شیوع کرونا در ایران: آیا وضعیت عادی است؟

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، که در روز ششم اسفند گفته بود «از شنبه (هفته آینده) همه چیز در کشور به صورت روال عادی آن خواهد بود، مگر موارد خاص و شرایط ویژه که ستاد ملی مبارزه با کرونا آن را اعلام خواهد کرد»، دیروز (هفتم اسفند) گفته است که «هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست». همزمان سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده که مدارس پایتخت از روز شنبه، فعالیت خود را ازسر خواهند گرفت. اعلام این موضوع، نگرانی والدین دانش‌آموزان را درپی داشته است. به همین ترتیب، در مورد ادامه فعالیت دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. آیا واقعاً شرایط شیوع کرونا در کشور به‌نحوی است که فعالیت‌ها طبق «روال عادی» ادامه داشته باشد؟
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، بنا به آخرین آمار ارائه‌شده توسط وزارت بهداشت، تا ظهر چهارشنبه هفتم اسفند، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۱۳۹ نفر رسیده است. از این افراد مبتلا به کرونا، تاکنون ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.اگر بخواهیم از حیث نرخ مرگ‌ومیرِ موارد تأییدشده ابتلا به کرونا، وضعیت مقابله با این ویروس در ایران را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که به هیچ‌وجه در شرایط عادی قرار نداریم. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، ۱۳.۶ درصد از ۱۳۹ مورد تأییدشده ابتلا به کرونا جان خود در کشور از دست داده‌اند. در چین، تاکنون از ۷۸ هزار و ۷۳ نفری که ابتلای آن‌ها به کرونا تأیید شده، ۲۷۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند که معادل ۳.۵ درصد است.در واقع، در دنیا ایران بالاترین نرخ تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و این نرخ در ایران، تقریباً ۱۰ درصد بیشتر از چین است. باید گفت که چین بعد از ایران بالاترین نرخ تلفات ناشی از ابتلا به کرونا را در دنیا دارد. در واقع، از حیث تعداد مبتلایان به کرونا، چین با فاصله زیاد در جایگاه نخست در دنیا قرار دارد؛ اما از نظر نرخ تلفات مبتلایان، ایران با فاصله قابل توجهی نسبت به چین، در جایگاه نخست قرار دارد!
از حیث گستردگی جغرافیاییِ موارد ابتلا به کرونا نیز کشور در وضعیت عادی قرار ندارد. چهارشنبه هفته گذشته بود که اعلام شد، کرونا از راه قم وارد کشور شده است. از آن زمان تاکنون، ویروس مرموز کرونا، علاوه بر قم، به استان‌های گیلان، تهران، مازندران، همدان، اصفهان، مرکزی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمانشاه، اردبیل، لرستان، فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، البرز و یزد رسیده است! این میزان از پراکندگی جغرافیایی ابتلا به کرونا، هم عجیب و هم نگران‌کننده است.پراکندگی جغرافیایی ابتلا به کرونا در کشور می‌تواند حاکی از این باشد که کنترل سخت‌گیرانه در کانون اولیه کرونا، یعنی استان قم جدی گرفته نشده است. مسئولان وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند که کرونا از مسیر برخی از ساکنان قم یا تعدادی از کسانی که اخیراً به قم سفر کرده‌اند، به استان‌های دیگر سرایت کرده است. هرچه که هست، هم پراکندگی جغرافیایی ابتلا به کرونا و هم نرخ تلفات آن در کشور نگران‌کننده است و با توجه به این دو معیار می‌توان گفت که در حال حاضر، در شرایط عادی قرار نداریم.
