آمارهای رسمی از 95 تشخیص قطعی و 15 فوتی در بازه یک هفته از اعلام ورود رسمی کرونا به ایران خبر می‌دهند

کرونا؛ از بهشت و بهارستان تا پاستور!
گروه حوادث: موج خبرهای کرونایی در ایران ادامه دارد. در پایان هفته اول اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، حالا یکی از جالب‌توجه‌ترین اخبار، دچار شدن برخی مسئولان دولتی و چهره‌های سیاسی به این ویروس است.
دیروز رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که با بررسی‌های انجام شده از روز دوشنبه تا پیش از ظهر سه‌شنبه روی موارد مشکوک کووید ۱۹ مشخص شد که تاکنون ۳۴ نفر ابتلای قطعی‌‌شان به کرونا، تایید شده است که از این تعداد ۱۶ نفر از استان قم، ۹ نفر استان تهران، یک نفر استان فارس، ۲ نفر استان مازندران، ۲ نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور، دو نفر استان البرز و یک نفر جزیره قشم هستند. وی همچنین گفت: از این ۳۴ نفر در روزهای اخیر ۳ نفر فوت کردند و در مجموع ۹۵ تشخیص قطعی و ۱۵ نفر هم براثر این بیماری فوت کردند. جهانپور خاطرنشان کرد اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده و یا با شخصی از این استان در تماس بودند.
کرونا به جان مسئولان افتاد!


یکی از نکات جالب اخبار مربوط به شیوع کرونا در ایران، ابتلای برخی مسئولان و چهره‌های سیاسی بوده است. ماجرا از خبر ابتلای شهردار یکی از مناطق تهران آغاز شد و البته بعد از آن خبر رسید که آقای شهردار – که روند درمانی خود را در بیمارستان می‌گذراند – پیش از مشخص شدن بیماری با رئیس و برخی اعضای شورای شهر جلسه داشته؛ موضوعی که باعث شد مهدی هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر نیز خود را در خانه قرنطینه اختیاری کند که در نهایت تست کرونای وی منفی بود. با این حال الهام فخاری، از اعضای شورای شهر تهران نیز در قرنطینه بیمارستان بستری شده تا وضعیت تست کرونایش مشخص شود.
در مجلس هم جلسه علنی روز یکشنبه با حواشی کرونایی همراه بود. در حالی که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از توزیع کیف حاوی ماسک و مواد ضدعفونی دست و محیط میان نمایندگان مجلس آن هم در شرایطی که این اقلام در بازار وجود ندارد – و علی‌رغم وعده‌های چند باره مسئولان خبری از توزیع رایگان آن هم نیست – یا به سختی و با قیمتی چند برابری به دست می‌آید انتقاد می‌کنند، حضور نماینده مشکوک به کرونای قم باعث شد که ضمن ضدعفونی تریبون مجلس و صندلی وی، نشست‌های علنی بهارستان هم حداقل یک هفته تعطیل شود. حالا روز گذشته محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز در توئیتر خود اعلام کرده است که به کرونا مبتلا است. وی در توئیت خود نوشته است: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ حیات در این دنیا ندارم. آقای رئیسی، خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند».
اما مسئله‌ای که دیروز مورد توجه قرار گرفت، اعلام ابتلای ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت به کرونا بود. وی که روزهای گذشته از چهره‌های اصلی وزارت بهداشت در اطلاع‌رسانی درباره کرونا به شمار می‌رفت در  پیامی ویدئویی گفت: «منم کرونایی شدم و از دیروز تب داشتم، تست اولیه‌ام آخر شب مثبت شد و از دیشب خودم را در محلی ایزوله کرده‌ام. به من گفتند که تست نهایی‌ات قطعی شده و دارم درمان را شروع می‌کنم. حال عمومی‌ام بد نیست، خوبم، مقداری کوفتگی دارم و تب داشتم که ان‏شاءالله کم می‏شود». معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه «مطمئن باشید با تلاش خدمتگزاران شما در وزارت بهداشت به رهبری دکتر نمکی و با پشتیبانی شما و ارکان نظام حتما ظرف چند هفته آینده در مقابله با این ویروس پیروز خواهیم شد» افزود: «مطمئن باشید ما کرونا را شکست می‌دهیم». حریرچی ادامه داد: «مراقب خودتان باشید؛ این ویروس، ویروس دموکراتی است،‌ فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و ممکن است تعدادی را مبتلا کند. درمان موثر برای آن داریم و حواستان به خودتان باشد و مراقب دکترها و پرستارها هم باشید که با جانفشانی خدمت می‌کنند. کارهایم را تلفنی دنبال می‌کنم و امیدوارم ظرف چند روز آینده که علائمم برطرف شد، دوباره برگردم و خدمتگزاری را به شما ادامه دهم».
