روحانی با پیشنهاد قالیباف

احمد شیرزاد استاد دانشگاه
پس از انتشار ویدئویی از بیژن زنگنه، وزیر نفت که در پی آن اعلام کرد حاضر به تعویض اموالش با شهردار تهران است به شرط آنکه قالیباف پس از این معاوضه ابراز پشیمانی نکند، از روز گذشته در میان وزرای آقای دکتر روحانی چالش معاوضه اموال با دارایی های قالیباف رایج شده است. رویدادی بدیع که به مطایبه می‌نماید و حاوی پیام مهمی است. باید در نظر داشت که تقسیم جامعه به پاره‌های 4 درصد و 96 درصد طبق شعار محمدباقر قالیباف، تاکنون از حدِ بیان آن، فراتر نرفته است. مقصودم آن است که قالیباف هیچ گاه مشخص نکرده است که تفکیک آحاد ملت ایران به دو قسم 4و 96درصد از چه جهت صورت گرفته است. باید از او پرسید که چرا با صراحت اعلام نمی‌کنید که انشقاق مدنظرت بر مبنای چه اصولی صورت گرفته است. آیا این تفکیک به دلایل اقتصادی ایجاد شده است یا بخش‌بندی کردن جامعه از نگاه قومیتی و مذهبی است؟ به همین دلیل است که می‌توان اظهار داشت تقسیم‌بندی جامعه به 4 درصد و 96 درصد بسیار خام و عامیانه است و بنا به گفته آقای دکتر روحانی تنها تقلیدی می‌تواند باشد از روی دست معترضان جنبش 99 درصدی وال استریت.
اگر نیت قالیباف از پاره‌پاره کردن جامعه، تفکیک اقتصادی است که در این باره نیز باید خاطرنشان کرد ممکن است وزرایی روی کار باشند که از مکنت و ثروت شخصی بهره‌مند باشند، هم چون حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت که یک پزشک بسیار قابل و درآمدساز است. این اتفاق به‌هیچ‌وجه از ارزش‌های اجرایی ایشان کم‌نمی‌کند. حال با چه منطقی، شخصی را در زمره 4 درصدی‌ها قرار می‌دهیم وقتی که آن شخص به دلیل توانمندی‌ها، قابلیت‌ها، تحصیلات و تخصص خود توانسته درآمد کافی داشته باشد و بعد هم در مقابل عنوان کنیم که این وزیر درد مردم را حس نمی‌کند. اتفاقا اگر همین یک وزیر بهداشت را در نظر بگیرید درمی‌یابید که ایشان بیش از توجه به منافع جامعه پزشکی، منافع بیماران را در نظر گرفته و مجموعه عملکردش گواه آن است که واقعا برای کمک به اقشار محروم جامعه به تکاپو افتاده است.
از همین روی مطایبه آقای زنگنه و سایر وزرا دایر به این موضوع است و حقیقت هم هست. چرا که کارنامه قالیباف و نزدیکانش گواه آن است که آنها در زمره 4 درصدی‌ها و حتی زیر 4 درصدی‌ها هم قرار می‌گیرند. اما در این میان یک سوال مهم مطرح می شود اینکه اگر قالیباف درصدد است تا وزرایش را از میان افراد زاهد و ساده‌زیست انتخاب کند چرا این گزینش را برای انتخاب برخی کارمندان و مدیران منتسبش در شهرداری انجام نداده است؟ بنابراین به باور من آن چیزی که قالیباف مطرح کرده است به لحاظ تئوریک کاملا مبهم و بی‌معنا جلوه می‌کند و واقعا هم در چارچوب مطایبه وزرا با او می‌گنجد ، صورت جدی به خود نمی‌گیرد و تنها شایسته برخورد و مزاح وزرا با ایشان است.