 نگرانی‌ مردم نسبت به شیوع بیشتر کرونا


بسیاری از مردم، خصوصاً والدین دانش‌آموزان، دانشجویان و ساکنان خوابگاه‌های دانشجویی، این نگرانی را دارند که شیوع کرونا در کشور، وضعیت وخیم‌تری پیدا کند. این ویروس به شدت مُسری است و حتی یک نماینده مجلس، معاون کل وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به آن مبتلا شده است.دکتر بروس آیلوارد، رهبر تیم مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین، گفته است: «صدها هزار نفر از مردم چین مبتلا به کوویدء۱۹ نشدند، چراکه چین واکنش شدیدی نشان داد». وی گفته است برخی از این تکنیک‌های که چین برای مهار ویروس کرونا استفاده کردند، قدیمی بودند ولی کمی نوآوری در آن‌ها شده بود. وی در مورد سطح سخت‌گیری چین در استفاده از روش‌های پیشگیری گفته است: «طی ۳۰ سالی که من مشغول کار هستم، هرگز چیزی شبیه این را ندیده‌ام، و نه حتی مطمئن بودم که (این روش‌ها) ممکن است جواب بدهد». به گفته وی، مقام‌های چینی خانه به خانه گشته‌اند تا موارد مشکوک و موارد ابتلا به کرونا را پیدا کنند.با این اقدامات جدی و سخت‌گیرانه، نرخ ابتلا به کرونا در چین کاهش محسوسی یافته است. در ایران، برخی از مردم این نگرانی را دارند که اگر اوضاع عادی قلمداد شود و مثل یک وضعیت اضطراری با مسأله شیوع کرونا برخورد نشود، این ویروس مسری، یک بحران اجتماعی بزرگ در کشور ایجاد کند. حتی هستند کارشناسانی که از لزوم قرنطینه شهرها حرف می‌زنند. هاشم رفیعی‌تبار، عضو هیات‌علمی مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دیروز در این‌باره گفته است: «با حرکت‌های ساده و روبنایی نمی‌توان بحران را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود».
پوشش بیمه‌ای آزمایش و درمان کرونا 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات برای مبتلایان به کروناویروس توضیحاتی ارائه داد.مهندس طاهر موهبتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طبق اظهارات متخصصان کروناویروس دارای درمان خاصی نیست، گفت: البته برای تشخیص بیماری برخی آزمایشات از بیمار گرفته می‌شود که تمام این آزمایشات تحت پوشش بیمه است. وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سیستم تنفسی مبتلایان به کروناویروس آسیب دیده است معمولا اگر به تشخیص پزشک نیاز به دشتگاه تنفسی و بستری آنها در آی‌سی‌یو باشد، این دست خدمات نیز دارای پوشش بیمه‌ای هستند.مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حوزه درمان نیز بیشتر داروهای نگه دارنده برای این بیماران استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این داروها در پرتکلهای دارویی ما قید شده است.وی با اشاره به قانون دوره انتظار ۱۰ روزه برای بیمه شدگان و حذف بیمه از روی تخت بیمارستان، گفت: برای صدور دفترچه مقرر بود تا ۱۰ روز دوره انتظار در نظر بگیریم؛ با توجه به اینکه برخی بیمه نشده بودند، در بخش‌نامه‌ای به استان‌ها اعلام کردیم که مبتلایان به کروناویروس را هم جزو بیماران اورژانسی حساب کرده و بیمه آنها بدون دوره انتظار آغاز شود.موهبتی ادامه داد: همچنین پیش از این کسانی که برگ‌های دفترچه بیمه‌شان پیش از موعد مقرر به اتمام می‌رسید باید به اداره کل بیمه رفته و تاییدیه اخذ می‌کردند و سپس با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مجددا دفترچه بیمه دریافت می‌کردند که این موضوع نیز با آغاز شیوع کروناویروس در کشور برای بیماران حذف شد و از این پس تنها با مراجعه به دفاتر پیشخوان و استعلام‌های مورد نیاز دفترچه بیمه مجدد به متقاضی تحویل داده می‌شود.وی با اشاره به انجام عملیات استحقاق سنجی در بیمارستان‌ها، تصریح کرد: ناظر ما باید بر بالین بیمار حاضر می‌شد و تاییدیه‌ای برای بیمار صادر می‌کرد. اکنون اعلام کرده‌ایم بستری بیمار مبتلا به کروناویروس تنها با کد HID کفایت می‌کند.مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خاتمه سخنان خود بر لزوم اطلاع رسانی در خصوص نحوه انتقال و پیشگیری از بیماری، تاکید کرد: به نظر می‌رسد فعالیت‌های مقتضی از سوی بیمه سلامت صورت گرفته است البته در نظر داریم همزمان با فراهم شدن زیرساخت‌ها، اطلاع رسانی تلفنی از طریق سامانه ۱۶۶۶ را نیز 
دنبال کنیم.