این خبر باعث شد که احوال حریرچی در ویدئوهای مربوط به نشست خبری مشترک با علی ربیعی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران و گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما مورد توجه قرار گیرد. در این ویدئوها معاون وزیر بهداشت مرتبا عرق خود را خشک کرده و سرفه می‌کند. به دنبال این خبر رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت هم درباره خبر تست مثبت آزمایشات حریرچی تایید کرد که وی صبح دوشنبه پیش از حضور در جلسه سخنگوی دولت علائمی مشابه آنفلوآنزا داشته و با توجه به ادامه‌دار شدن این علائم از وی آزمایش به عمل آمده است. پیش از این تست کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و برخی پزشکان مسئول دیگر در حوزه مقابله با کرونا مثبت اعلام شده بود. البته درباره خبر ابتلای حریرچی، گمانه‌زنی‌هایی هم در فضای مجازی مطرح شد که این خبر یک نمایش رسانه‌ای است تا حساسیت و نگرانی مردم درباره این بیماری را کاهش دهد. به هر حال حالا بسیاری توجه‏شان به احوال علی ربیعی، سخنگوی دولت که از سوی دولت به عنوان مسئول ستاد رسانه‌ای درباره کرونا معرفی شده – و البته وعده‌هایش درباره تشکیل اتاق خبر کرونا با ابهام در اجرا روبه‏رو است – جلب شود که با احوالی مشابه حریرچی در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت در کنار وی نشسته است. همچنین بسیاری از نگرانی درباره حال خبرنگاران حاضر در نشست خبری سخنگوی دولت و نیز انتشار ویروس کرونا در صداوسیما گفته‌اند.
تداوم تمهیدات ضدکرونایی!
هر روز اخبار گوناگونی از سازوکارهای دستگاه‌های مختلف برای مقابله با گسترش کرونا مطرح می‌شود. دیروز غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران از تصمیم این نهاد برای کاهش جلسات شهرداری و برگزاری جلسات به صورت مجازی، انجام اطلاع‌رسانی ضد کرونا با استفاده از بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری، ممانعت از فعالیت دستفروشان مترو و تعطیلی باغ پرندگان تهران خبر داده است.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز درباره تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروز 99 گفته است که این موضوع تنها پیشنهاد کمیسیون آموزش مجلس بوده و وزارتخانه متبوعش در این زمینه از تصمیم و اعلام نیاز وزارت بهداشت تبعیت خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که برای جبران تعطیلی مدارس سازوکارهای آموزش مجازی در حال آماده‌سازی است.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت هم دیروز از کشف بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک احتکار شده یا غیربهداشتی در تهران به ارزش بیش از 10 میلیارد تومان خبر داد. در همین راستا دو انبار در این خصوص و سه کارگاه تولید ماسک غیراستاندارد و غیربهداشتی نیز روز دوشنبه پلمپ شده‌اند. پلیس همچنین اعلام کرده است که با انتشار دهندگان شایعات و اخبار کذب درباره کرونا در فضای مجازی مقابله خواهد کرد.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرده است که در حال حاضر چند شرکت دانش‌بنیان درمورد ساخت کیت تست کرونا در حال فعالیت هستند. وی همچنین با اشاره به توانمندی ساخت ماسک‌های نانوفیلتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، گفته است: در چند روز گذشته قرارداد حدود پنج میلیون ماسک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده است. این ماسک‌ها برای کادر پزشکی درمانی استفاده می‌شود تا آنان در این بحث مشکل خاصی پیدا نکنند.
