تراکتور برد.