مبتلایان بهبودیافته کرونا
 نباید تا مدتی به جامعه برگردند
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران بیان کرد: مهم‌ترین فاکتور پیش‌گیری کننده برای شکستن زنجیره انتقال ویروس بحث رعایت بهداشت فردی است. به گزارش ایلنا، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران گفت: مهم‌ترین نکته که در اپیدمی کرونا می‌تواند تاثیرگذار باشد شکستن زنجیره انتقال ویروس است. چون این ویروس درمان و واکسن ندارد بنابراین مهم ترین راه انتقال برای جلوگیری از شخص شکستن زنجیره انتقال رعایت نکات بهداشت فردی است.وی ادامه داد: این ابتلا می‌تواند در ارتباط شخص با شخص شکل بگیرد و در تجمعات شانس بروز و ابتلا به این ویروس افزایش خواهد یافت. درخواست من این است که مردم حتما از سفرها و تجمعات غیرضروری و مواردی از این قبیل اجتناب کنند و سفرهای درون شهری را به حداقل برسانند. این کمک شایان توجهی خواهد کرد تا گسترش ویروس در شهر تهران کاهش یابد.زالی گفت: مهم‌ترین فاکتور پیش‌گیری کننده برای  شکستن زنجیره انتقال ویروس بحث رعایت بهداشت فردی است. همانطور که می‌دانید مهم‌ترین مساله شستن دست‌هاست.  اگر افراد به مدت 20 ثانیه دست‌ها را  آب و صابون بشویند کمک بسیاری می‌کند،‌ استفاده از مواد ضد عفونی کننده که پایه الکلی دارند نیز موثر است.فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران بیان کرد: افرادی که از منزل خارج می‌شوند و بعد به خانه برمی‌گردند در ابتدای ورود به خانه باید لباس‌هایشان در بیاورند و به شستشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن موبایل خود بپردازند. موبایل یکی از ابزارهایی است که ناقل بیماری است و باید ضد عفونی شود.فرمانده عملیات مربوط به مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: از ظرفیت ارتش، سپاه پاسداران،‌ بنیاد شهید،‌ بنیاد مستضعفان،‌ سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در زمینه توزیع خدمات درمانی و استفاده بهینه از کلینک‌های سرپایی استفاده خواهیم کرد و به یک جمع بندی خواهیم رسید.
وی افزود:‌مساله‌ای که وجود دارد مشارکت بخش‌های درمانی است که فاز بندی شده‌اند. در فاز اول متناسب با میزان مراجعات،‌ سه دانشگاه مستقر در تهران را در نظر گرفتم که در این زمینه کمک خواهند کرد اما که افرادی علائم اولیه دارند نیازی به مراجعه بیمارستان ندارند و باید به کلینیک‌هایی که پیش تر هم اعلام شده است مراجعه کنند.زالی گفت: در مواردی که شخص به بیمارستان ارجاع داده می‌شود می‌تواند به بیمارستان‌هایی از  مجموعه بیمارستان شهید بهشتی؛ بیمارستان مسیح دانشوری،‌ بیمارستان شهدای گمنام، بیمارستان شهدای یافت آباد و بیمارستان سینا مراجعه کند. در 24 ساعت آینده بیمارستان‌های دیگر به این مدار خواهند پیوست.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خوشبختانه در روز جاری در بیمارستان مسیح دانشوری تعدادی از بیماران که درمان برای آنها موثر بوده است را مرخص کرده‌ایم اما این‌ها نباید تا مدتی به جامعه برگردند و باید یک قرنطینه سازی محدود در منزل برایشان ایجاد شود به دلیل اینکه این ویروس تا دو هفته امکان سرایت دارد.فرمانده عملیات مربوط به مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران توضیح داد: تاکید می‌کنم افرادی که از نظر ما بهبود یافته تلقی می‌شود نباید مستقیم به جامعه برگردند و باید برای خود محدویت‌سازی کنند.
