نیازمند برخورد عالمانه با مسأله کرونا هستیم

رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور ضمن تأکید بر اینکه دولت قصد قرنطینه محل یا شهری را ندارند، از مردم خواست به شایعات توجه نکنند. او همچنین تصریح کرد: «نیازمند یک برخورد عالمانه با این مسأله هستیم و باید رفتار تخصصی و جدی داشته باشیم و به همین دلیل هم مسئولیت امر به ستادی واگذار شده که رئیس این ستاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.»
روحانی تاکید کرد همه تصمیم‌گیری‌ها درباره نحوه مبارزه با شیوع ویروس کرونا برعهده ستادی است که در این‌خصوص تشکیل شده و ریاست آن نیز برعهده وزیر بهداشت است. روحانی در سخنان خود تأکید کرد: «دیشب هم تأکید کردم اگر قرار است جایی برای یکی، دو روز کمتر یا بیشتر تعطیل شود، تشخیص‌ آن به عهده این ستاد است. نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌ای مرجع این تشخیص نیست.» حضور در اجتماعات غیر ضروری را کاهش دهیم
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «امروز هم گزارشی دریافت کردم که کیت‌های تشخیص را که از خارج و از طریق سازمان بهداشت جهانی(WHO )  وارد می‌کردیم – که البته همچنان به روند آن ادامه می‌دهیم – توسط متخصصان داخلی ما هم تولید شده و در حال آزمایش است.» روحانی اظهار داشت: «همه مراحل اولیه این کیت‌ها مثبت و قابل قبول بوده است و درنهایت ظرف امروز و فردا که به تأیید نهایی رسید، می‌توانیم در مدت کوتاهی صدها‌هزار کیت، حتی میلیون‌ها کیت تولید کنیم و در اختیار همه بیمارستان‌های کشور قرار دهیم که مردم خیال‌شان راحت باشد اگر موردی، شکی و تردیدی وجود دارد به راحتی پزشکان عزیز ما بتوانند به تشخیص نهایی برسند.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه البته کاری که انجام می‌گیرد شبانه‌روزی، دقیق و علمی است، گفت: «در مجموع روند کاهش مراجعه و پیشرفت در امر درمان را مشاهده می‌کنیم. یعنی اگر ۱۰۰ نفر در روزهای اولیه بستری بودند، از این ۱۰۰ نفر ممکن بود ۷، ۸ نفر از دنیا بروند. امروز این رقم خیلی پایین آمده است. به دلیل اینکه بر این روند مسلط شده‌ایم. هم به روند تشخیص و هم روند درمان مسلط شده‌ایم و این همکاری و هماهنگی را باید ادامه دهیم.» رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: «دیشب هم تأکید کردم اگر قرار است جایی برای یکی، دو روز کمتر یا بیشتر تعطیل شود، تشخیص‌ آن به عهده این ستاد است. نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌ای مرجع این تشخیص نیست. یعنی اگر فردی بیمار است، تب دارد و علایم اولیه را دارد، باید مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر کسی را دیدند و علامتی را دیدند بلافاصله آن را به پزشک منتقل کنند و مراقبت‌ها انجام گیرد.» او با بیان اینکه ما در جامعه هستیم و همه در کنار هم یک خانواده هستیم، اظهار داشت: «البته همان‌طور که توصیه شده است، حضور در اجتماعاتی که نیاز و ضروری نیست باید کاهش یابد یا آن را قطع کنیم. همان‌طور که برخی از برنامه‌ها و فوق‌برنامه‌ها را قطع کردند به دلیل اینکه مراقبت بیشتر شود.» روحانی با تأکید بر اینکه در مراقبت و در امر بهداشتی نباید کوتاهی کنیم، افزود:   «وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تولیدی ما برای اینکه اقلام لازم را در اختیار مردم بگذارند باید همه توان خود را به کار بگیرند.» رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: «خوشبختانه در روزهای اخیر نیروی انتظامی و تعزیرات با احتکارکنندگان برخورد خوبی داشتند. باز هم این برخوردها باید ادامه پیدا کند و نگذاریم عدد کوچکی از مردم بخواهند از این امور سوءاستفاده کنند تا از این مسأله به خوبی عبور کنیم و مسأله را بتوانیم به پایان برسانیم.» او ادامه داد: «مسأله مهم‌تر از ویروس کرونا، ویروس ترس، اضطراب، تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است. این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید، وحشت و اضطراب ایجاد کنیم؛ این هم ویروسی است.» رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «ویروس آنفلوآنزا هر ‌سال در دنیا می‌آید و هر ‌سال هم کشته می‌گیرد. در سال‌های اخیر و در آمریکا، آمار نشان می‌دهد بین ۱۲‌هزار در ‌سال تا سالی ۱۰۰‌هزار کشته آنفلوآنزا بوده است. آنفلوآنزاهای مختلف آمده و عده‌ای هم از بین رفتند.» روحانی با بیان اینکه تلفات کرونا بیشتر از آنفلوآنزا نیست، گفت: «طبق نظر پزشک‌ها و متخصصان البته نوع انتشار و سرایتش ممکن است متفاوت باشد. اینها همه درست است. متخصصان باید بیایند و واقعیت را به مردم بگویند و برای مردم توضیح دهند.» او اضافه کرد: «اضطراب و ترس مردم در حد لازم باشد و وقتی اضافه می‌شود، خودش خطرناک است و می‌تواند مشکلات دیگری درست کند.» به هیچ عنوان‌ آمار را کم و زیاد نمی‌کنیم


رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «همه مواد غذایی، مواد اولیه، حتی شوینده‌ها هم که این روزها مقداری کم بوده است در روزهای آینده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخایر وجود دارد. مردم هیچ‌گونه نگرانی از این نظر نداشته باشند.» او اضافه کرد: «البته همه باید به‌طور فردی مراقبت کنیم دستورهای بهداشتی را همان‌طور که توصیه می‌شود، مراعات کنیم. صداوسیما هم مرجعی است که باید به مردم آموزش و اطلاعات لازم را بدهد.» روحانی در ادامه تصریح کرد: «به هیچ عنوان آماری که وجود دارد، نه کم می‌کنیم، نه زیاد می‌کنیم و نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌نمایی می‌شود.» رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت:   «دیشب هم تأکید کردم وزارت بهداشت و درمان هر آماری که هست با واقعیت برای مردم بگوید؛ اگر فردی در سایه این بیماری فوت شده به مردم گفته شود؛ روزانه عده‌ای به‌طور طبیعی در همه شهرها فوت می‌شوند؛ عده‌ای هم سرما خورده فوت می‌شوند؛ عده‌ای آنفلوآنزا گرفته فوت می‌شوند؛ اینها را پای کرونا نگذاریم؛ اینها عوامل خودش را دارد؛ آنجایی که وزارت بهداشت تشخیص می‌دهد به دلیل ویروس کرونا بوده، باید برای مردم بگوید و
 اعلام کند.»
