شبیخون هندوهای افراطی به مسلمانان هند

دور جدید اعتراضات ضد قانون تبعیض‌آمیز شهروندی جدید هند که با ورود رئیس جمهور آمریکا به این کشور آغاز شد، همچنان بعد از سه روز ادامه دارد و با تشدید خشونت در این اعتراضات میزان تلفات افزایش یافته و به ۲۰ کشته رسیده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، مقامهای هند با ادامه این اعتراضات اقدام به اعمال حکومت نظامی در چندین بخش از شهر دهلی‌نو به منظور سرکوب اعتراضاتی که نخستین سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به هند را تحت‌الشعاع قرار داد، کرده‌اند.
گزارش شده که گروهی از افراد در حاشیه این اعتراضات اموال عمومی را به آتش کشیدند و با حامیان قانون مناقشه‌برانگیز شهروندی دولت هند درگیر شدند.
یک پزشک متعلق به یک بیمارستان در دهلی نو که بسیاری از مجروحان اعتراضات به آنجا منتقل شده‌اند از رسیدن آمار تلفات اعتراضات خشونت آمیز سه روز گذشته در این شهر به ۲۰ تن خبر داده است.


گروه‌هایی از خانواده‌های مسلمان در دهلی نو با تجمع در یک مسجد در شمال شرق این شهر برای مصون ماندن این مسجد از خشونتهای افراطگران هندو دست به دعا برداشتند.
درگیری‌های بین افراطگران هندو و معترضان عمدتا مسلمان به قانون شهروندی جدید هند تشدید شده است؛ قانونی که قرار است تنها به اتباع غیرمسلمان سه کشور مسلمان نشین افغانستان، پاکستان و بنگلادش شهروندی هند را اعطا کند.
رئوف خان، یک شهروند ۴۳ ساله شهر دهلی نو گفت: گروه‌های افراطگرای هندو که میله‌های آهنی، آجر و چوب دستی داشتند شروع به حمله به خانه‌های مسلمانان در این شهر کردند.
او گفت: این افراد به زور وارد منازل مسلمانان شده و در آنجا شروع به ضرب‌وشتم مردم داخل خانه و تخریب وسایل منزل آنها کردند. من و خانواده‌ام از ترس مجبور به فرار از خانه و پناه گرفتن در داخل یک مسجد که توسط هزاران مرد مسلمان محافظت می‌شد، شدیم. نمیدانم خانه ما را آتش زدند یا خیر اما زمان فرار شنیدم که آن افراد درباره ریختن نفت و به آتش کشیدن همه چیز صحبت می‌کردند.
به گفته سانیل کومار، مقام ارشد یک بیمارستان در شهر دهلی نو، از زمان آغاز دور جدید اعتراضات در روز دوشنبه تا کنون ۲۰ تن در خشونت‌ها کشته شده‌اند و بعضا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند.
در عین حال به گفته سخنگوی پلیس دهلی نو، علاوه بر این کشته‌ها، دست کم ۱۸۶ شامل ۵۶ افسر پلیس و ۱۳۰ معترض هم در درگیری‌ها زخمی شدند.
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، خبر وقوع خشونتها در شهر دهلی نو را شنیده اما با نارندرا مودی، نخست وزیر هند درباره آن صحبت نکرده است.  به نظر میرسد دونالد ترامپ در راستای میلش به عدم انتقاد از رهبران کشورهایی که به آنجا سفر می‌کند، از اظهارنظر درباره این اعتراضات خودداری کرده است.
او گفت: من نمی‌خواهم درباره این موضوع بحث کنم. می‌خواهم این موضوع را به خود هند واگذار کنم و امیدوارم که آنها تصمیم درست را برای مردم بگیرند.
مقام‌های هند اقدام به تعطیل کردن مدارس در مناطق محل وقوع خشونتها کردند.
خبرگزاری پی‌تی‌آی هند گزارش کرد که پلیس این کشور ۲۱ تن را به ظن دست داشتن در خشونتها بازداشت کرده است.
گروهی از تظاهرکنندگان هندو در ستایش از خدایان مذهب خود شعار می‌دادند و پلیس برای متفرق ساختن آنها و همچنین معترضان مسلمان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد.
گروه‌های معترضان در چند بخش دیگر در شمال شرق دهلی نو ممنوعیت تجمع را به چالش کشیده و شروع به پرتاب سنگ و به آتش کشیدن برخی فروشگاه‌ها و خودروها کردند.
پلیس هند وضعیت را متشنج اما تحت کنترل اعلام کرده و گروه‌های نیروهای تقویتی پلیس و نیروهای امنیتی شبه‌نظامی به مناطق محل درگیری‌ها اعزام شده‌اند.