کاهش زمان اجرای طرح ترافیک
 در پی کنترل شیوع کرونا
مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران از تغییر زمان اجرای طرح ترافیک و آلودگی هوا در پی کنترل شیوع کرونا خبر داد.عمار سعیدیان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه امروز شورای عالی ترافیک گفت: در پی کنترل شیوع کرونا و با توجه به درخواست عمومی برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از حضور در محیط‌های با تجمع بالا، شورای ترافیک عصر امروز تصویب کرد که طرح ترافیک و آلودگی هوا از شنبه تا آخر هفته آینده از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعدازظهر باشد.وی افزود: پیش از این زمان اجرای طرح ترافیک و آلودگی هوا ۶:۳۰ دقیقه تا ۱۸ در نیمه دوم سال بود که حالا با تصویب شورای عالی ترافیک زمان اتمام یک ساعت زودتر و زمان آغاز نیز یک ساعت و نیم دیرتر خواهد بود.
خطر رهاسازی دستکش و ماسک آلوده به کرونا
 در فضاهای عمومی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دستکش‌ها و ماسک‌های رها شده در فضای آزاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان خارج کردن و دور انداختن آن‌ها تاکید کرد.به گزارش ایسنا، دکتر مجید مرجانی متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به اپیدمی بیماری کرونا در کشور و اهمیت رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از این بیماری، گفت: افرادی که علائم شبیه به سرماخوردگی دارند بهتر است از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس از جمله ماسک و دستکش استفاده کنند، البته استفاده از دستکش برای انجام امور روزمره در مکان‌های عمومی برای تمام افراد لازم است. این اقدامات مانع مواجهه ویروس با بدن ما و انتشار آن می‌شود.وی ادامه داد: از طرفی ممکن است ویروس‌ها روی سطوح این وسایل بنشینند و در خصوص ویروس کرونا، تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند. در نتیجه ماسکها و دستکشها، خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند. بنابراین باید به گونه‌ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آنها رخ ندهد.عضو هیات علمی دانشگاه، در خصوص نحوه خارج کردن دستکش و ماسک، پس از استفاده، اظهار کرد: پوشش خارجی دستکش‌ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید، آنها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید. سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیندازید.دکتر مرجانی بر اهمیت شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها پس از خارج کردن وسایل حفاظتی بسیار تاکید کرد.این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: ممکن است دستکش‌ها در زمان استفاده سوراخ شده یا در زمان خارج کردن آنها، تماسی با پوست بدن صورت گرفته باشد، در نتیجه شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه توصیه می‌شود.وی در پایان به لزوم خشک کردن دست‌ها پس از شستشو با حوله شخصی تاکید کرد و گفت: اگر در محیطی خارج از محیط منزل اقدام به شستن دست‌ها کردید، بهتر است با دستمال کاغذی یا دستگاه‌های خشک کن برقی، رطوبت دست‌ها را کاهش دهید، اما اگر این امکان وجود نداشت، اجازه دهید با جریان هوا خشک شود.
