از تغییر لحن روحانی

آفتاب یزد- گروه سیاسی : احمد توکلی این روزها دست به نامه‌نویسی‌اش خوب شده و گویا برای آنکه یک کاندیدای اصولگرا بر مسند قدرت اجرایی بنشیند همه کار می‌کند. قبل از نتایج تایید صلاحیت‌های ریاست جمهوری بود که نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت و خواستار ردصلاحیت رئیس دولت سابق (احمدی نژاد) شد و کلی هم او را با اسامی خاص یاد کرد!! بعد از حذف این رقیب؛ اما توکلی هنوز هم آرام ننشسته است و باز هم نامه می نویسد ... اینبار در نامه‌ای حسن روحانی را مورد عتاب قرار داده و با دستپاچگی خاصی در بخش‌هایی از این نامه اینگونه نوشته است که:" این روزها حوادثی رخ می‌دهد و مواضعی از مقام دوم رسمی کشور سر می‌زند که انسان می‌ماند به امام و شهداء چه بگوید! از روزهای نخست تبلیغات انتخاباتی به آقای روحانی برادرانه تذکر دادم که چون شما نامزدی هستید که در عین حال رئیس جمهور مستقر است، اگر به مصالح ملی مقید باشید، نمی توانید هر حرفی را بزنید. مقصودم از هر حرفی خطاب به سایر نامزدها بود. متاسفانه وی نه تنها به این تذکر توجهی نکرد، بلکه حالا می‌بینیم در هیئت یک اپوزیسیون تیغ به روی نظام جمهوری اسلامی می‌کشد! کاش ما نبودیم و این استحاله ها را نمی‌ددیم."وی ادامه می‌دهد:" اگر امام بود و یا مدارا و حلم رهبری نبود، شما جرات تیغ کشیدن بر روی نظام را داشتید؟
آقای روحانی، شما و مشاوران شما که چنین جملاتی را در ذهن و زبان شما قرار داده اند، به این امید واهی که صدارتتان تداوم یابد، باید بدانید که اولا: ضرر این سخنان، برای عاقبت شما به مراتب بیشتر از نفع کوتاه مدت احتمالی آن برای جنابعالی خواهد بود و شما را در آغاز مسیری قرار خواهد داد که برخی از پیشینیان با همین تصور در آن قدم گذاشته‌اند، مسیری که بیش از آنکه خوشنامی و عاقبت بخیری برایشان داشته باشد، بدعاقبتی و بدنامی را برایشان رقم زد. یکی از شرایط تدبیر و رفتار عقلایی، محاسبه منطقی هزینه و فایده است. در هزینه و فایده این سخنان و اقدامات بیندیشید.
ثانیا: فضای کشور را در مسیری قرار خواهد داد که بوی فتنه و آتش از آن به مشام می رسد."عصبانیت احمد توکلی قابل درک است بخصوص برای اینکه این روزها روحانی در سخنرانی‌هایش در سفرهای استانی بدجور پاپیچ نامزدها و اصولگرایانی شده که تا قبل از این قیافه حق‌به‌جانب برخود می‌گرفتند. او در این چند روز حرف‌هایی زده که خیلی برای توکلی‌ها، گران آمده(!) تغییر لحن روحانی مطمئنا نباید هم باب میل رقبای حسن روحانی باشد تا جایی که حتی کسانی چون محسن مهدیان از نزدیکان قالیباف نیز می‌گوید: "روحانی با این صحبت‌هایش درصدد جذب آرای سیاه است. بخش قابل توجهی از آراء سیاه متعلق به آراء جریان افسرده و ضدانقلاب است."
صحبت‌های توهین آمیز مهدیان به بخشی از رای مردم که آنها و رایشان را سیاه می‌داند نیز نمونه بارزی از این عصبانیت است. تغییر لحن روحانی در حالی صورت می‌گیرد که احمد توکلی‌ها و مهدیان‌ها، هیچ گاه موقعی که قالیباف و رئیسی بیشترین هجمه‌ها و تهمت‌ها را نثار دولت روحانی کردند نه نامه‌ای نوشته‌اند و نه اعتراضی به این عمل داشتند. بلکه احتمالا مسرور و شادمان از این هجمه‌ها، سرمست از تخریب دولت در پای گیرنده‌های تلویزیونی‌شان نشسته بودند.


اما آیا انگ زدن به مردم و سیاه خواندن بخشی از آنها !!-بعد از طبقه بندی مردم به دودسته زالوصفت و مردم عادی!- و همین طور نامه‌نوشتن توکلی مبنی بر اینکه لحن جدید روحانی ضدانقلابی است و ... می تواند فشارهایی باشد برای تعدیل زبان این چند روز روحانی؟
محمد هاشمی رفسنجانی می‌گوید: " آقای روحانی اسناد و مدارک بسیار قوی در رابطه با بعضی مسائل دارد که در صورت برملاشدن به ‌شدت ضرر خواهند کرد(!) بنابراین دلیل عصبانیت این گروه چیزی جز وحشت از افشاگری‌های احتمالی در آینده علیه آنان نیست.وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه رقبای حسن روحانی حریم را حفظ نکردند و به‌جای مناظره، نظام را مورد محاکمه قراردادند و برای رسیدن به اهدافی که برای خود ترسیم کرده بودند، اخلاق و صداقت را زیر پا گذاشتند و براین تصور بودند که با توسل به این شیوه برنده انتخابات خواهند بود درحالی‌که آسیب‌پذیری رقبای روحانی بسیار بالا است.رئیس اسبق صداوسیما در خصوص دلیل عدم تحمل رقبای روحانی در برابر این لحن او اظهار داشت: برخی‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر برخی از مطالب بر زبان آورده شود، حتماً مدافعان مردمی آنان در آرا خود تجدیدنظر خواهندکرد و مشارکت هم بسیار بالا خواهدرفت، بنابراین طبیعی است که نمی‌توانند این رفتار رئیس‌جمهور را تحمل کنند.این فعال سیاسی درباره ارزیابی خود از تغییر لحن روحانی چنین بیان کرد: او با متانت و اخلاق جلو آمد و طرف مقابل او این کار رئیس‌جمهور را نشانه ضعف دانست و خارج از قاعده‌های سیاست ورزی وارد عمل شد و شیوه‌ای را در پیش گرفت که مورد تائید هیچ سیاستمدار منصفی نیست.هاشمی در ادامه افزود: شیوه امروز این عده همان سبک و سیاق احمدی‌نژاد است. آقای روحانی این روش را ادامه خواهد داد زیرا دیگر رقابتی در جریان نیست. آنچه مردم مشاهده می‌کنند بیشتر به مجادله شباهت دارد، بنابراین در چنین شرایطی امکان آنکه یک‌طرف با اخلاق کامل وارد میدان شود و طرف مقابل آن را رعایت نکند، وجود ندارد. پس از قرار معلوم ناراحتی اصولگرایان و توکلی‌ها باعث نمی‌شود تا حسن روحانی دست ازافشاگری‌هایش بردارد. (البته در چارچوب اصول نظام و حفظ منافع ملی کشور)