شورای شهر تهران هم دیروز طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران برای انجام اقدامات لازم جهت تاب‌آوری شهر برای پیشگیری و کاهش آلودگی ناشی از کرونا ویروس را تصویب کرد که بر همین اساس به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از محل اعتبارات موارد پیش‌بینی نشده تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این برنامه استفاده کند. همچنین شهرداری تهران بر اساس این طرح باید در زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش ایمنی شهروندان نقش‌آفرینی کند. همچنین قرار شد که شهرداری تهران دستورالعملی ویژه برای مقابله با گسترش کرونا در گرمخانه‌ها تهیه و اجرایی کند.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) هم دیروز از صدور مجوز برای واردات ماسک‌های تنفسی خبر داد و گفت: به بانک مرکزی ابلاغ کردیم که واردات ماسک اولویت اول دریافت ارز است و در کنار آن مجوز موقت برای تغییر خطوط تولیدی برخی کارخانه‌ها نیز صادر شده است. رئیس اتاق اصناف ایران هم طی نامه‌ای اعلام کرد که کلیه نمایشگاه‌های فصلی و بهاره با هدف پیشگیری از گسترش ویروس کرونا لغو شده است و به گفته نایب رئیس اتاق اصناف ایران، فروش‌های فوق‌العاده آخر سال در فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام خواهد شد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد: اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت‌های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.
این روزها در حالی که اخبار ضد و نقیضی درباره لغو مراسم عبادی به ویژه در اماکن مذهبی مطرح است، هنوز تکلیف برگزار شدن یا نشدن مراسمی همچون اعتکاف نیز مشخص نشده است.
در این میان سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مهار و کنترل اپیدمی ناشی از ویروس کرونا در دو بعد واقعیت میدانی و افکار عمومی معنا پیدا می‌کند، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر یک عزم ملی و هماهنگی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور پدید آمده که نتیجه آن مهار نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور است. وی وعده داده است: این مهار به معنای آن است که در هفته‌های آتی ما شاهد کاسته شدن از تعداد مبتلایان و نزولی شدن منحنی ابتلا خواهیم بود.
گفتنی است که ارتش هم برای کنترل ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار دیروزش با امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش ضمن اعلام خبر همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران با وزارت بهداشت برای کنترل ویروس کرونا، با اشاره به اینکه نقاط بسیار آلوده مانند شهر قم تحت کنترل است، تصریح کرد: خوشبختانه میزان بیمار ترخیص شده افزایش یافته است. اگرچه میزان ورودی افزایش یافته است اما نسبت موارد مثبت نسبت به گذشته کنترل شده است. وی با بیان اینکه کیس‌های مثبت یافت شده مبتلا به کروناویروس در سایر شهرها از قم به این نقاط سفر کرده‌ بودند، گفت: ما همچنان موافق قرنطینه شهرها نیستیم زیرا به فرهنگ مردم برای عدم سفر از شهرهای آلوده به سایر نقاط اعتماد داریم و امیدواریم که مجبور نشویم از روش‌های قدیمی قرنطینه استفاده کنیم.
دیروز سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم از کشورها درخواست کرد تا آمادگی خود را در برابر کروناویروس تقویت کنند. سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: مقامات این سازمان در رم حضور دارند تا درمورد اقدامات ایتالیا برای مقابله با شیوع این ویروس بحث و تبادل نظر کنند. خبرگزاری رویترز نوشت: به گفته سخنگوی سازمان جهانی بهداشت بسیاری از کشورها برنامه همه‌گیری را آماده کرده‌اند و ممکن است در برخی از کشورها بسته به شرایط موجود این برنامه‌ها عملیاتی شود اما در حال حاضر این سازمان خود جز آنچه در سی‌ام ژانویه مبنی بر وضعیت اضطرار اعلام کرده بود، برنامه‌ دیگری ندارد. گفتنی است که این سازمان قرار است بازرسانی را به ایران و ایتالیا به عنوان دو کانون مورد توجه شیوع کرونا بفرستد.
باید دید فرآیند مواجهه با ویروس کرونا در ایران روزهای آینده به کدام سمت و سو خواهد رفت.