تشکیل کمیته‌های سلامت به صورت فوق العاده 
در زندان‌ها برای کنترل
 و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا
جهانگیر در نشست سراسری با مدیران کل ستادی و استانی که ازطریق ویدئوکنفرانس برگزارشد با تأکید بر رعایت حقوق زندانیان گفت: حفظ سلامتی زندانیان و رسیدگی به وضعیت بهداشتی زندان‌ها ازحقوق زندانیان است.به گزارش ایلنا، علی‌اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها با تأکید براینکه ما در قبال تأمین امنیت، سلامت و تربیت زندانیان حساس هستیم اظهارداشت: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری ازورود ویروس کرونا به زندان‌ها واقدامات فوق العاده بهداشتی ازجمله ضد عفونی نمودن روزانه و مستمر بخش‌ها و وسایل مورد نظر و قرار دادن  وسایل بهداشتی دردسترس زندانیان و ارائه آموزش‌های لازم به زندانیان و زندانبانان برای خود مراقبتی ونیز تشکیل کمیته‌های سلامت در زندان‌ها برای کنترل و مراقبت ازوضعیت سلامت زندانیان به صورت شبانه روزی برای شناسایی افراد درمعرض خطر به نحوی که با شنـاسایی و تشخیص اولیه پزشکان زندان نسبت به جداسازی وسایراقدامات بهداشتی و درمانی افراد بدون فوت وقت اقدام گردد.وی خطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشورگفت: با توجه به شرایط موجود از اعزام غیر ضروری زندانیان به مراجع قضایی بدون هماهنگی‌های لازم خودداری کنید. همچنین تمامی بازدیدها از زندانها به جز مراجع قضایی و مراجع بهداشتی ودرمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو می‌گردد.رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد : انتقال زندانیان به زندان دیگر فعلاً  برای حفظ سلامت زندانیان متوقف و انجام ملاقات‌های خانواده‌ها تا گذراز این شرایط صرفاً با هماهنگی‌های لازم و با تدابیر بهداشتی به ملاقات‌های کابینی محدود شود.وی گفت: کنترل کامل اماکن بهداشتی، درمانی و همچنین اماکن طبخ غذای زندانیان، کنترل ویژه برروی مواد غذایی در بدو ورود به زندان‌ها ازجمله اقداماتی است که مدیران زندان‌ها علاوه بر رویه‌های جاری بهداشتی و درمانی باید اجرا نمایند.دکتر جهانگـیر با اشـاره به بخشنامه صـادرشـده درخصوص رصـدکامل وضعیت سلامتی زندانیان ومعاینه افراد مشکوک خواستار ارائه گزارش روزانه توسط مدیران کل استان‌ها درخصوص وضعیت سلامتی زندانیان و اقدامات انجام شده برای آنها شد.رئیس سازمان زندان‌ها دربخش دیگری از سخنان خود گفت : با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و وضعیت اقتصادی کشور باید توجه بیشتری به خانواده زندانیان داشته باشیم و نباید هیچ خانواده نیازمندی در انجمن‌های حمایت بدون توجه و حمایت لازم مادی و معنوی باقی بماند.دکتر جهانگیر با اشاره به اجرای طرح پابندهای الکترونیک گفت: یکی از بخش‌هایی که خیرین عزیز می‌توانند در آن حضورداشته باشند تهیه این پابندها برای استفاده زندانیان واجـد شرایط است چرا که با اینکاربه جـای آزادی یک زندانی با حبه کردن یک پابند تا سالیان زیاد زندانیان بیشتری را می‌توانند حمایت نمایند.این مقام ارشد قضایی دربخش دیگری ازسخنان خود گفت: یکی از وظایف مهم مدیران زندان‌ها حضورمداوم در بین زندانیان و بررسی پرونده‌های آنان است.وی ازمدیران ومددکاران زندان‌ها خواست ضمن دیداربا تمامی زندانیان وبررسی پرونده‌های آنان از تمامی ظرفیت­های قانونی برای ارائه تسهیلات حقوقی برای آنان با هماهنگی مراجع قضایی اقدام نمایند.دکتر جهانگیرتأکید کرد: صرف شنیدن سخنان زندانیان کافی نیست و باید پیگیری‌های لازم تا زمان حصول نتیجه انجام شود تا خدای ناکرده هیچ فردی بدون دلیل ولو برای یک ساعت درزندان نماند واگر امکان استفاده آنان از تسهیلات قضایی وجود دارد ازآن بهره مند شوند.رئیس سازمان زندان‌ها درپایان با اشاره به آماده شدن طرح تحول در زندان‌ها گفت: این طرح که با هدف توسعه خدمات قضایی، برنامه‌های اصلاحی وتربیتی و ارتقاء نظم وامنیت درزندان‌ها طراحی شده است به زودی پس از تأیید ریاست محترم قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد.