سخنان رئیس‌جمهوری و تأکید او بر برخورد تخصصی و عالمانه با موضوع شیوع ویروس کرونا درحالی مطرح می‌شود که عصر روز گذشته تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر «ضعیف‌بودن ویروس کرونا» از اقدام شورای تأمین استان قم در ممنوعیت نماز جماعت در حرم و ضدعفونی مضجع شریف حضرت معصومه(س) انتقاد و اعلام کرد: «اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است؛ ساختارهایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فقهای خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب مقدسه به‌کار گرفته شده است.»
در این بیانیه که در پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه (س) منتشر شد، آمده است: «اقدام‌ شورای تأمین عموما از اقدمات مدیریت بحران بوده و حاشیه این اقدام‌ها می‌تواند زمینه مستعدی برای نشر و گسترش هدف اصلی این اپیدمی باشد. باید توجه داشت که کرونا در پنجره جمعیتی یک‌میلیارد و ۳۸۶‌میلیون نفری چین توانسته تنها حدود ۲‌هزار و ۵ نفر قربانی چینی بگیرد، درحالی که براساس گزارش منتشر شده از سوی نیویورک‌پست در پنجره جمعیتی ۳۲۷‌میلیون نفری آمریکا آنفلوآنزا توانسته از مهر امسال تاکنون بین ۱۶ تا ۴۱‌هزار نفر قربانی بگیرد.»
در ادامه، در بیانیه منتشرشده به ممانعت مردم قم از اقدامات شورای تأمین اشاره شده و ضمن «اشتباه و غیرایمانی» خواندن اقدامات شورای تأمین استان قم آمده است: «همان‌طور که آیت‌الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت حرم کریمه اهل بیت(س) بیان داشت: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم؛ دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد. باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می‌دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می‌کنیم.»
در ادامه بیانیه نیز آمده است: «در آستان (ورودی) حرم که قرار می‌گیری بابی بزرگ با پاشنه‌های نقره‌ای تو را به سوی مضجع شریف می‌خواند. آرامش و سکینه‌ای ماندگار در قلبت ایجاد می‌شود، گویا جهان در اختیار توست، حالا به سوی ضریح مطهر حرکت می‌کنی و می‌بینی هرچند ازدحام بیشتر می‌شود اطراف تو را سازه‌های نقره‌ای بیشتر حراست کرده‌اند؛ تا آنکه رخ در رخ ضریح شریف بر حریم فاطمی تکیه می‌زنی و گویا آرامشی الهی قلب و ضمیر دردها و تنهایی‌هایت را پر کرده و انگار دیگر تنها نیستی و موفق‌تر از تو نیست؛ گویا آرامش عالم را به حریم قلبت هدیه داده‌اند.»
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه این بیانیه تأکید کرده است: «ساختارهای شناختی معماری حرم مطهر نشان می‌دهد که علاوه بر الگوی حقیقی تقابل با کرونا که همان آرامش و سکینه عمومی است، سازه‌های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیردار و سد محکمی برای اپیدمی کروناست. الگوی شناختی کرونا نشان می‌دهد بیمار یا شهر آلوده به این ویروس قبل از آنکه نیازمند پزشک معالج ماهر باشد نیازمند حکیم هدایتگر و آرامش‌بخش است؛ حکیمی که علاوه بر شناخت ساختار ویروس ساختار معماری اصیل را بشناسد و برای امکان گوناگون الگوی متناسب و شناختی دقیقی را تجویز کند، حکیمی که به جای رفتارهای رعب‌آمیز به قلوب مردم خود آرامش و سکینه ببخشد؛ درحالی ‌که تجویز شورای تأمین بیشتر به نقطه تقابلی چنین منطقی شباهت دارد، تا جایی که عدول از یک تصمیم عادی خط قرمز رسانه‌های ملکه‌ی ملکه تاج‌دار کرونا می‌شود!»در هر صورت به نظر می‌رسد که تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)  چندان با سخنان روز گذشته حسن روحانی موافق نیست.