لزوم بازنگری فوری در برنامه‌های مدیریت بحران کرونا

متاسفانه با توجه به عملکرد ضعیف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در عمل، در امر مدیریت پدیده کرونا، لزوم بازنگری فوری و جایگزینی برنامه به موازات برنامه فعلی تا انتقال کامل نظام مدیریتی جدید به شکل فراگیر ضروری است. آنچه مسلم است علی الرغم توجهات ویژه مسئولان نظام سلامت کشور و برنامه ریزی‌های به عمل آمده، این نظام مدیریتی مفید فایده قرار نگرفته و نیاز سریع و بدون تعصب به جایگزین نمودن آن با یک برنامه کامل و جامع در سطح کشور در درون لایه‌های مختلف «سطوح نیاز» لازم است. در روز‌های اخیر ما شاهد گسترش بی رویه بیماری و سرایت آن به اطبا و مسئولین کشوری می‌باشیم که این امر خود نشان دهنده کامل ضعف در فلسفه طراحی مکانیزم مقابله و بدنه مدیریتی این پدیده هست. با توجه به اینکه منبع انتشار ویروس بصورت کامل از ابتدا یا روزهای اول شروع بیماری شناسایی شده و مشخص بود، توزیع و حرکت و گسترش ویروس بشکل فعلی در کشور نمی‌بایستی حداقل به این وضع رخ می‌داد که متاسفانه شاید بعلت عدم توجه به دینامیک رفتار‌های انسانی در چنین مواردی و عدم دقت در برنامه‌ها، با آن امروز مردم، کشور و مسئولان امر مواجه‌اند!
این امر نشان دهنده این مطلب بزرگ است که تنها عزیزان مدیریت سلامت نمی‌بایستی در برنامه ریزی‌های مدیریت مقابله با کرونا ویروس، تنها به علم پزشکی خود بسنده می‌نمودند بلکه با افراد خبره در علم مدیریت بحران سوانح نیز مشورت‌های لازم را از قبل انجام می‌دادند، به هرحال تا دیر نشده امیدوارم جمعی از عزیزان و مسئولین خبره امر سلامت کشور همراه با برخی از خبرگان مدیریت سوانح با هم نسبت به اصلاح الگوی مدیریت بحران‌زای این ویروس اقدام نمایند و به دور از تعصبات جاهلانه، این کمیته همین امروز شکل بگیرد.
این فاز از ویروس کرونا هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است. وای به روزی که تبدیل به یک بحران فراگیر در سطح کشور گردد. بخصوص در کنار لایه‌های دیگر سوانح مثل سیل، زلزله، واگیرهای متعاقب آن و... الحمدالله کشور از افراد خبره غنی است ولی باید سریعا از آنها استفاده شود. خاطرنشان می‌شوم «برنامه مدیریت کرونا ویروس موفق عمل نکرده است، والسلام  عوض شود» گله و شرح دیدگاه‌ها و درد دل‌ها انشا الله بعدا...
* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران
منبع: خبر آنلاین