پیشنهاد ایجاد بیمارستان صحرائی ویژه بیماران کرونا در نزدیکی فرودگاه امام(ره)
عضو سابق شورای شهر تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پیشنهاد داد یک بیمارستان صحرائی ویژه بیماران کرونا در نزدیکی فرودگاه امام ایجاد شود.رحمت‌الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور گفت: وزارت بهداشت تحت هر شرایطی موظف است، نسبت به ایجاد محیط مناسب برای بیماران اقدام کند و شرایطی را فراهم کند تا از شیوع بیماری بین مردم قم و انتقال آن به سایر شهرها جلوگیری شود.حافظی گفت: آمار فوتی‌های کرونا رو به افزایش است و انتظار می‌رود از طریق راه‌های علمی و پیشگیرانه وزارت بهداشت از توسعه آن جلوگیری کند. وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قرنطینه را اقدامی قرون وسطائی می‌داند، تصریح کرد: وزارت بهداشت دلیل قرنطینه نکردن را سفر مردم به شمال کشور می‌داند، اما عجیب است، مسئولانی که در جایگاه علمی و اجرایی بسیار بالا قرار دارند، اینگونه صحبت کرده و اغراق می‌کنند؟ وزارت بهداشت در حالی قرنطینه را قرون وسطائی می‌داند که ایتالیا در همین لحظه ۱۲ شهر خود را قرنطینه کرده است. حافظی ادامه داد: قرنطینه کردن به معنای این است که هیچ شهروندی اجازه ورود و خروج از شهر را ندارد،‌ حتی اجازه جابجایی بین محلات شهر را هم نمی‌دهند و اینطور صحبت کردن خیلی تعجب‌برانگیز است. انتظار می‌رود با روش‌های علمی و استفاده از تخصص افراد در این حوزه،  وزارت بهداشت برای مهار و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی اقدام کند،‌ چه این بیماری کرونا یا آنفولانزای فصلی باشد. وی با اشاره به برداشت‌هایی که در کشور در زمینه قرنطینه شهرها وجود دارد، گفت: قرنطینه کردن به معنای تخلیه شهر نیست،‌ در چین اعمال قرنطینه به این معنا است که در هر خانواده تنها یک عضو و آن هم هر سه روز یکبار اجازه خروج و خرید مایحتاج خانه را دارد و این به معنای قرنطینه است، نه چیزی که وزارت بهداشت می‌گوید و آنها باید در تعاریف خود بازنگری کنند.او درباره کنترل ورودی مسافران به تهران اظهار داشت: این موضوع فراتر از ظرفیت‌های شورای شهر، شهرداری، وزارت بهداشت و حتی وزارت کشور است‌ و قطعا ستادی که تشکیل شده است و معاون اول رئیس جمهور مسئولیت آن را برعهده دارند، ‌باید براساس اطلاعات متقن و نظرات فنی و تخصصی کارشناسان مربوطه و نه براساس نظرات مدیران وزارت بهداشت، تصمیم‌گیری‌ کنند.حافظی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید متخصصان را به جلسات خود دعوت کند و براساس اطلاعات موجود نظرات کارشناسی را اخذ و تصمیم‌گیری کنند.باید از نیروهای نظامی و انتظامی کمک گرفته شود و تمهیدات خاصی برای آن منظور در نظر گرفته شود. اصراری بر این نیست که قرنطینه کردن اتفاق افتد، این اتفاق باید مبتنی بر نظرات کارشناسی رخ دهد و قرنطینه به معنای واقعی و نه به آن معنایی که معاون وزیر تعریف کردند، انجام شود. او با بیان اینکه چینی‌ها در طی ۹ روز توانستند، یک بیمارستان مخصوص آماده کنند، پیشنهاد داد: با توجه به مراوداتی که با چینی‌ها داریم، از آنها بخواهیم که در ایجاد یک بیمارستان صحرائی ویژه در نزدیکی فرودگاه امام که بتوان شرایط پدافند غیرعامل را برای آن پیش‌بینی کرد، با ما همراهی کنند و برای این منظور تیمی از چین به طور ویژه وارد کشور شود و در مراحل ساخت بیمارستان صحرائی با ما مشارکت کنند. این یک فرصت است که تهدید پیش آمده در کشور را پشت سر بگذاریم.
