توصیه های پسا انتخاباتی به منتخبان مجلس یازدهم

 
خرداد سال 99 با پایان مجلس دهم و افتتاح مجلس یازدهم، پرداختن به وعده‌های انتخاباتی و پایبندی به آن وعده‌ها، به طور قطع یکی از چالش‌ها و آزمون‌های پساانتخابات مجلس  خواهد بود.
درحالی که تا آغاز فعالیت مجلس جدید حدود سه ماه باقی مانده برخی چهره ها و فعالان سیاسی و اقتصادی دیدگاه و نظرات خود را درباره عملکرد و رویکرد مجلس آینده بیان کرده اند.
 

محبیان: مردم اگر تغییری احساس نکنند، ناامید می‌شوند
امیر محبیان، تحلیل گر مسائل سیاسی اصولگرا درباره نحوه تعامل مجلس بعدی با دولت دوازدهم گفت: به نظرم مجلس یازدهم به سمت سطحی از چالش با دولت خواهد رفت و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نه از این جهت که دولت نباید نقد شود، بلکه از این حیث که اگر در این فضا درگیری و چالش سیاسی ادامه یابد، مردم از اصولگرایان هم رویگردان می‌شوند.


وی که با ایرنا سخن می گفت با بیان این که همه مردمی که رای دادند و آن هایی که گلایه داشتند، اگر تغییری احساس نکنند، ناامید می‌شوند، اظهار کرد: آرا از سر عشق و علاقه جناحی نبوده است، بلکه مردم کلا به سیاستمداران انتقاد جدی دارند.
این فعال سیاسی خواستار این شد که مجلس جدید وظایف خود را به دقت، صراحت، صداقت و شفافیت انجام دهد و افزود: مجلس یازدهم باید از برخورد سیاسی خودداری و کارآمدی مدیران کشور را رصد و نظارت کند. مسئله مبارزه با فساد را در اولویت قرار دهد و به نحوی عمل کند که مردم احساس نکنند فضایی شعاری و بی‌برنامه بر مجلس حاکم شده است. محبیان گفت: نمایندگان اصولگرایی که اکثریت مجلس یازدهم را در اختیار گرفته‌اند نباید به تعداد ناامیدان بیفزایند بلکه باید به مردم امید بدهند و دولت هم تلاش کند در تیررس برخی‌ها قرار نگیرد و از هر شرایطی برای افزایش کارآمدی بهره بگیرد. وی اضافه کرد: هم اکنون برای مردم مهم نیست اصولگرا یا اصلاح‌طلب فرمان مدیریت کشور را در دست داشته باشد، مردم می‌خواهند مشکلاتشان برطرف شود. محبیان با اشاره به این که مشکلات کشور با یک جناح حل نمی‌شود، اظهار کرد: مردم به دهان مسئولان نگاه نمی‌کنند، به دستانشان نگاه می‌کنند. این دستان می تواند گره‌ها را باز یا گره جدیدی بزنند.
بی مقدار: اصولگرایان بگویند که از کجا می خواهند برای معیشت مردم هزینه کنند؟
در این میان شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهارکرد: اصولگرایان پیروز مجلس یازدهم بهتر است بگویند با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های خودخواسته ناشی از ورودنکردن به FATF در کنار تحریم‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا، از کجا می‌خواهند برای معیشت مردم هزینه کنند؟ همچنین چطور می‌خواهند در این شرایط با دنیا تعامل برقرار کنند؟ وی با بیان این که دولت در مواجهه با مجلس شرایط سختی خواهد داشت تاکید کرد : درست است که مجلس یازدهم یکدست اصولگرا و منسجم می‌شود، ولی این نگرانی وجود دارد که دست به اقدامات افراطی مثل خروج از  NPT و برجام بزنند که هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند.
حقیقت پور: مجلس یازدهم باید هم‌افزایی میان قوا را مد نظر قرار دهد
همچنین منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: مجلس یازدهمی‌ها با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، باید قبل از هر چیزی هم‌افزایی میان قوا را مد نظر قرار دهند تا از این طریق فضا را برای کاهش مشکلات، به خصوص برطرف شدن معضلاتی چون معیشت و بیکاری، فراهم کنند .وی ادامه داد: نگرانی موجود و مشکل محتمل این است که مجلس یازدهم به دلیل نوع نگاهی که اعضایش دارند، به ویژه در سیاست‌ خارجی، قطعاً با دولت کنونی مشکلات زیادی خواهد داشت. منتخبانی که به دوره بعدی پارلمان راه یافته‌اند مخالفان سرسخت برجام هستند و راجع به موضوع‌هایی چون FATF یا هر نوع رابطه یا مذاکره‌ای با آمریکا در طول این چند سال دولت روحانی را به شدت هدف نقد قرار داده‌اند. از این رو باید گفت مجلس یازدهم آماده رویارویی‌ همه‌جانبه با دولت دوازدهم است.
وطن امروز: لطفا به حاشیه بروید!
همچنین روزنامه اصولگرای وطن امروز در بخشی از گزارش تحلیلی روز گذشته خود با تیتر: «توصیه‌ای به منتخبان مجلس یازدهم؛ لطفاً به «حاشیه» ‏بروید!» نوشت: حاشیه‌نشینان امیدی به تصمیم‌گیران در بهارستان نداشته‌اند، چون هر سال وضعیت‌شان بد و بدتر شده است؛ جامعه‌ای که ‏برآورد‌های آماری وزارت مسکن نشان می‌دهد در کمترین آمارها، حداقل یک‌پنجم کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و با توجه ‏به سیاست‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، روزانه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
شاید غمبارترین صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی، ویدئویی یک دقیقه‌ای از مردم روستای دلی‏مهتاب بود. اهالی این روستا ‏که از توابع شهرستان کهگیلویه است، برای دومین دوره متوالی به دلیل وفای به عهدنکردن مسئولان دولتی در رفع مشکلات ‏روستای‌شان، صندوق رای انتخابات مجلس یازدهم را خالی پس فرستاده‌اند و هنگام این اقدام همه دور صندوق نشسته اند و بیانیه ‏اعتراضی خود را می‌خوانند. این صحنه می‌تواند بزرگ‌ترین تلنگر درباره توجه به حاشیه و تغییر سیاست‌ها به نفع مستضعفان ‏باشد. ‏