خدمات غیرحضوری دانشگاه پیام نور 
برای پیشگیری از بیماری کرونا
دکتر محمد علی کریمی گفت: دانشگاه پیام نور در راستای توصیه مراجع بهداشتی و درمانی و با هدف کاهش ضرورت مراجعه دانشجویان به دانشگاه شرایطی ایجاد کرده تا حضور دانشجو در مراکز این دانشگاهی به حداقل رسانده شود که از جمله این موارد می‌توان به اعلام نتایج آزمون‌ها، برنامه‌های کلاسی، ارتباط با استادان، کارمندان و مدیران در سامانه «پیام من» ( که لینک آن در سامانه http://apps.pnu.ac.ir موجود است)، اشاره کرد.به گزارش روابط عمومی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: اپلیکیشن «پیام من»، اولین اپلیکیشن رسمی دانشگاه پیام است و دانشجویان از طریق این اپلیکیشن به راحتی می‌توانند به نمرات، پرونده تحصیلی، بانک‌های مقالات و کتب، برنامه‌های کلاسی،اطلاعیه‌ها، همایش‌ها، برنامه‌های کارآفرینی استارتاپ‌ها، ... دسترسی یابند.وی با عنوان اینکه این سامانه برای‌ تلفن‌های هوشمند و معمولی طراحی شده است و امکان استفاده از آن به سهولت امکان پذیر است، از دانشجویان این دانشگاه خواست با توجه به شرایط حساس کنونی و احتمال افزایش ابتلا به بیماری کرونا از حضور فیزیکی در مراکز وواحدها اجتناب کنند.دکتر کریمی همچنین به سامانه امانت دیجیتال (تولید کتاب الکترونیکی) به نشانی lib.pnu.ac.ir اشاره کرد و گفت: با استفاده از این سامانه دانشجویان می‌توانند با پرداخت مبلغ 100 هزار ریال در هر ترم به مدت 6 ماه، امکان استفاده از محتوای الکترونیکی کلیه عناوین منتشره را داشته باشند. وی افزود: فروشگاه آنلاین کتب درسی دانشگاه پیام نوربه نشانی digibook.pnu.ac.ir  نیز امکان دسترسی به کتاب‌های کاغذی دانشگاه بدون واسطه را برای کلیه دانشجویان فراهم می‌کند و دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه پست، کتاب‌ها را درب منزل خود تحویل گیرند.
ابلاغیه پلیس اماکن 
در مورد لغو مراسم تالارها برای کرونا
معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی پایتخت تاکید کرد که باتوجه به احتمال شیوع ویروس کرونا تمامی تالارهای پذیرایی موظف به بازگرداندن مبلغ بیعانه برای موارد کنسلی مراسم‌ها هستند.به گزارش ایسنا، سرهنگ نادر مرادی دراین‌باره گفت: به دنبال احتمال شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برخی افرادی که برای مراسم‌های خود اقدام به رزرو  تالار کرده بودند تصمیم به لغو این مراسم‌ها گرفته‌اند که در این خصوص طی نامه ای به اتاق اصناف ابلاغ شد که اتحادیه تالارداران موظف هستند کل مبلغ بیعانه ای که برای رزرو دریافت کرده‌اند را بازگردانند.وی تاکید کرد: مدیران تالارها برای فسخ قرارداد مجاز به دریافت هیچ وجهی نیستند.